|
Auteur |
Bericht |
Flo
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 12 aug 2006 13:23 Onderwerp: ziektewet en vakantiedagen |
|
|
hoi ik had al een keertje een vraag gesteld op het forum, maar heb er nu weer 1tje!
Wie o wie weet:
Dat als je normaal 3 hele dagen werkt, en nu wegens ziekte halve dagen werkt bij een baas en je wilt vakantiedagen opnemen hoe dat zit?
Ik wil absoluut niet op vakantie maar ik wil gewoon vrij, dan ik thuis kan blijven.
Word dit dan berekend voor 24 uur per week of 12 uur per week?
Ik wil dit graag weten omdat ik nog maar 6 weken daar hoef te werken, en zo misschien toch nog vrij kan nemen.
Alvast bedankt weer!
x |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 12 aug 2006 15:21 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij geldt dat voor 12 uur dan, tenzij jullie er aparte regelingen op na houden daar.
Normaal gesproken geldt dat als je ziek wordt als je op vakantie bent, of een vakantiedag opgenomen hebt, dat je die vakantiedag terug krijgt. Moet je natuurlijk wel jezelf ziek melden tijdens je vakantie en moet het eventueel bewijsbaar zijn.
Als jij dus voor de helft van de tijd als ziek bekend staat en de andere helft van de tijd normaal gesproken zou werken, lijkt het me dat je alleen vrij hoeft te nemen voor de tijd dat je zou kunnen werken. In dit geval is dat 12 uur. |
|
|
|
 |
Poeh
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 69
|
Geplaatst: za 12 aug 2006 15:53 Onderwerp: |
|
|
Beste Flo,
Ook ik denk inderdaad dat je uit moet gaan van 12 uur per week, dus alleen de tijd dat je zou kunnen komen werken.
Echter hierbij speelt denk ik ook goed werknemerschap een rol. Het opnemen van vakantie gebeurt in overleg met de werkgever. Deze moet weliswaar een zeer bijzondere reden hebben om jou niet je vakantiedagen op te laten nemen, maar het verzoek tot het opnemen van een langere termijn van vakantie moet je wel tijdig indienen.
Ik begreep uit je andere vraag dat je dinsdag voor het eerst aan het werk zou gaan. Naar mijn idee getuigt het niet van "goed werknemerschap" als je dan maandag op gaat bellen dat je met ingang van dinsdag vakantiedagen opneemt. Mocht je dit niet van plan zijn, dan heb ik niets gezegd.
Enne daarnaast lijkt het me nog steeds verstandig om het dinsdag toch te gaan proberen. Het kan echt zo zijn dat je door afleiding je beter gaat voelen. En als dat niet het geval is, dan ga je weer ziek naar huis. Op die manier kost het je ook geen vakantiedagen.
Probeer te relaxen dit weekend en je niet steeds te focussen op de dag dat je weer aan het werk moet.
Sterkte |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 12 aug 2006 17:08 Onderwerp: |
|
|
Het zou een beetje een wonderlijke constructie zijn lijkt me, want het komt er op neer dat je zowel wel (voor het vakantiedagdeel) als niet (voor het ziektedagdeel) in staat bent te werken en dat nog op dezelfde dag. Het ondersteunt j bewering dat je ziek bent niet erg.
Ik sluit me aan bij Poeh.
Ik weet niet hoe veel vakantiedagen je nog hebt, maar je zou met je werkgever kunnen overleggen dat je die dan tegen het einde van de periode neemt, gesteld dat je dan weer beter bent. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Flo
|
Geplaatst: za 12 aug 2006 18:50 Onderwerp: |
|
|
thanks voor de antwoorden, het is zo dat ik de week erop, en de week erna mijn vakantie hebt, dit had ik al lang van te voren aangevraagd,
Voor nu komt het mij goed uit, dat ik dan nog even 2 weekjes rust hebt.
Ik ga het wel even overleggen met mijn werkgever dan.
En ik ga me zeker proberen om me dit weekend verder niet druk te maken, zonde van de tijd... ga lekker relaxen en bijkomen.
Fijn weekend allemaal! |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 12 aug 2006 18:51 Onderwerp: |
|
|
Ik had de link naar het andere topic nog niet gelegd.
Als je inderdaad nu net weer gaat beginnen met werken, is het inderdaad niet echt geweldig als je dan meteen vakantie neemt. En wat al gezegd is: je werkgever kan je dat eventueel ontzeggen.
Waarom probeer je niet gewoon een weekje te werken? Als het niet gaat, merk je het vanzelf. Maar door het niet te proberen zul je het ook niet weten en maak je ook zeker geen stapjes vooruit. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 12 aug 2006 19:26 Onderwerp: |
|
|
Moet ik mijn vakantie melden met een Wajong-uitkering WAO-uitkering WAZ-uitkering WIA-uitkering WW-uitkering Ziektewet-uitkering ?
Een vakantie in Nederland is geen probleem. U hoeft alleen uw vakantieperiode en het adres waar u verblijft schriftelijk aan ons door te geven, zodat controle op uw ziekte mogelijk blijft. Voor een vakantie in het buitenland moet u van tevoren schriftelijk toestemming vragen aan het UWV. Het UWV mag aangeven hoe lang u weg mag blijven. Aan de toestemming kan de voorwaarde verbonden worden dat u zich op een bepaalde datum bij de verzekeringsarts in Nederland of in het buitenland meldt. Is de vakantie niet bevorderlijk voor uw herstel, dan kan het UWV toestemming weigeren. Gaat u dan toch op vakantie, dan overtreedt u de controlevoorschriften en moet u rekening houden met een korting (maatregel) op uw uitkering. In het ergste geval wordt uw uitkering tijdelijk niet uitbetaald.
U kunt uw melding/verzoek sturen naar UWV, Afdeling ziektewet, Postbus 57015, 1040 CT Amsterdam.
Loondoorbetalingsverplichting werkgever
Betaalt uw werkgever uw loon door en wilt u tijdens uw ziekte op vakantie? Neem dan voor uw vertrek contact op met uw werkgever, de bedrijfsarts en/of de arbodienst. Zij kunnen u vertellen welke regels er voor u gelden om op vakantie te gaan.
(UWV.NL) |
|
|
|
 |
Charlot
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 15 aug 2006 10:27 Onderwerp: Re: ziektewet en vakantiedagen |
|
|
Flo schreef: |
Dat als je normaal 3 hele dagen werkt, en nu wegens ziekte halve dagen werkt bij een baas en je wilt vakantiedagen opnemen hoe dat zit?
Ik wil absoluut niet op vakantie maar ik wil gewoon vrij, dan ik thuis kan blijven.
Word dit dan berekend voor 24 uur per week of 12 uur per week?
Ik wil dit graag weten omdat ik nog maar 6 weken daar hoef te werken, en zo misschien toch nog vrij kan nemen.
Alvast bedankt weer!
x |
Ik wil toch nog even reageren op deze vraag in samenhang met je vraag van afgelopen vrijdag, over de SO. Het is overigens nooit te laat voor een second opinion (SO). Als je het niet eens bent met het oordeel van de bedrijfsarts, dan kun je bij het UWV een second opinion aanvragen. Dit neemt echter wel wat tijd in beslag. Je zult bij werkgever aan moeten geven dat je een SO aanvraagt en hangende dit onderzoek het werk niet zult hervatten. Je werkgever mag je loon dan, over het arbeidsgeschikte deel wel te verstaan, inhouden. Als de SO in je voordeel uitpakt, dan zal je werkgever het loon gewoon door moeten betalen. Als de SO in je nadeel uitpakt dan heeft je werkgever het loon terecht ingehouden. Je zult pas weer loon ontvangen als je je werk hervat.
Als je je dinsdag (vandaag) weer ziek meldt, dan zul je weer gezien worden door de bedrijfsarts en die zal waarschijnlijk hetzelfde oordelen. Dit is niet de juiste weg. Als je het niet eens bent met de bedrijfsarts, dan moet je een SO aanvragen. Anders moet je gewoon gaan werken.
Uiteraard kun je proberen om vakantiedagen op te nemen. Doe dit in overleg met je werkgever. Dat is altijd het beste. Werkgever mag niet zonder meer weigeren, daar moet hij een hele goede reden voor hebben. |
|
|
|
 |
Flo
|
Geplaatst: di 15 aug 2006 10:35 Onderwerp: |
|
|
hai bedankt voor je antwoord, ik ben net terug van werk, het ging niet,. heb de bedrijfsarts gebeld, en ik kreeg te horen dat ik 22 sept. daar weer heen moet, of ik krijg een vervroegde oproep..
Mijn werkgever had ook al gebeld om te zeggen dat het niet ging.
Mocht ik een vervroegde oproep krijgen, en hij blijft bij zijn beslissing, dan vraag ik alsnog een so aan. |
|
|
|
 |
|