|
Auteur |
Bericht |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: za 29 jul 2006 7:48 Onderwerp: |
|
|
praktische tip: van te voren met je tandarts af spreken wat hij gaat doen. je hebt bijv een standaard controle en een uitgebreide, met een enorm prijsverschil. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 29 jul 2006 9:57 Onderwerp: |
|
|
Ja. Stelt allen een beandelovereenkomst met uw tandarts op
Leuke oefening! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 29 jul 2006 12:03 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Ja. Stelt allen een beandelovereenkomst met uw tandarts op
Leuke oefening! |
Ik zie de tandarts al kijken wanneer ik binnen kom lopen met een contractje  |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: zo 30 jul 2006 8:47 Onderwerp: |
|
|
ha dit was serieus bedoeld... ik werk voornamelijk met tandartsen en heb van een aantal gehoord dat zij mondeling van te voren doornemen wat de exacte kosten van de behandeling zijn. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 30 jul 2006 9:24 Onderwerp: |
|
|
Vind het ook alleen maar normaal dat je voraf even met elkaar overlegt (inclusief mogelijke alternatieven voor de behandeling) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 30 jul 2006 9:30 Onderwerp: |
|
|
annemiekewp schreef: | ha dit was serieus bedoeld... ik werk voornamelijk met tandartsen en heb van een aantal gehoord dat zij mondeling van te voren doornemen wat de exacte kosten van de behandeling zijn. |
Is dit geen 'medisch' behandeling? Daarmee bedoel ik: een tandarts geeft iemand toch de behandeling die een persoon nodig heeft? Ik vind het een beetje raar dat een patiënt gaat bepalen wat hij/zij wilt als behandeling en daarbij meer aan de centen gaat denken dan aan zijn/haar gezondheid. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 30 jul 2006 10:43 Onderwerp: |
|
|
Een arts mag inderdaad geen medische handelingen uitvoeren zonder toestemming van de patiënt, art 7:450 lid 1 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 30 jul 2006 12:10 Onderwerp: |
|
|
Een arts mag inderdaad niet lukraak gaan behandelen.
Zelfs in levensbedreigende situaties heeft de arts eerst de plicht om onderzoek te doen naar de wensen van de patiënt (bijvoorbeeld wel of niet reanimeren, wel of geen bloedtransfusie) en dient deze te respecteren.
En in het tandartswezen bestaan tal van 'zinloze' handelingen die veel kosten en weinig tot niets teweeg brengen.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 30 jul 2006 16:29 Onderwerp: |
|
|
Gwenny schreef: | En in het tandartswezen bestaan tal van 'zinloze' handelingen die veel kosten en weinig tot niets teweeg brengen. |
In de praktijk is het alleen wat lastig om hier wat tegen te doen, zonder de tandarts tegen je in het harnas te jagen. Het doet me denken aan het filmpje dat mijn tandarts met een vingercamera van mijn mond ging maken. Toen hij het aankondigde dacht ik dat hij mij wat wilde laten zien en ik reageerde "nou voor mij hoeft dat niet hoor". De tandarts reageerde "ik doe het voor mezelf". Op de rekening vond ik dit terug in de vorm van 34 euro (of iets in die richting). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 30 jul 2006 17:56 Onderwerp: |
|
|
Ik vraag me trouwens af of het 'filmpje' onder de tariefberekening (en -inschaling) van het CTG (college tarieven gezondheidszorg) valt. Zo nee, dan mag de behandeling niet in rekening worden gebracht. En tja, al jaag je de tandarts tegen jezelf in het harnas, het is wel jouw geld wat je wordt afgetroggeld.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 31 jul 2006 0:21 Onderwerp: |
|
|
Quote: | De tandarts reageerde "ik doe het voor mezelf". Op de rekening vond ik dit terug in de vorm van 34 euro (of iets in die richting). | Nou, die sprak dan de volledige waarheid
Maar ja, 't blijft een lastige kwestie, want de patient moet dan wel toestemming geven voor behandeling (wat overigens impliceert dat je niet overvallen wordt met wilde vingercamera-acties!), maar hij geldt nu eenmaal niet als deskundige die werkelijk de voor- en nadelen of de noodzaak van een behandeling kan afwegen. Hij kan hooguit een second opinion vragen, maar dat kan weer (extra) kosten met zich brengen.
Dus: in hoeverre kun je eigenlijk de strekking van de overeenkomst of de wilsverklaring overzien? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Adrie
Leeftijd: 80 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 31 jul 2006 22:37 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Een arts mag inderdaad geen medische handelingen uitvoeren zonder toestemming van de patiënt, art 7:450 lid 1 BW. |
Ja, maar ... op de behandelstoel gaan zitten en je mond opendoen wordt al gezien als het verlenen van toestemming ...
Eens probeerde ik met de tandarts een discussie aan te gaan over de noodzakelijkheid van een behandeling. Zijn reactie was: "Als het u niet zint kunnen we onze 'relatie' beëindigen..." |
|
|
|
 |
|