|
Auteur |
Bericht |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: zo 06 aug 2006 22:23 Onderwerp: definitie noodzakelijk of redelijkerwijs nodig |
|
|
wie kan een (juridische ) definitie van het begrip noodzakelijk en/of redelijkerwijs nodig geven? |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 06 aug 2006 22:38 Onderwerp: |
|
|
*pakt Fockema erbij* ----> Staat er niet in.
www.vandale.nl ----> nood·za·ke·lijk (bn.)
1 nodig
2 onder de gegeven omstandigheden onvermijdelijk ----> no·dig (bn.)
1 niet gemist kunnende worden voor een bepaald doel => benodigd, noodzakelijk, onmisbaar, onontbeerlijk, van node; <=> onnodig
Nou, ik hoop dat het wat is.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 06 aug 2006 23:31 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
www.vandale.nl ----> nood·za·ke·lijk (bn.)
1 nodig
2 onder de gegeven omstandigheden onvermijdelijk ----> no·dig (bn.)
1 niet gemist kunnende worden voor een bepaald doel => benodigd, noodzakelijk, onmisbaar, onontbeerlijk, van node; <=> onnodig
|
Ter beoordeling aan de rechterlijke macht in geval van indringende toetsing en in geval van marginale toetsing (voor zo ver deze marginale toetsing zich niet juist richt op bovenstaand begrip) ter beoordeling aan het bestuursorgaan. Uiteraard in een rechtsbetrekking zonder bestuursorgaan moet hier weer terugverwezen worden naar de rechterlijke macht.
Dus een definitie is hier gegeven maar een begrip moet gezocht worden in jurisprudentie... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 06 aug 2006 23:36 Onderwerp: Re: definitie noodzakelijk of redelijkerwijs nodig |
|
|
annemiekewp schreef: | wie kan een (juridische ) definitie van het begrip noodzakelijk en/of redelijkerwijs nodig geven? | In welke context? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: ma 07 aug 2006 7:45 Onderwerp: |
|
|
goed punt gwenny, had ik erbij moeten zetten:
bijvoorbeeld wanneer iemand een ww of bijstanduitkering aanvraagt/ontvangt dan moet de belanghebbende alle vragen beantwoorden die noodzakelijk zijn voor de beoordeling of er al dan niet aanspraak op de desbetreffende uitkering kan worden gemaakt. deze vragen mogen niet onredelijk bezwarend (ook vaag...) zijn. wat wordt er onder noodzakelijk juridisch gezien verstaan? ik denk dat cia idd gelijk heeft en dat in jurisprudentie t antwoord staat. wanneer het ter beoordeling aan een bestuursorgaan is: in hoeverre wordt nagegaan of zij weten wat noodzakelijk is en heeft dit geen rechtsongelijkheid tot gevolg? |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 07 aug 2006 8:44 Onderwerp: |
|
|
annemiekewp schreef: | goed punt gwenny, had ik erbij moeten zetten:
bijvoorbeeld wanneer iemand een ww of bijstanduitkering aanvraagt/ontvangt dan moet de belanghebbende alle vragen beantwoorden die noodzakelijk zijn voor de beoordeling of er al dan niet aanspraak op de desbetreffende uitkering kan worden gemaakt. deze vragen mogen niet onredelijk bezwarend (ook vaag...) zijn. wat wordt er onder noodzakelijk juridisch gezien verstaan? ik denk dat cia idd gelijk heeft en dat in jurisprudentie t antwoord staat. wanneer het ter beoordeling aan een bestuursorgaan is: in hoeverre wordt nagegaan of zij weten wat noodzakelijk is en heeft dit geen rechtsongelijkheid tot gevolg? |
Goed punt TIKSIMONE....
Koffie iemand? Annemieke...?  |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: ma 07 aug 2006 9:18 Onderwerp: |
|
|
Klein vraagje los van de inhoud:
Waarom staat dit onderwerp onder de rubriek "civiel recht" als jouw voorbeeld zich al toespitst op een belanghebbende die een uitkering aanvraagt....?
Verder over marginale toetsing: De rechter kan dan toch toetsen juist of de beginselen van behoorlijk bestuur in acht zijn genomen en of er bijvoorbeeld advies is gevraagd aan een deskundig adviseur? Maar ook hier weer belangrijk welke context we het over hebben...
Dus dan krijg je zoiets van dat het bestuursorgaan bepaalt of iets redelijkerwijs noodzakelijk is en dat de rechter beziet zonder al te inhoudelijk die beoordeling opnieuw te maken of het bestuursorgaan wel of niet in redelijkheid tot dat oordeel is kunnen komen.
Of sla ik de plank mis?  |
|
|
|
 |
annemiekewp
|
Geplaatst: ma 07 aug 2006 10:31 Onderwerp: |
|
|
graag:doe maar een dubbele espresso! ik had gisterenavond al koffie moeten hebben toen ik dit berichtje plaatste...  |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 07 aug 2006 12:24 Onderwerp: |
|
|
annemiekewp schreef: | graag:doe maar een dubbele espresso! ik had gisterenavond al koffie moeten hebben toen ik dit berichtje plaatste...  |
 |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 07 aug 2006 13:20 Onderwerp: |
|
|
Ik voel me niet aangesproken .
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 07 aug 2006 13:44 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Geplaatst: ma 07 aug 2006 10:31
graag:doe maar een dubbele espresso! |
Quote: | Geplaatst: ma 07 aug 2006 12:24 |
Bijna twee uur wachten op je koffie!  _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: ma 07 aug 2006 14:06 Onderwerp: |
|
|
'Noodzakelijk' lijkt me typisch zo'n begrip dat niet juridisch definieerbaar is. Althans niet op zodanige wijze dat er toetsbare criteria uit voorkomen. Dat doen zou namelijk tot gevolg hebben dat die criteria weer een definitie behoeven etc.
Om het (vervelend) juridisch te stellen: wat noodzakelijk is hangt af van de omstandigheden van het geval. De combinatie van 'noodzakelijkheid' en het verbod van 'onredelijk bezwarende vragen' duidt m.i. op een te maken belangenafweging. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
RemcoJansen
Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: ma 07 aug 2006 14:16 Onderwerp: Re: definitie noodzakelijk of redelijkerwijs nodig |
|
|
annemiekewp schreef: | wie kan een (juridische ) definitie van het begrip noodzakelijk en/of redelijkerwijs nodig geven? |
Kijk gewoon ff in Tekst & Commentaar, dan wordt er zeker een opmerking gemaakt over die definitie! Suc6 ermee. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 07 aug 2006 21:26 Onderwerp: |
|
|
De invulling die ik zou geven in de context die annemiekewp beschrijft: het stellen van een bepaalde vraag is noodzakelijk voor vaststelling van een recht wanneer het antwoord op die vraag van invloed kan zijn op het bestaan van dat recht. En als er staat "noodzakelijk en/of redelijkerwijs nodig", kun je hierin "van invloed kan zijn" vervangen door "redelijkerwijs van invloed kan zijn", dwz vragen die op een flinke inbreuk op de persoonlijke levensfeer zouden kunnen neerkomen, terwijl de kans maar heel klein is dat het antwoord er iets toe zou doen, behoren niet gesteld te worden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|