Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 12:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Was de oorlog in Irak gerechtvaardigd?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2004 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij zijn we het allemaal erover eens, dat de oorlog niet gerechtvaardigd was. Maar wil wel even opmerken dat de Amerikanen eigenlijk weinig buitenlands nieuws krijgen, dus dat ze eigenlijk ook niet goed wisten wat het buitenland van die oorlog vond...
Vind het niet goed te praten, maar je moet er wel rekening mee houden

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2004 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okee, maar wat betekent dat? Is het dan goed dat ze 'in het geheel nniet gehinderd door enige kennis van zaken' maar een oorlog ontketenen? Ik snap dat de regering het volk voorgelogen heeft, en dat ze er daarom niks aan konden doen. Maar als blijkt dàt je bent voorgelogen, dan wordt je toch enorm kwaad?! Ik snap dat echt niet Confused Je ziet de beelden van marteling e.d., je weet dat er geen atoomwapens gevonden zijn, je weet ook dat als dat wel zo was, je dat al lang gezien zou hebben, vervolgens gaan er dagelijks amerikanen dood, en nog besef je niet dat er iets niet klopt?

Sorry, ik reageer wat fel dat is natuurlijk niet tegen wie dan ook op dit forum bedoeld. Ik word gewoon echt furieus als ik erover nadenk. Men komt als agressor 'de vrijheid en de democratie' brengen, en vervolgens is de beste demonstratie die ze daarvan kunnen geven marteling? Zeggen van 'nouja, we hebben dan wel de Universele Verklaring getekend en we zijn gewèldig trots op onze grondwet, maar dat geldt niet op Cuba'. Ik heb er echt geen woorden voor Confused Sad Crying or Very sad

Hoe kan het nou dat dit gebeurt door een land dat zich beschaafd noemt, en nog de publieksopinie zich niet volledig tegen zijn leiders keert? Crying or Very sad I'm confused... Confused Sad
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Juul

Juul

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2004 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Hoe kan het nou dat dit gebeurt door een land dat zich beschaafd noemt, en nog de publieksopinie zich niet volledig tegen zijn leiders keert? Crying or Very sad I'm confused... Confused Sad

Ook dat heeft te maken met de manier waarop informatie gegeven wordt. Al dit soort opmerkingen en zo, worden vooral door het buitenland gemaakt. En de gemiddelde Amerikaan hecht niet zoveel waarde aan het buitenland, want zij zijn immer supermacht, vinden ze...
Dus als een ander land dat vindt, zal dat ze een worst wezen.
Daarbij komt dat Amerikanen nationalisme veel hoger in het vaandel hebben staan dan wij Nederlanders bijvoorbeeld. Wij kunnen nuchter kijken naar dit soort zaken, dat doen zij niet.
Moet wel zeggen dat ik Bush een meester vind in het manipuleren van mensen. Ik kan er ook wel wat van, maar wat dat betreft is ie een groot leermeester....

Kusje, Juul
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2004 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Buiten het feit dat ze het nationalisme hoog in het vaandel hebben staan vinden ze het ook uitermate belangrijk hoe ze het zelf hebben. Dus met andere woorden, als zij het maar goed hebben dan interesseert het ze niet wat er in de rest van de wereld gebeurd. Ik zeg het nu heel cru en er zullen genoeg Amerikanen zijn die er anders over denken, maar de algemene mening zal toch zijn dat het hen niet direct raakt.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2004 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als dat werkelijk zo is, dan zijn amerikanen een stelletje ongevoelige, bange, lompe boeren. Ik kan het me haast niet voorstellen. Wat ik echt heel gek vind is dat ze zo geweldig trots zijn op hun grondwet en de 'door hun uitgevonden' Bill of Rights. Als je nu werkelijk die zaken zo belangrijk vindt, hoe kan je dit soort gruwelijkheden dan accepteren. Dat op Cuba kan nog onder het motto 'er gebeurt vast niks ergs', maar je ziet de filmpjes toch! Ook al zenden ze ze niet uit, download Kazaa, zoek en kijk! Of ga even op google zoeken. Ze kunnen toch niet zo onwetend zijn dat ze het niet door hebben toch? Confused

En als ze het dan weten, en ze vinden mensenrechten belangrijk, hoe kan je dan zulke flagrante mensenrechtenschendingen door de vingers zien. Wil je trots kunnen blijven op je land, dan wil je dit toch niet op je geweten hebben? toch? Confused

Misschien kunnen jullie het me helpen begrijpen. Hoe zien jullie de band tussen nationalisme en wat ik hierboven beschreven heb? Zijn amerikanen dom? Bang? Arogant? Vinden ze arabieren geen mensen, maar een lagere soort? Evil or Very Mad

ahum... mijn emotie neemt weer de overhand Embarassed i'm sorry.
Juul

Juul

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2004 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Zijn amerikanen dom? Bang? Arogant? Vinden ze arabieren geen mensen, maar een lagere soort? Evil or Very Mad

Ik denk dat Amerikanen heel bang zijn, arrogant minder, maar wel heel trots op zichzelf en hun land.
Vanuit bangigheid gaan mensen heel rare dingen doen, dus misschien vinden ze dat wel...
Denk ook niet dat ze de behoefte hebben om die filmpjes van Kazaa te downloaden, want wanneer je die filmpjes niet gezien hebt, hoef je er ook niets aan te doen. Als ze het weten, kunnen ze er ook weinig aan doen. In zo'n geval zou ik misschien ook liever kiezen het niet te weten... Struisvogelgedrag misschien, maar zo werkt het wel bij mij.....
Kan er niet tegen een eventueel schuldgevoel te hebben terwijl ik weinig aan de situatie kan veranderen

Kusje, Juul
Eva

Eva

Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: za 29 mei 2004 1:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemiddelde Amerikaan wordt gedreven door angst. Wat voor een groot deel komt door de media daar. Dat kun je fantastisch zien in de documentaire van Michael Moore Bowling for Columbine, die echt supergoed is overigens. De media laat voordurend berichten zien van achtervolgingen/kapingen/binnendringers in huizen/ killerbees/ kinderen die vergiftigd worden met Halloween, allemaal heel opgeklopte berichten waarvan de helft klinkklare onzin is. De gemiddelde Amerikaan slaapt met een geweer op het nachtkastje. Dus van die bangheid is zeker waar.

Ik vind ook dat de oorlog in Irak niet gerechtvaardigt was, vooral omdat de NAVO geen toestemming gaf maar ik wil erbij wel meteen opmerken dat iedereen lijkt te vergeten dat er ook duizenden Koerden zijn die jarenlang geleden hebben onder Saddams regime en die nu wel van die man af zijn! Ik denk dat het die mensen daar geen reet uitmaakt dat er geen massavernietigingswapens zijn gevonden ! Ze zijn iig van die gek af en dat is een begin. Er is dus ook wel degelijks iets goeds uit voortgekomen.

Dat van die martelingen vind ik echt, afgezien van de mensenrechtelijke aspecten wat natuurlijk sowieso verschrikkelijk is, weer een teken van de domheid van Amerikanen. De meeste mensen daar in die omgeving moeten al niks van het Westen en de VS hebben en dat doe je zoiets...?!!! Ze hadden een begin moeten maken met laten zien dat het westen niet slecht is en zich van hun beste kant moeten laten zien aan die mensen, dan had je misschien vertrouwen kunnen winnen en wat van die haat kunnen afnemen en misschien met een heel nieuwe generatie banden kunnen opbouwen , maar nee ze kweken weer een vijver voor de haat die dat soort terroristische groeperingen toch al hebben en die gewone onwetende burgers daarin meenemen, nee echt Klasse gedaan.....Wink) Crying or Very sad
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: za 29 mei 2004 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'Bowling for Columbine' is mij volledig bekend. Vooral dat tekenfilmpje over de eerste settlers in de VS enzo Very Happy Very Happy Very Happy Smile Smile Smile Ken je ook 'Wag the Dog'? Als je die twee met elkaar combineert, krijg je echt een schrikbeeld. Ik kan ook niet wachten tot ik de nieuwe documantaire/film van Michael Moore kan zien. Daaruit schijnt te blijken dat Bush in het begin van zijn presidentschap constant op vakantie was, en volkomen inadequaat reageerde op lopende zaken. Ik ben benieuwd!

Wat die Koerden betreft heb je een punt. Zij zijn wel blij dat ze van Saddam af ijn. Maar dat kan de oorlog helaas niet rechtvaardigen. De algemene tendens in Irak was al direct "Thanks! Now go away!" De Amerikanen lopen de hele tijd al volledig triggerhappy aan te kloten in Irak. Super bang. Dus gaan ze eerst schieten en daarna vragen stellen. Dan komen de aanslagen en het verzet. Worden de Amerikanen nog banger. Gaan ze weer meer schieten. etc.

Als de 'goede' Amerikanen daadwerkelijk de lieve Irakezen van de 'slechte' Saddam hadden willen bevrijden, en niets meer, hoe kan het dan dat ze nog steeds de baas zijn? En dat ook willen blijven na de 'machtsoverdracht'. Er blijft een Amerikaan opperbevelhebber van de internationale troepen.

Even een vergelijking: Zouden wij blij zijn geweest als de Russen het communisme waren komen brengen? Ik denk het niet. Op zo'n zelfde manier kan je niet een oorlog rechtvaardigen de te melden dat je een ander jouw staatsvorm komt opleggen.
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2004 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat we hier wel even een duidelijk onderscheid moeten maken tussen 'de politiek' en 'de (Amerikaanse) burgers'. Die twee komen namelijk zelden overeen.
De manier waarop de VS hun wereldbeeld (op terroristische wijze overigens) opdringen aan andere landen is niet OK. Het feit dat een stel doorgeslagen militairen gevangenen mishandelen, al dan niet op bevel van hogeraf, is niet OK. De VS hebben idd aardig schurft aan wat de rest van de wereld vindt, is ook niet OK.
Maar dat is allemaal de politiek, de regering, de machtshebbers die deze boodschap uitdragen. Natuurlijk is er de volksvertegenwoordiging die dan in kan en moet grijpen, maar hoeveel recht hebben wij om een beschuldigend vingertje naar hun te wijzen? Hoe vaak komt het hier niet voor dat de regering iets heel anders doet dan het volk wil, en de volksvertegenwoordiging daarin meegaat?
In de periode rond de vorige 2 verkiezingen keek de wereld met opgetrokken wenkbrauwen naar het haantjesgedrag en de scenes die werden geschopt. De LPF nam het voortouw en de rest deed lekker mee. Betekent dit ook dat de gemiddelde Nederlander een achterlijke ruzieschopper is?
En de rol van de Nederlandse militairen in Srebrenica? Betekent dit dat de Nederlanders niets geven om mensenrechten?
Er is denk ik een veel groter verschil tussen de Amerikaanse politiek en de Amerikaan zelf dan je op het eerste gezicht zou denken.
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2004 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Er is denk ik een veel groter verschil tussen de Amerikaanse politiek en de Amerikaan zelf dan je op het eerste gezicht zou denken.

Hoe verklaar je dan dat Bush een miljard Exclamation dollar ter beschikking heeft voor zijn re-electioncampagne Question Dat is he grootste bedrag ooit voor een verkiezingscampagne waar ook ter wereld.

En hoe verklaar je dan (los van het bovenstaande) dat Bush nog steeds heel polpulair is? De man heeft letterlijk gezegd dat de Bijbel een handboek is dat boven federale regels gaat. Hij neemt daarmee gewoon openlijk afstand van de grondslag van de grondwet van de VS. En hij blijft populair.

Hij heeft openlijk gezegd dat je ofwel bij de VS hoort, ofwel bij de 'evil' terroristen... En hij blijft populair.

De man heeft openlijk gezegd dat de VS de missie heeft 'to rid the world of evil'... En hij blijft populair.

Misschien vergis ik me, maar Bush laat openlijk blijken dat hij een arrogante %&^# is, die zichzelf bijna de Messias zou noemen (hij denkt dat God wil dat hij president is), die bovendien niet in staat is de wereldpolitiek genuanceerd te benaderen, die eerder oorlog maakt dan vrede door mensen te dwingen tot een keuze die ze eigenlijk niet willen maken, die bovendien haat zaait door openlijk mensen evil te noemen omdat ze als moslim volgens hem bij de terroristen horen, die zijn eigen grondwet die hij gezworen is te beschermen openlijk schendt en naast zich neerlegt, en arrogant genoeg is om te vinden dat zijn visie de enige redelijk denkbare is...... EN NOG STEEDS BLIJFT HIJ POPULAIR! Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked

Wat is er precies voor nodig om het Amerikaanse volk te laten inzien wat voor een idioot ze hebben als leider?

George W. Bush junior is de rede dat ik en mijn lief net lid zijn geworden van Amnesty International. Dat was namelijk de enige manier die ik kon bedenken om enigszins een beetje invloed op dit alles te kunnen uitoefenen. Nooit gedacht dat een Amerikaanse president mij tot zoiets zou aanzetten. Crying or Very sad Crying or Very sad
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2004 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij hangt het er helemaal van af wat je bron is als je bekijkt of Bush wel of niet populair is.
Wat ik namelijk heb begrepen is dat het Amerikaanse volk die man allang ook spuugzat is. Je punt m.b.t. de inschatting of Bush het Amerikaanse volk redelijk representeert is gebaseerd op zijn populariteit bij het volk. Ik geloof dat de Amerikanen niet blij zijn met hem, onder meer omdat ik niet geloof dat zij inderdaad zo'n kortzichtige aso's zijn. Maar ook door (reclame)campagnes en opiniepeilingen die ik gezien heb. Maar goed, dat hangt dus misschien af van de bron die je raadpleegt. Een andere televisieserie laat misschien weer een beeld zien van een Bush die op handen gedragen wordt. Maar ik denk niet dat dat zo is.
En de Amrikanen zijn zeker ook niet blij met de gang van zaken in Irak, als is het alleen maar door de kosten. Bush blijft maar spenden aan oorlog, maar in het land zelf gaat het vooral economisch erg slecht, en dat wordt hem niet in dank afgenomen.
Hoe hij het dan voor elkaar krijgt nog meer geld los te peuteren voor oorlog weet ik ook niet, dat zal wel weer het politieke spelletje zijn. Waarvan ik dus aan wilde tonen dat het vaak heel erg verschilt met hoe het volk zelf denkt, dus dat klopt in dit geval.
We zullen zien, bij de volgende presidentsverkiezingen.
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2004 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:

Hoe verklaar je dan dat Bush een miljard Exclamation dollar ter beschikking heeft voor zijn re-electioncampagne Question Dat is he grootste bedrag ooit voor een verkiezingscampagne waar ook ter wereld.

Inflatie ofzo? Laughing Ik weet het ook niet. Wink

Het enige dat ik wilde zeggen is dat mensen naar mijn mening te kort door de bocht redeneren als ze zeggen dat Bush = Amerikaanse volk. Er zullen overeenkomsten en verschillen zijn, maar ik vind dat we erg uit moeten kijken met generalisaties.
De wereld bloedt al genoeg door dit soort generalisaties en bijbehorende haatgevoelens. Sad Laten we daar niet al te hard aan meedoen.
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: di 01 jun 2004 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Het enige dat ik wilde zeggen is dat mensen naar mijn mening te kort door de bocht redeneren als ze zeggen dat Bush = Amerikaanse volk. Er zullen overeenkomsten en verschillen zijn, maar ik vind dat we erg uit moeten kijken met generalisaties.

Okee, even for the record: Bush is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als het amerikaanse volk. Smile Smile

Bush = Moron, en het volk van de VS mag je dat niet zomaar noemen. Je kan het wel vermoeden, maar zonder bewijs is het niet eerlijk om ze te beschuldigen van domheim. Cool Cool

Verder wordt er gevraagd hoe ik kan weten dat Bush populair is. Ik concludeer dat uit het feit dat hij nog steeds voorloopt in de polls m.b.t. de aanstaande presidentsverkiezigen. Dat lijkt mij namelijk een redelijk representatieve steekproef. Of vergis ik mij daar in?

Laatst aangepast door Duch op wo 02 jun 2004 9:19, in totaal 1 keer bewerkt
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: di 01 jun 2004 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het feit dat hij nog steeds zo populair is verbaast me eigenlijk niets....ondanks het feit dat ik het er niet mee eens ben dat hij zo populair zou moeten zijn.

Bush maakt gewoon handig gebruik van de omstandigheden en als de omstandigheden er niet naar zijn dan maakt hij ze wel handig (dit laatste naar mijn mening). Hij zorgt ervoor dat er angst is onder het Amerikaanse Volk. Er is een grote dreiging van buitenaf genaamd terrorisme en hij werpt zich op als grote redder. Het Amerikaanse Volk hoort alleen maar dat er dreigingen zijn en ziet Bush wat ondernemen tegen die dreigingen. Ze staan er voor de rest niet bij stil dat hij evt. zelf die dreigingen creeert of dat ze er zelfs helemaal niet zijn. Ze kijken dus niet verder.......erg stom, maar dat verklaart wel waarom hij nog steeds populair is.

Het is misschien erg vergaand om deze vergelijking hier te trekken, maar Bush maakt gebruik van de angst onder het Amerikaanse Volks zoals Hitler dat voor de 2de WO deed met betrekking tot armoede en haat in Duitsland. Nogmaals dit is een erg vergaande vergelijking, die misschien niet gemaakt zou mogen worden. Maar ik vind dat Bush extreem manipulatief bezig is.....
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2004 9:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Flash: Word up!

Zoiets moet het inderdaad wel zijn. Het volk heeft behoefte aan een leider die ze vertelt welke kant ze op moeten. Ook al is dat niet altijd even slim.

@ Juul: Je hebt wel gelijk wat dat struisvogelgedrag beterft. Als je een leider hebt gekozen, wil je natuurlijk helemaal niet weten dat die man allerlei stomme dingen doet. Vooral niet als het je hoop in bange dagen is.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds