Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 19 jul 2025 11:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Advocaat tijdens eerste 6 uren
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JBA

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 03 aug 2006 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou me verbazen als dit artikel vervallen is aangezien ik er kort geleden nog mee te maken heb gehad. Ben benieuwd hoe dat dan zit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sandra1983

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 03 aug 2006 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het was vervallen maar in 2006 is het weer ingevoerd.
JBA

BerichtGeplaatst: vr 04 aug 2006 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat verklaart een hoop.

Overigens, om nog even terug te komen op de topicvraag, wanneer begint het strafproces en wanneer begint vervolging? Als het strafproces al bij de politie begint dan zou een verdachte dus wel recht hebben op bijstand van een raadsman tijdens de eerste 6 uren (uitgezonderd het verhoor) als ik de bespreking van Stapel en de Koning lees. Ook wat het voorebereidende onderzoek inhoudt is dan een belangrijke vraag. Dat staat omschreven in art. 132 WvSv, maar ik kom er niet helemaal wijs uit.

Quote:

1 Het recht op bijstand van een raadsman
De verdachte heeft het recht zich door een of meer gekozen of toegevoegde raadslieden te doen bijstaan en hem moet, telkens als hij daarom verzoekt, zoveel mogelijk de gelegenheid worden verschaft om zich met zijn raadsman of raadslieden in verbinding te stellen (art. 28 Sv).
Het recht op rechtsbijstand is ook neergelegd in art. 18, lid 1, van de Grondwet, luidende: ‘Ieder kan zich in rechte en in administratief beroep doen bijstaan’. Deze bepaling heeft enerzijds een ruimere strekking dan art. 28, Sv, omdat zij ook geldt in civiele en administratieve procedures, doch anderzijds een meer beperkte. Volgens de MvT waarborgt de grondwetsbepaling ‘het recht van ieder die betrokken is in een rechtsgeding, om zich te doen bijstaan in dat geding’, terwijl art. 28, Sv betrekking heeft op het gehele strafproces, dus ook reeds tijdens het voorbereidend onderzoek.
Verder is het recht op bijstand van een raadsman neergelegd in art. 6, lid 3, aanhef en onder c, van het Verdrag van Rome, luidende:

--------------------------------------------------------------------------------
3. Een ieder, tegen wie een vervolging is ingesteld, heeft in het bijzonder de volgende rechten:
c. zich zelf te verdedigen of daarbij de bijstand te hebben van een raadsman naar eigen keuze of, indien hij niet over voldoende middelen beschikt om een raadsman te bekostigen, kosteloos door een toegevoegd advocaat te kunnen worden bijgestaan, indien de belangen van een behoorlijke rechtspleging dit eisen:
--------------------------------------------------------------------------------

Een vergelijkbare bepaling vindt men in art. 14 lid 3 IVBPR (Verdrag van New York; opgenomen als bijlage B1 bij het onderwerp Staats- en bestuursrecht).
De verdachte ontleent aan art. 28 niet het recht om in de strafprocedure steeds door zijn raadsman te worden bijgestaan. Telkens als hij dat recht wél heeft wordt dat in de wet bepaald. Bijvoorbeeld in de artt. 23 lid 3, 57 lid 2, 63 lid 4, 99a en 331.
Aangezien niet in het algemeen is bepaald dat de verdachte zich bij zijn verhoor door opsporingsambtenaren door een raadsman mag doen bijstaan, heeft hij daartoe niet het recht. In de MvA aan de Eerste Kamer antwoordde minister Heemskerk, die het ontwerp-wetboek verdedigde, uitdrukkelijk, dat de raadsman de verhoren van de politie niet mag bijwonen
Echter, niets in het WvSv verzet zich ertegen, de raadsman bij het verhoor van de verdachte door een opsporingsambtenaar toe te laten, al heeft hij geen recht op zulk een toelating. Of de raadsman al dan niet zal worden toegelaten is een kwestie van beleid. Opsporingsambtenaren die geen hulpofficier van justitie zijn zullen er, als bij de dienst waartoe zij behoren geen algemene regeling dienaangaande bestaat, verstandig aan doen, geen raadsman bij het verhoor van de verdachte toe te laten zonder toestemming van de hulpofficier.
. Alleen bij het verhoor door de (hulp)officier van justitie, dat aan de inverzekeringstelling vooraf gaat, heeft de verdachte het recht zich door een raadsman te doen bijstaan (art. 57 lid 2).
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Overigens, om nog even terug te komen op de topicvraag, wanneer begint het strafproces en wanneer begint vervolging?

Vervolging begint wanneer een rechter (bijv. de rechter-commissaris) bij de zaak wordt betrokken.

Ik denk dat strafproces in het stuk dat je quote een beetje "losjes" wordt gebruikt, meer om het contrast met art 18 Gw aan te geven dan als definitie van de reikwijdte van art 28 Sv.

Voor wat betreft de eerste 6 uur, zie het vervolg van je quote: waar de raadsman het recht heeft de verdachte bij te staan, wordt dit in de wet bepaald (dwz in andere artikelen dan art 28 Sv). De illustratie die in de MvA wordt gegeven mbt aanwezigheid bij het verhoor moet je m.i. uitleggen als bevestiging van de regel dat er slechts zo'n recht is waar de wet dit bepaalt. Omdat de wet niet bepaalt dat de raadsman in de eerste 6 uur de verdachte bij mag staan (of het nu tijdens of buiten het verhoor is), bestaat zo'n recht dus niet.

(Ik garandeer niet dat mijn uitleg juist is, maar dit is zoals ik het stukje lees.)

BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb me laten adviseren door iemand die ik toch wel hoog heb zitten op juridisch gebied. Hij stelt eigenlijk dat we het niet zo ruim moeten nemen maar dat datgene dat er staat ook waarheid is. In de eerste 6 uren heb je recht op een advocaat, maar omdat het verhoor niet apart geregeld is in de wet heb je dit recht niet tijdens het verhoor.

Groeten,

Jerry
speurder

Leeftijd: 61
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Ik heb me laten adviseren door iemand die ik toch wel hoog heb zitten op juridisch gebied. Hij stelt eigenlijk dat we het niet zo ruim moeten nemen maar dat datgene dat er staat ook waarheid is. In de eerste 6 uren heb je recht op een advocaat, maar omdat het verhoor niet apart geregeld is in de wet heb je dit recht niet tijdens het verhoor.

Groeten,

Jerry

Volgens mij waren we het daarover eens. Laughing

BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

speurder schreef:

Ik nog niet helemaal Smile.
Maar ik heb nu wel de neiging om in te stemmen. Ik denk dat je bij procedurele stappen (zoals het verhoor) die in het wetboek van strafvordering zijn omschreven, slechts recht hebt op een advocaat als dit door de wet zo wordt bepaald. Maar als je na 4 uur verhoor nog even in de cel zit mag je waarschijnlijk wel gewoon je advocaat bellen. (Misschien bedoelde JBA eigenlijk: "omdat het verhoor wel apart geregeld is in de wet, en het recht op een advocaat in die regeling niet wordt genoemd"?)

Helemaal duidelijk is het mij allemaal nog niet. De truc is denk ik om eens in dat wereldje mee te lopen. Misschien moet ik me eens laten arresteren of zo Wink.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je eens laten arresteren en zelf ervaren hoe dat is lijkt me buitengewoon nuttig voor de latere praktijk. Zorg dan wel dat je van een ernstig feit verdacht wordt, zodat je ook lekker de IBS en beperkingen meepikt ... hihi.... Iets op terroristisch gebied is natuurlijk helemaaaaaaaaal leerzaam. Jij je maar afvragen wat er aan bewijs tegen je is en daar snel achter komen: ho maar....

Helaas zal het daarna wel lastig worden toe te treden tot de balie of rechter of OvJ te worden Crying or Very sad
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of je gaat tijdelijk bij de politie. Dan weet je echt hoe het achter de schermen werkt Very Happy.

Gwen
MSN messenger
speurder

Leeftijd: 61
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
speurder schreef:

Ik nog niet helemaal Smile.
Maar ik heb nu wel de neiging om in te stemmen. Ik denk dat je bij procedurele stappen (zoals het verhoor) die in het wetboek van strafvordering zijn omschreven, slechts recht hebt op een advocaat als dit door de wet zo wordt bepaald. Maar als je na 4 uur verhoor nog even in de cel zit mag je waarschijnlijk wel gewoon je advocaat bellen. (Misschien bedoelde JBA eigenlijk: "omdat het verhoor wel apart geregeld is in de wet, en het recht op een advocaat in die regeling niet wordt genoemd"?)

.Helemaal duidelijk is het mij allemaal nog niet. De truc is denk ik om eens in dat wereldje mee te lopen. Misschien moet ik me eens laten arresteren of zo Wink.

Even terug dan.
Tijdens het verhoor heeft de verdachte geen RECHT om zijn advocaat erbij te vragen. Die kan geweigerd worden. Verplichting om bij een verhoor een advocaat toegelaten geeft de wetgever niet. Soms wordt er om de advocaat wel toe te laten. Mijn ervaring heeft geleerd dat het soms een goede keuze is. Voortgang van het verhoor.

Bijstand van een advocaat na aanhouding is een recht. Vrij verkeerd tussen verdachte en advocaat. De achterliggende gedachte hiervan is dat de Advocaat ondermeer toetst of door de politie of officier van Justitie de juiste procedure volgen. Als dat niet het geval zou zijn, dan kan de advocaat bezwaar aantekenen bij de Officier of RC. Dit in het belang van de verdachte.

In de praktijk komt het wel eens voor dat een verdachte tijdens een 6 uurs zaak om zijn advocaat vraagt. Hieraan wordt gevolg als hij een advocaat heeft. Bij toewijzing van advocaat wordt dat bij 6 uur zaken niet door de politie of OvJ gehonoreerd. Het is namelijk geen plicht.
In gevallen dat de eigen advocaat gebeld wordt komt die advocaat niet eens. Omdat het praktisch ondoenlijk is. Inverzekeringstelling is duidelijk.

Ik weet niet welke studie je volgt, maar misschien is het wel eens aardig om een dienst met een hOvJ van een regio politie, op een vrijdagavond, mee te draaien. Dan kan je ervaren hoe het werkt en bovendien scheldt het weer een strafblad

BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dan klopt het geloof ik wel aardig zoals ik het opschreef (of bedoeld heb op te schrijven): het recht van vrij verkeer tussen verdachte en advocaat geldt steeds, maar met uitzondering van de meer specifieke situaties die zijn geregeld in Sv. Voor die situaties is er recht op bijstand door de advocaat wanneer die specifieke regeling dat zegt. (En inderdaad, recht als in verplichting voor justitie het toe te staan.) En dan is het dus zoals JBA een tijd terug al schreef (op vr 04 aug 2006 11:55).

BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 0:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties, kan ik morgen met een gerust hart op vakantie...Smile

En, het werd al voor de gein geopperd, maar als vanuit je studie oid een dagje meelopen met de politie een aanvulling is dan is dat niet onmogelijk hoor. Neem eens contact op met de regiopolitie waar je woont op studeert. Wil niet zeggen dat het altijd zomaar toegestaan wordt, maar er is zeker een goede kans dat men dit geen probleem vind.

Zoals speurder al zei kan dat een dienst met een HOVJ zijn, maar ook als je een dienst met de algemene politiedienst (noodhulp) meedraait kom je wel een aanhouding tegen (vooral in de nachtdiensten in het weekend) en maak je het proces van begin tot eind mee.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds