Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 22:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Incasso inschakelen zonder herrinnering of aanmaning?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sona

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 18:43    Onderwerp: Incasso inschakelen zonder herrinnering of aanmaning? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraagje! 13 november 2005 is mijn zoontje geboren. De rekeningen van de bevalling werden eerst verzonden naar mijn verzekering, toen kreeg ik ineens rekeningen thuis gestuurd.
Dacht ik ervan af te zijn na alle betalingen ontvang ik op 22 juni 2006 (dat is gewoon 7 maanden erna) een rekening van 3.500,00 euro.
Op 8 augustus 2006, dat is ongeveer 6 weken na factuurdatum, krijg ik een brief van incassobureau(IDD) dat ik 4.500 euro binnen 5 dagen moet betalen.

Ik heb geen herrinnering of aanmaning ontvangen.
Ik heb ook een brief verstuurd naar het ziekenhuis en een kopie naar het incasso bureau. Maar dan krijg ik alleen een brief van het incassobureau, dat ik verantwoordelijk ben voor op tijd betalen van de rekening en dat ik een betalingsregeling kan afsluiten.

Mag een ziekenhuis ten eerste 7 maanden na dato een factuur sturen en dan 6 weken of 7 weken erna al een incassoinschakelen zonder herrinnering of aanmaning?

Hopelijk kan iemand van jullie me helpen? Sad

groetjes Sonja
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 19:02    Onderwerp: Re: Incasso inschakelen zonder herrinnering of aanmaning? Reageer met quote Naar onder Naar boven

sona schreef:
Dacht ik ervan af te zijn na alle betalingen ontvang ik op 22 juni 2006 (dat is gewoon 7 maanden erna) een rekening van 3.500,00 euro.

Hoeveel had je tot dan toe al betaald?
StevenK
Moderator

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 20:24    Onderwerp: Re: Incasso inschakelen zonder herrinnering of aanmaning? Reageer met quote Naar onder Naar boven

sona schreef:
Mag een ziekenhuis ten eerste 7 maanden na dato een factuur sturen

Ja
Quote:

en dan 6 weken of 7 weken erna al een incassoinschakelen zonder herrinnering of aanmaning?

Dat ligt eraan of in die faktuur een 'fatale' termijn is gesteld voor betaling.

Staat 'gelieve te betalen voor 1 december' dan is dat geen fatale termijn, maar staat er 'uiterste betaaldatum 30 november' dan is dat wel een fatale termijn.

Dit is van belang, omdat de wet aan het overschrijden van een fatale termijn het rechtsgevolg 'verzuim' toekent, terwijl anders er eerst een in gebreke stelling (meestal in de vorm van aanmaning of herinnering) nodig is.
Bekijk de homepage
sona

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de factuur staat : betalen binnen 14 dagen. Wat trouwens op alle facturen staat, maakt niet uit wat voor bedrag. Is dit nou een fatale termijn?

Maar op een andere rekening van 141 euro sturen ze wel twee keer een aanmaning.
De eerste na 4 weken en de andere na 3 weken.

Bij mijn verzekering vertelden ze dat de rekening van die 3.500 nog niet betaald is, omdat het ten eerste al 2 weken duurt voor het ingescand en in de computer staat. en er werd me verteld dat de facturen uit 2005 laat worden behandeld. (ik had ze gebeld nadat ik de brf van incasso kreeg)
Een bevestiging over dit wilden ze me bij de verzekering niet geven, omdat het niet hun probleem is en omdat het ziekenhuis zelf de rekening maar eerder had moeten sturen.

Een rekening betalen van 3.500 in twee weken, tja dat heb ik niet en twee weken is wel erg kort!
Als ik het goed begrijp ben ik dus gewoon de punairie, zonder dat ik er zelf iets aan kan doen.

Toch ergens klopt dit toch niet?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sona schreef:
Op de factuur staat : betalen binnen 14 dagen. Wat trouwens op alle facturen staat, maakt niet uit wat voor bedrag. Is dit nou een fatale termijn?

Nee. Een fatale termijn moet ondubbelzinnig als zo danig herkenbaar zijn. 'Betalen binnen 14 dagen' is dat niet.

Je kunt de incassoboer het beste een briefje / fax sturen waarin je zet dat aangezien je niet in gebreke bent gesteld *en* aangezien er geen fatale termijn is gesteld, je niet in verzuim bent en dat hoewel het een schuldeiser altijd vrij staat een incassobureau in te schakelen, je geen incassokosten verschuldigd bent, omdat je niet in verzuim bent.

Maar: het is de bedoeling dat de verzekeraar de rekening betaalt, toch ? En het ziekenhuis heeft toch ook een overeenkomst met die verzekeraar ? In dat geval kun je ze nog beter een briefje sturen:

'De rekening waarvoor u mij aanmaant, is voor mijn verzekeraar <insert gegevens verzekeraar> bedoeld.'

Let op: nooit bellen, altijd schrijven in dit soort gevallen.
Bekijk de homepage
Marco S

Marco S

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2006 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nee. Een fatale termijn moet ondubbelzinnig als zo danig herkenbaar zijn. 'Betalen binnen 14 dagen' is dat niet.
Hoe weet je dat die zin niet een fatale termijn is? Mij lijkt het me wel zeer duidelijk.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2006 10:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou het ook als een "bevel" opvatten hoor.
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2006 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Raises hand in favour"
Het is maar hoe je het interpreteert, maar het komt inderdaad erg 'bevellerig' over.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2006 11:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco S schreef:
Quote:
Hoe weet je dat die zin niet een fatale termijn is? Mij lijkt het me wel zeer duidelijk.

Het is niet eens duidelijk wanneer die termijn begint. En wordt er dan bedoeld dat je binnen veertien dagen de opdracht moet hebben gegeven of moet het geld binnen zijn.
Bekijk de homepage
Marco S

Marco S

BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2006 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het is niet eens duidelijk wanneer die termijn begint.
een beetje redelijke datum is natuurlijk de factuurdatum of datum poststempel. Een praktisch ingestelde rechter zal 1 van deze 2 nemen.

Quote:
En wordt er dan bedoeld dat je binnen veertien dagen de opdracht moet hebben gegeven of moet het geld binnen zijn.

Goederenrechtelijk gezien is er betaald, indien de crediteur de macht over het geld heeft. Dus wanneer het geld moet binnen zijn.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2006 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco S schreef:
Quote:
Het is niet eens duidelijk wanneer die termijn begint.
een beetje redelijke datum is natuurlijk de factuurdatum of datum poststempel. Een praktisch ingestelde rechter zal 1 van deze 2 nemen.

Volgens mij staat er bijna altijd ook "14 dagen na de factuurdatum", en vermoedelijk in dit geval ook wel.

Maar een andere vraag is, is deze datum bedoeld als fatale termijn? Een fatale termijn klinkt voor mij toch wel anders dan "betalen binnen 14 dagen". Het lijkt mij bijvoorbeeld ook niet het gebruik dat je na 14 dagen al een procedure of een incassobureau op je dak kunt krijgen! (Dat dit pas 6 weken later gebeurde doet er niet toe, de grond daarvoor blijft die (al dan niet fatale) termijn van 14 dagen. Als die termijn niet fataal is, kun je daar ook 6 weken later geen extra rechten aan ontlenen.)

Als je 14 dagen op vakantie gaat hoef je er geen rekening mee te houden dat je een fatale termijn gaat overschrijden waar je nog niets vanaf wist (als je 3 maanden op vakantie gaat moet je er wel voor zorgen dat je zaken worden waargenomen). Toch is "betalen binnen 14 dagen" een heel gebruikelijke instructie op facturen. Mijn conclusie is dat de ontvanger deze instructie heeft mogen uitleggen als een verzoek tot betaling binnen 14 dagen, maar geen fatale termijn.

Dat het om een onverwachtse rekening van 3500 euro gaat versterkt deze conclusie nog eens extra. Het is zelfs maar de vraag of het ziekenhuis de patient wel had mogen aanschrijven, maar dat hangt denk ik af van het contract tussen het ziekenhuis en de verzekering. Het is natuurlijk de verzekering die hier nalatig is.

Marco S

BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2006 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

denk dat je meer succes maakt met het feit dat 5 dagen voor een dusdanig bedrag niet een redelijke termijn is in de zin van art. 6:82.

BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2006 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het is zelfs maar de vraag of het ziekenhuis de patient wel had mogen aanschrijven, maar dat hangt denk ik af van het contract tussen het ziekenhuis en de verzekering.

Wanneer is er een overeenkomst tussen ziekenhuis en zorgverzekering?
Zodra je je verzekerings gegevens geeft?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2006 21:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sona schreef:
Quote:
Het is zelfs maar de vraag of het ziekenhuis de patient wel had mogen aanschrijven, maar dat hangt denk ik af van het contract tussen het ziekenhuis en de verzekering.

Wanneer is er een overeenkomst tussen ziekenhuis en zorgverzekering?
Zodra je je verzekerings gegevens geeft?

Nee, die overeenkomst bestaat al tussen het ziekenhuis en de verzekering, los van jouw persoon en je ziekenhuisverblijf. Maar hoe dit soort zaken precies in elkaar steekt weet ik eerlijk gezegd niet.

Mijn indruk is in ieder geval dat die rekening van 3500 euro al maanden geleden bij je verzekering is ingediend, en dat die verzekering nog geen tijd heeft gevonden om deze te voldoen.

Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fatale termijn (6:83 sub a BW):
Door het enkel verstrijken ervan raakt een schuldenaar in verzuim; een speciale ingebrekestelling is, tenzij blijkt dat de genoemde datum van voldoening een andere strekking heeft, daartoe niet nodig; een overeengekomen tijdsbepaling is in beginsel fataal, mist die maar voldoende bepaald is, waarvoor niet strikt vereist is dat een exacte kalenderdatum werd vastgelegd. Is er derhalve een duideljike tijdslimiet voor de prestatie bepaald dan kan een schuldeiser zijn schuldenaar na het verstrijken van die termijn rauwelijks dagvaarden tot nakoming.

Gezien het feit dat op de factuur staat betalen binnen 14 dagen, wat mij voldoende bepaald lijkt kan er inderdaad een incassobureau op je af worden gestuurd.

Dit alleen m.b.t. de fatale termijn.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds