|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 29 jul 2006 20:32 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | En over die ticketcategorie: Quote: | De door Onlineticketshop aangegeven kwaliteitscategorieën voor tickets sluiten niet aan bij eventueel door de organisator van het evenement waarvoor de tickets zijn uitgegeven gehanteerde categorieën. Aan de categorie- dan wel rangindeling kunnen door koper geen rechten worden ontleend. |
Het kan wel zo zijn dat deze bepalingen vernietigbaar of nietig zijn, maar als koper kun je er al heel snel achter zijn dat er wel eens iets mis kan gaan bij deze transactie en dat je meer betaalt voor de tickets dan bij directe koop. |
Dat je meer betaalt bij directe koop: inderdaad, dat moet duidelijk zijn. Maar krijgt de koper een eerlijke kans om het product dat hij koopt af te wegen tegen het bedrag dat hij ervoor betaalt? Niet als hij wordt misleid omtrent de categorie- of rangindeling. Die misleiding opbiechten in de AV is m.i. te laat en te onduidelijk voor zoiets belangrijks, bovendien geeft dat nog steeds niet de mogelijkheid om de werkelijke categorie of rang te achterhalen.
Quote: | De site biedt dus wel degelijk de mogelijkheid om er op tijd achter te komen dat deze aanbieder vooral het beste met ZICHZELF voor heeft. |
Tja, wie niet. Maar het scheelt nogal of je denkt dat je 10 euro extra betaalt of 60 euro extra, om maar wat getallen te noemen.
Quote: | In verband daarmee vermoed ik dat politie en OM niet zo heel veel moeite zullen gaan steken in het vervolg van het aangifte doen. |
Daar maak ik me ook niet veel illusies over. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 29 jul 2006 23:30 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Tja, wie niet. Maar het scheelt nogal of je denkt dat je 10 euro extra betaalt of 60 euro extra, om maar wat getallen te noemen. |
Het mag toch wel algemeen aanvaard worden dat een persoon ongeveer wel weet hoeveel zo'n kaartje kost? Met zo'n redenering ga je er bij voorbaat van uit dat een persoon die een kaartje koopt heel braaf de prijs betaalt die hij/zij op zijn scherm ziet verschijnen zonder zich af te vragen of hij echt niet TE VEEL zou betalen voor zo'n kaartje. Als men denkt dat hij/zij maar 10€ te veel betaalt, is dat wel erg optimistisch van diegene.
Ik vind de mensen wel volwassen genoeg om de implicaties van hun handelingen te kunnen overzien. In casu betekent dat toevallig meer betalen voor een paar tickets. Dan maar ff de moeite nemen om te vergelijken en niet achteraf zitten te piepen wanneer alles al voorbij is en je er bijna niets aan kunt doen, behalve enorm veel papierwerk opleveren bij de politie of wie dan ook waar men aangifte gaat doen.
TS zal hiermee de bureacratie in NL een handje helpen en verder zal het weinig uithalen. Desbetreffende site bestaat wel langer dan een week en zal hierdoor zeer zeker niet uit de lucht gehaald geworden (of uit de kabel...ben niet echt thuis in het ICT-jargon ) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 30 jul 2006 1:25 Onderwerp: |
|
|
Volento Deo schreef: | bona fides schreef: | Tja, wie niet. Maar het scheelt nogal of je denkt dat je 10 euro extra betaalt of 60 euro extra, om maar wat getallen te noemen. |
Het mag toch wel algemeen aanvaard worden dat een persoon ongeveer wel weet hoeveel zo'n kaartje kost? Met zo'n redenering ga je er bij voorbaat van uit dat een persoon die een kaartje koopt heel braaf de prijs betaalt die hij/zij op zijn scherm ziet verschijnen zonder zich af te vragen of hij echt niet TE VEEL zou betalen voor zo'n kaartje. Als men denkt dat hij/zij maar 10€ te veel betaalt, is dat wel erg optimistisch van diegene. |
Lees even goed: het gaat om het geval waarin je DENKT een eersterangskaartje te kopen, maar waarin je in werkelijkheid een derderangskaartje geleverd krijgt.
De persoon die denkt dat hij maar 10 euro teveel betaalt voor een eersterangskaartje, komt er dan later achter dat hij 60 euro teveel heeft betaald voor een derderangskaartje.
Je kunt niet vergelijken als je niet weet wat ze je precies aansmeren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: zo 30 jul 2006 9:09 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Lees even goed: het gaat om het geval waarin je DENKT een eersterangskaartje te kopen, maar waarin je in werkelijkheid een derderangskaartje geleverd krijgt. |
Ik besef dat dat erg scheef is van de website en dat dat heel erg riekt naar misinformatie.
Wat ik echter probeer aan te kaarten is dat consumenten tegenwoordig zichzelf heel erg snel zien als slachtoffers. Misschien denk ik wat dit betreft te liberaal, maar ik geloof dus niet dat de consumenten (uitzonderingen daargelaten) tamme schaapjes zijn. De maatschappij waarin we leven zit vol met geldwolven en ander soort uitschot die jou en mij een oor proberen aan te naaien. Kijk dus maar beter uit je doppen de volgende keer zou ik zeggen.
Zoveel piepen NA een gebeurtenis stoort mij net zo veel ik me stoor aan het gezoem van een mug. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 30 jul 2006 10:47 Onderwerp: |
|
|
Volento Deo schreef: | Zoveel piepen NA een gebeurtenis stoort mij net zo veel ik me stoor aan het gezoem van een mug. |
Als de rechtsvragen je niet interesseren hoef je deze draad natuurlijk niet te lezen. We zitten hier niet om je te behagen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 30 jul 2006 14:36 Onderwerp: |
|
|
Wat betreft de hoge prijs, in beginsel mag natuurlijk iedere verkoper zelf zijn prijzen bepalen. Als hij gewoon veel te veel vraagt voor een kaartje zal dat meestal gewoon niet verkocht worden, of soms ook wel kijk maar naar WK kaartjes die soms voor 1000 euro meer werden verkocht. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Als je het kaartje te duur vindt, koop je het ergens anders of ga je gewoon niet.
Maar dat betekent natuurlijk nog niet dat je mensen mag oplichten. Het moet dus wel duidelijk zijn wat voor kaartje je koopt. Je kunt natuurlijk geen kaartje dat voor de westrijd NL-DL is verkopen voor een kaartje van FR-IT, en een kaartje dat je belooft dat je 1e ring in het midden zit, kan geen kaartje blijken te zijn achter het doel. Zo zal je dus ook geen circuskaartje kunnen verkopen waarbij je zegt dat het 1e rang is en dat later een andere (slechtere) rang blijkt te zijn. Dit kun je wel in je AV zetten maar mijns inziens is dat nog geen rechtvaardiging ervoor. Je kunt namelijk vanalles in je AV zetten maar dat betekent nog niet dat het mag. |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: zo 30 jul 2006 23:45 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Volento Deo schreef: | Zoveel piepen NA een gebeurtenis stoort mij net zo veel ik me stoor aan het gezoem van een mug. |
Als de rechtsvragen je niet interesseren hoef je deze draad natuurlijk niet te lezen. We zitten hier niet om je te behagen. |
Ow en ik dacht dat de wereld om mij heen draait. Welke rechtsvragen? Mensen hebben tegenwoordig gewoon niets te doen ofzo en houden blijkbaar tijd over om zich met zulke dingen bezig te houden.
TS mag onderhand wel vertellen wat ze hiervan wijzer is geworden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 31 jul 2006 0:12 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het niet passend om in een rechtenforum minachtend te doen tegenover leden die gewoon willen weten hoe hun rechten in elkaar steken. Als je het niet prettig vindt dat anderen serieus op de juridische kant in gaan, sla de draad dan over.
Ik zal de te verwachten reactie maar negeren om de draad niet verder te vervuilen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: ma 31 jul 2006 0:19 Onderwerp: |
|
|
 |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 31 jul 2006 0:31 Onderwerp: |
|
|
@Eva: het principe onderschrijf ik wel, maar aan de andere kant: in de 11 jaar dat deze aanbieder bestaat is er blijkbaar nog nooit iemand geweest die een geslaagd beroep op de ongeldigheid van deze AV heeft gedaan, want ze staan er nog steeds zo. Dat verbaast me dan. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 31 jul 2006 0:34 Onderwerp: |
|
|
De site is al eerder in het nieuws geweest. Naar aanleiding daarvan is er wel het e.e.a. aan de site aangepast, maar de cruciale dingen staan er blijkbaar nog, zij het ingedekt door de AV.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 31 jul 2006 0:46 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | @Eva: het principe onderschrijf ik wel, maar aan de andere kant: in de 11 jaar dat deze aanbieder bestaat is er blijkbaar nog nooit iemand geweest die een geslaagd beroep op de ongeldigheid van deze AV heeft gedaan, want ze staan er nog steeds zo. Dat verbaast me dan. |
Als een consument een bepaling van de AV vernietigt, verdwijnt deze niet van de website. Die vernietiging geldt alleen voor de overeenkomst tussen die consument en het bedrijf.
Denk je echt dat de bepaling wel eens niet onredelijk bezwarend zou kunnen zijn? De bepaling staat in ieder geval op de grijze lijst (art 6:237 sub c), en ik vind 'm raken aan bepalingen op de zwarte lijst.
Sommige (veel?) bedrijven stoppen welbewust onhoudbare bepalingen in hun AV, dat is toch bekend? De meeste consumenten trappen daar gewoon in. Ook in deze draad staan reacties waarin als rechtvaardiging op de bepaling wordt gewezen. Het werkt dus. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 31 jul 2006 12:33 Onderwerp: |
|
|
Ik heb net even het KvK-nummer wat op de site staat nagetrokken, en tot mijn (niet zo heel erg grote) verbazing staat het KvK-nummer op een andere naam. Dit is het KvK-nummer wat op die site staat: 02088830.
Dit bedrijf hoort erbij:
Naam:
Worldticketshop B.V.
Vestigingsadres:
Weena 292
Vestigingsplaats:
3012NJ Rotterdam
Internetadres:
http://www.worldticketshop.com
KvK-nummer:
02088830
Soort inschrijving:
Rechtspersoon
Wat ik opvallend vind, isdat het adres wat op de KvK-site staat niet overeenkomt met het vestigingsadres wat op de site www. worldticketshop.com voorkomt. Op de site staat namelijk Weena 290.
De AV van onlineticketshop.nl zijn een vertaling van de AV die op worldticketshop.com staan.
Verder staat bij de AV van onlineticketshop dat onlineticketshop.nl een handelsnaam van worldticketshop is.
Weet iemand hoe ik een BTW-nummer kan controleren?
Valt een vals (onrechtmatig gebruikt) KvK-nummer onder valsheid in geschriften?
Als ik het vestigingsadres van onlineticketshop.nl op de KvK intik dan komen er tientallen bedrijven naar boven. Noch de naam worldticketshop, noch de naam onlineticketshop komt op de lijst voor.
Ik heb besloten om voor ik aangifte ga doen eerst een brief met vordering aan onlineticketshop te sturen. Moet ik nu ook een brief aan worldticketshop sturen? Of is überhaubt een brief sturen niet verstandig?
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Laatst aangepast door Gwenny op ma 31 jul 2006 13:09, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 31 jul 2006 13:05 Onderwerp: |
|
|
@TikSimone: Inderdaad wat bona fides al zegt. Zoveel bedrijven zetten vernietigbare bepalingen in hun AV, de keren dat je er voordeel uit haalt zijn waarschijnlijk veel lucratiever dan die ene keer dat het in je nadeel werkt.
Ik denk ook niet dat het veel zin heeft om aangifte hiervan te doen, tuurlijk het zou wel zo moeten zijn dat het zin heeft, maar de politie gaat dit soort dingen natuurlijk niet verder onderzoeken. Helaas hebben ze genoeg andere dingen te doen.
Daarom zou er ook een instantie moeten zijn die AV's gewoon uit zichzelf gaat beoordelen en eventuele consequenties hieraan kan verbinden. Het schijnt dat er al zo'n instantie is maar daar valt in de praktijk weinig van te merken. (lijkt me wel leuk om zoiets zelf op te zetten, kan volgens mij een grote business worden! genoeg werk!)
Zoals volonte deo schrijft dat de consument een soort van overbeschermd wordt (dit interpreteer ik tenminste uit je woorden) daar ben ik het helemaal niet mee eens. Oke, er zijn wel heel veel wetsartikelen waar consumenten zich op kunnen beroepen en wat dat betreft hebben ze een grote bescherming maar in de praktijk werkt die bescherming slechts heel summier. Bedrijven weten vaak nergens van af en werken niet mee (onbewust of bewust) en voor kleine zaken ga je niet snel naar de rechter. Het komt er uiteindelijk op neer dat de consument bijna altijd de dupe is in dit soort zaken en het bedrijf als grote winnaar achterblijft. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 31 jul 2006 15:15 Onderwerp: |
|
|
Eva schreef: | Daarom zou er ook een instantie moeten zijn die AV's gewoon uit zichzelf gaat beoordelen en eventuele consequenties hieraan kan verbinden. Het schijnt dat er al zo'n instantie is maar daar valt in de praktijk weinig van te merken. |
Als ik me niet vergis is die instantie nog in oprichting, of in ieder geval nog niet daadwerkelijk actief.
Quote: | (lijkt me wel leuk om zoiets zelf op te zetten, kan volgens mij een grote business worden! genoeg werk!) |
Consumentenorganisaties kunnen door de rechter AV's ongeldig laten verklaren, maar doen dit bij mijn weten maar zelden. HCC heeft dit gedaan met (bepalingen uit) de AV van Dell.
Eva schreef: | Het komt er uiteindelijk op neer dat de consument bijna altijd de dupe is in dit soort zaken en het bedrijf als grote winnaar achterblijft. |
Helemaal mee eens. Juist om te voorkomen dat consumenten gedwongen worden om ieder voor zich juridische actie te ondernemen, zou het in mijn ogen een goede zaak zijn als het OM of een andere instantie strenger gaat toezien op dit soort oneerlijke praktijken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|