Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 5:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

mede/onderhuurder Nuon contract [Help]
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mark Ola

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 19:28    Onderwerp: mede/onderhuurder Nuon contract [Help] Reageer met quote Naar onder Naar boven

een beetje een lastig verhaal.

Ik woon samen met een vriend van mij in amsterdam.
Bij aanvang van de huur hebben we 10.000 gulden sleutelgeld moeten betalen om er in te kunnen en dan nog eens 2 maanden borg.
Ik heb een huurcontract en een contract met nuon en de vriend betaald mij.

Ik ga nu weg uit het huis, en hij blijft zitten.
De huisbaas weigert echter om het contract over te zetten op mijn huisgenoot, terwijl hij mijn huisgenoot wel gedoogd heeft. Sterker nog hij heeft mij toegezegd dat ik de volgende huurder mocht aandragen (dit staat niet op papier)
Mijn huisgenoot zegt op zijn beurt : ik ga niet weg en staat volgens mij kompleet in zijn recht om dat te doen.

Nu kan ik gewoon weg gaan door een aangetekende brief te schrijven, ik krijg dan van mijn huisgenoot mijn borg terug en de helft van die 10000 gulden.

Echter het opzeggen van Nuon is nog niet zo makkelijk als het lijkt.
Ik kan wel opzeggen maar zal uiteindelijk een handtekening van de huisbaas moeten krijgen betreffende de meterstanden.
Mijn huisgenoot kan zich niet aanmelden zonder "huurovereenkomst"...

wat nu?? hoe kom ik hier zonder kleerscheuren vanaf.
en zoals in ieder versje is de huisbaas geen lieverdje,....dus een beetje voorzichtig moet ik wel zijn, daar ik hem wekelijks tegenkom (als ik weg ben niet meer overigens).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sleutelgeld mag niet gevraagd worden, dus die 10000 had je na het sluiten van het huurcontract onmiddellijk kunnen terugvorderen. Ik zou dat zelf alsnog en wel onmiddellijk doen.

Ik zie niet goed in waarom je huisbaas de meterstanden zou moeten ondertekenen. Waarom wil Nuon een huurovereenkomst zien? Ik heb mijn energiebedrijf nooit een huurovereenkomst hoeven te overleggen. Handtekening van de vorige abonnee kan wel handig zijn, maar dat ben jijzelf.

BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

van dat sleutelgeld dat weet ik....

maar ik heb zelf nu een huis gekocht en daar word expliciet gevraagd om een kopie van huurovereenkomst of koopakte. Dit was inderdaad ook niet zo toen ik er in ging.

dus ik ga er van uit dat mijn huisgenoot dezelfde aanmeldingsformulieren zal krijgen. Ik heb vandaag ook een vriendin gesproken die bij Nuon werkt en wist eigenlijk ook geen oplossing... Crying or Very sad
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie weet helpt een uittreksel uit het bevolkingsregister? Dat is het bewijs dat je huisgenoot daar wel woont.

Echter, als het huurcontract niet op zijn naam kan worden overgezet wordt het verder wel een beetje een lastige kwestie voor hem.

Wat is nou precies de reden dat je huisbaas dat contract niet wil aangaan met je huisgenoot? Hij houdt toch mooi zijn inkomsten en hij heeft dat (onterechte, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen dat betalen als de nood hoog is) sleutelgeld toch nog?
Mark Ola

BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wij betalen nu zo'n 550 euro per maand en dat wil hij verdubbelen.

Ik wil graag dat mijn huisgenoot hier blijft maar nog liever wil ik dat ik de boel zonder problemen achterlaat. Dus dat Nuon mij niet achteraf met extra kosten kan opzadelen. Als ik er achter kom hoe ik dat moet doen dan. Schrijf ik een opzegbrief en ben ik weg.... die 2 mogen het dan samen oplossen.

mijn huisgenoot en de huisbaas zijn wel aan elkaar gewaagd,...ik zit wat softer/liever in elkaar en ben snel geintimideerd door blaaskaken...

mijn huisgenoot vind dat ook prima zo,.... laat 'm maar kommen zegt hij dan Smile
Hutjevlut

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de huisbaas het huurcontract niet over hoeft te zetten op naam van je vriend, omdat deze vriend niet als medehuurder kan worden beschouwd (art. 7:267 BW)
Verstuur e-mail MSN messenger
Mark Ola

BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hutjevlut schreef:
Ik denk dat de huisbaas het huurcontract niet over hoeft te zetten op naam van je vriend, omdat deze vriend niet als medehuurder kan worden beschouwd (art. 7:267 BW)

wat zegt 't wetboek dan...?

Ik heb voordat we er in gingen een document laten teken waar weliswaar niet zijn naam in staat maar er staat wel in dat ik er samen met een kennis in ga!??

als ik het volgende lees dan mag hij blijven zitten...?

http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/37.htm
Hutjevlut

BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om als medehuurder te kunnen worden aangemerkt, moeten de hoofdhuurder (jij) en jouw vriend daartoe een verzoek indienen bij de verhuurder. Als de verhuurder daarmee niet instemt, kun je je tot de rechter wenden. In dat geval moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Een van die voorwaarden is dat jouw vriend dan gedurende tenminste twee jaar in de woonruimte zijn hoofdverblijf moet hebben gehad én met jou een duurzame gemeenschappelijke huishouding hebben.

Volgens mij is er voor onderhuur een overeenkomst nodig tussen jou en jouw vriend. Ik weet niet of jullie daarover iets op papier hebben gezet?
Mocht er inderdaad sprake zijn van onderhuur, dan zal de overeenkomst tussen jouw vriend en de verhuurder moeten worden voortgezet. De verhuurder kan dan wel binnen zes maanden de rechter vragen de overeenkomst te beeindigen.
Mark Ola

BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben zo stom geweest om de huisbaas niet gelijk te laten tekenen voor ons beide. Echter heb ik wel met hem de mondelinge afspraak gemaakt dat ik de nieuwe huurder mocht aandragen vanwege die 10.000 gulden.

We wonen hier 8 jaar.

Ik kan natuurlijk alsnog een contract opstellen met mijn huisgenoot.
Maar heeft dat dan geen nadelige gevolgen voor mij?? en zo ja welke?

heel erg dank voor je tijd overigens.! Razz
Mark Ola

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 1:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

is er niemand met een brilliant idee?
please Help.... ik weet het gewoon echt niet meer Question Shocked Crying or Very sad Crying or Very sad
Hutjevlut

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik zou je in ieder geval niet willen adviseren alsnog een onderhuurcontract op te stellen. Er is kennelijk al discussie tussen jou en de verhuurder over het wel of niet mogen blijven van jouw vriend. Als je dan nu ineens met een onderhuurcontract op de proppen komt... niet erg geloofwaardig
bona fides

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad geen onderhuurcontract opstellen, maar de verhuurder verzoeken in te stemmen met je vriend als medehuurder. Zie de procedure neergelegd in art 7:267 BW, en het bericht van Hutjevlut hierboven (wo 16 aug 2006 9:58 ).

Klein probleem is dat de rechter de vordering afwijst indien deze kennelijk slechts de strekking heeft die andere persoon op korte termijn de positie van huurder te verschaffen. Zo'n vordering zal dus niet slagen als je tussentijds ergens anders gaat wonen.

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Echter, Mark heeft blijkbaar wel -nog voordat beide heren in de woning trokken - de huisbaas een document laten tekenen "....waar weliswaar niet zijn naam in staat maar er staat wel in dat ik er samen met een kennis in ga."

Samen met een bewijs dat deze vriend er ook al die tijd al woont (uittreksel GBA bijvoobeeld) hoeven de kansen nog niet zo slecht te zijn, toch? Afweging van belangen e.d. Zeker nu huurbazen/huisjesmelkers zoals recentelijk in het nieuws was wat strenger worden aangepakt.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is geloof ik wel hard te maken dat er al gedurende lange tijd sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding. Dit punt speelt inderdaad ook een rol bij de beoordeling van de strekking van het verzoek (zie 7:267 lid 3 sub b). Maar of de rechter zo'n vordering zal toewijzen wanneer de huurder bijvoorbeeld er al feitelijk niet meer woont, betwijfel ik toch wel een beetje.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds