|
Auteur |
Bericht |
Poeh
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 69
|
Geplaatst: ma 07 aug 2006 22:10 Onderwerp: |
|
|
Saillant detail in deze zaak is dat de betreffende school wel een website blijkt te hebben... kan toch niet bedoeld zijn voor het werven van nieuwe leerlingen... |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 08 aug 2006 10:08 Onderwerp: |
|
|
Sorry hoor, maar dat gaat echt nergens over. Het niet voor niets de evolutietheorie. Die is niet bewezen en is zeker niet volledig. Die theorie niet onderschrijven heeft dus niet noodzakelijkerwijs iets met dom zijn te maken. Eerder zou ik het consequent willen noemen, althans vanuit bepaalde geloofsopvattingen redenerend. Uiteindelijk is de evolutietheorie ook gebaseerd op een geloof. Namelijk het geloof dat de wetenschap in staat is de waarheid te ontdekken. Zonder hier nu een hele discussie over te willen opstarten wilde ik in ieder geval even opmerken dat het met dom niets te maken heeft.
Wat die website betreft: Vaag inderdaad. Waar zou die dan wel voor bedoeld zijn?  _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 08 aug 2006 10:27 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Saillant detail in deze zaak is dat de betreffende school wel een website blijkt te hebben... |
Toevallig een adres bekend? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 08 aug 2006 10:49 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Sorry hoor, maar dat gaat echt nergens over. Het niet voor niets de evolutietheorie. Die is niet bewezen en is zeker niet volledig. Die theorie niet onderschrijven heeft dus niet noodzakelijkerwijs iets met dom zijn te maken. Eerder zou ik het consequent willen noemen, althans vanuit bepaalde geloofsopvattingen redenerend. Uiteindelijk is de evolutietheorie ook gebaseerd op een geloof. Namelijk het geloof dat de wetenschap in staat is de waarheid te ontdekken. Zonder hier nu een hele discussie over te willen opstarten wilde ik in ieder geval even opmerken dat het met dom niets te maken heeft.
Wat die website betreft: Vaag inderdaad. Waar zou die dan wel voor bedoeld zijn?  |
Het is onderdeel van de huidige wetenschapsleer. Je leert niet dat het de enige mogelijke waarheid is, maar je leert wel over een benaderingswijze die in deze tijd hoort, zo heeft de wetenschap bepaalt, bij je algemene ontwikkeling. Het feit dat je het niet aan leerlingen wil vertellen omdat je bang bent dat ze van hun geloof vallen is een zwaktebod voor het geloof vind ik. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 08 aug 2006 10:57 Onderwerp: |
|
|
De school is ook niet tegen internet of websites in het algemeen .... men heeft gewoon bezwaar tegen bepaalde informatie en men wil de kinderen daar tegen beschermen. Vandaar dat filter. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 08 aug 2006 11:12 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Het is onderdeel van de huidige wetenschapsleer. Je leert niet dat het de enige mogelijke waarheid is, maar je leert wel over een benaderingswijze die in deze tijd hoort, zo heeft de wetenschap bepaalt, bij je algemene ontwikkeling. Het feit dat je het niet aan leerlingen wil vertellen omdat je bang bent dat ze van hun geloof vallen is een zwaktebod voor het geloof vind ik. |
Op een goede confessionele school zal de evolutieleer ook zeker wel deel uit maken van het curriculum, maar zal de theorie niet gepresenteerd worden als waarheid.
Ik ga er tenminste vanuit dat dat heden ten dage niet anders is dan 20 jaar geleden. Zeker de basisschool die ik bezocht bevond zich in ideologisch opzicht rechts van het centrum. Maar toch werd daar mede onderwezen wat de evolutieleer inhield.
Nu is het zo dat in het onderwijs veelal niet de ruimte bestaat om het onderscheid tussen feit en theorie aan te brengen. En in dat licht kan ik me goed voorstellen dat op een school die ideologie waarin een vorm van creationisme de overhand heeft, de evolutieleer niet gepresenteerd wordt zolang het onderwijs niet verder gaat dan het presenteren van feiten.
En ook kan ik me voorstellen dat wanneer wel die afwijkende leer behandeld wordt, dat minder diepgaand zal zijn dan dat de 'eigen' leer behandeld wordt.
Maar op een niet creationistisch georiënteerde school zal dat niet anders zijn met de diverse scheppingsverhalen. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: di 08 aug 2006 20:17 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Ik ga er tenminste vanuit dat dat heden ten dage niet anders is dan 20 jaar geleden. |
Dat is inderdaad nog niet veranderd hoor. Ik heb zelf op protestants-christelijke scholen gezeten (geen reformatorische, zoals in de rechtszaak, maar toch) en daar werd de evolutietheorie gewoon behandeld. En inderdaad, het is en blijft ook 'maar' een theorie.
Overigens ging het er niet om dat de jongen internet an sich had, maar open internet. D.w.z. niet gefilterd. En dat verklaart ook waarom de school zelf wel gewoon een website heeft, en men laat op dat soort scholen de leerlingen ook echt wel met internet werken, maar dan met een 'veilig' internet. (En dat is redelijk veilig als er, zoals op mijn oude middelbare school, naast het filter ook nog van die mediatheekmedewerksters zitten die meekijken met wat je doet. Heb dat zelf ook nog 'n tijdje als bijbaantje gedaan, en dan vanachter jouw beeldscherm de pc's van msnende leerlingen uit gooien ). _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 10 aug 2006 12:30 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef:
Quote: | Eigenlijk zou je iedereen die de evolutieleer niet onderschrijft ook moeten weigeren uit elke functie die enige vorm van denken vereist, want mensen die niet geloven in de evolutieleer, die moeten wel dom zijn.
|
 |
|
|
|
 |
|