Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Jenn
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 25 jun 2006 3:26 Onderwerp: Geldigheid samenlevingscontract e.d. |
|
|
Hallo,
ik heb een probleem met mijn ex. Zij is in maart bij mij komen wonen, in mei hebben we een samenlevingscontract en testament laten opstellen. Vrij snel inderdaad, maar dat is achteraf. Twee weken na de ondertekening, is ze vertrokken.
Twee weken erna kwam ze haar spullen ophalen. Ik was thuis op het moment dat ze kwam (ze zou een dag later komen als ik niet alleen thuis was), samen met 3 anderen. Het was intimiderend, ik ben dus vertrokken. Twee uur later kwam ik terug met mijn ouders, oa om de sloten te vervangen. Er lag een brief en mijn spullen waren grotendeels weg. In de (getypte) brief stond dat ze mij beschuldigde (onterecht, politie kan dit bewijzen) van het pinnen van 5.800 euro van haar girorekening. Ze had aangifte gedaan. Als een soort borg heeft ze mijn spullen meegenomen. Inmiddels is zo goed als bewezen dat ik onschuldig ben. Echter, ze doet nog steeds moeilijk over het teruggeven van mijn spullen. Tegen de politie heeft ze gelogen, ontkent ze de brief, het meenemen van mijn spullen en de erna gestuurde mails. Mij heeft ze vorige week een voorstel gedaan om haar morgen, alleen, te ontmoeten, waarna we naar een opslagplaats zouden rijden alwaar ik mijn spullen kan inladen en meenemen.
Deze afspraak is nu al 2 keer verzet, het wordt nu weer a.s. vrijdag.
Wellicht ben ik wat paranoïde, maar m.i. is het allemaal opzet geweest. Ik probeer nu verder te gaan, waarbij ik de schade beperkt probeer te houden.
Ik heb inmiddels het samenlevingscontract gelezen en daarin staat het volgende:
Gemeenschappelijke inboedel
Artikel 5
De inboedel (in de zin van artikel 3:5 Burgerlijk Wetboek), aangeschaft voor de gemeenschappelijke huishouding, zullen partijen ieder voor de onverdeelde helft toebehoren.
Aanbrengsten en mede-eigendom van inboedel
Partijen hebben geruild en aan elkaar geleverd de onverdeelde helft in ieders inboedel. De inboedel die ieder vóór de hiervoor bedoelde levering bezat, is ongeveer evenveel waard en partijen stellen geen prijs op enige specificatie daarvan. In afwijking van het vorenstaande blijft ieder eigenaar van de kleding, sieraden en overige persoonlijke goederen, welke hij of zij in gebruik heeft of welke tot zijn of haar persoonlijke gebruik bestemd zijn, alsmede van alle goederen waarvan partijen hebben vastgelegd of zullen vastleggen dat zij privé-eigendom blijven van één van hen.
Ik heb nu de volgende vragen:
1. is een samenlevingscontract rechtsgeldig als één van beiden bij de gemeente niet op het adres is ingeschreven dat wordt aangegeven in het samenlevingscontract (mijn ex woonde formeel, volgens de gemeente dus, niet bij mij).?
2. wat precies valt onder de inboedel, huisraad, etc. Bijvoorbeeld een fotocamera, aantoonbaar door mij aangeschaft voordat we gingen samenwonen. Zou ze daar recht ophebben? Een een tv aangeschaft nadat zij is vertrokken?
Ik hoop dat iemand mijn vragen zou willen/ kunnen beantwoorden.
Dank alvast  |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: zo 25 jun 2006 10:07 Onderwerp: |
|
|
Artikel 3:5 Burgerlijk Wetboek
Inboedel is het geheel van tot huisraad en tot stoffering en meubilering van een woning dienende roerende zaken, met uitzondering van boekerijen en verzamelingen van voorwerpen van kunst, wetenschap of geschiedkundige aard.
De fotocamera lijkt me wel persoonlijk goed, de tv niet... Maar staat er ook iets in het contract over ontbinding, of bij het eindigen van de relatie o.i.d? _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
Jenn
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 25 jun 2006 18:54 Onderwerp: Beeindiging samenlevingscontract |
|
|
Hai Miriam, dank voor je reactie!
Het contract bevat het volgende inzake de beeindiging:
Artikel 7
Deze overeenkomst eindigt:
a. door opzegging door één van de partijen op het tijdstip tegen welke de opzegging is gedaan. De opzegging geschiedt bij aangetekend schrijven gericht aan de wederpartij, waarbij een opzegging van ten minste een maand in acht genomen moet worden.
Ingeval de verblijfplaats van de wederpartij niet bekend is, zal de opzegging worden gedaan bij de notaris-bewaarder van deze akte.
=> twee weken geleden heb ik een aangetekende brief verstuurd welke ze heeft geweigerd. De notaris heeft deze brief echter wel geaccepteerd, waardoor de ontbinding wel is geslaagd.
b. door overlijden van één van de partijen;
c. door het aangaan van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap;
d. indien, zonder dat een opzegging als sub a bedoeld heeft plaatsgevonden, partijen in gezamenlijk overleg de overeenkomst feitelijk hebben beëindigd en zijn overgegaan tot verdeling van hun gezamenlijke vermogensbestanddelen.
=> hier zit misschien ruimte, aangezien we per email het e.e.a. hebben besproken qua verdeling (dus voordat ze alle spullen heeft opgehaald). Maar hoe zit het met de rechtsgeldigheid van emails? Het ip-adres van de emails is traceerbaar, komt uit Groningen, bij vrienden waar ze nu woont.
En... als de betreffende tv is aangeschaft nadat zij vertrokken is? Via mijn bankrekening, geregistreerd op mijn naam en adres? Voor de aankoop heeft zij haar adres via tpg-post al gewijzigd (doorzendservice). Zal vast een moeilijk verhaal zijn  |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 01 aug 2006 20:17 Onderwerp: |
|
|
Of het samenlevingscontract werking heeft hangt mede af van hoe het geformuleerd is. In het begin van het samenlevingscontract staat aangegeven (in artikel 1 of in het stukje daarvoor) per wanneer het samenlevingscontract werkt. Je kunt namelijk afspreken dat de bepalingen reeds voor het samenwonen werken (bijv. in geval van een nieuwbouw-woning).
Let ook vooral even op de bewoordingen van het testament. Indien daar geen bepaling is opgenomen over het samenwonen kan het zijn dat zij nog steeds als erfgenaam/executeur is opgenomen. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Verder kan ik in ieder geval aanraden om even contact op te nemen met de notaris die het samenlevingscontract opgesteld heeft. Zonder de volledige tekst van het samenlevingscontract is het erg lastig om een goed onderbouwd advies te geven. Zij hebben in ieder geval de volledige tekst. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|