|
Auteur |
Bericht |
Mr. in spé
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 115
|
Geplaatst: ma 17 jul 2006 23:38 Onderwerp: Na zes maanden wasdroger stuk in kapsalon: garantie of niet? |
|
|
Hallo,
Enige tijd geleden heeft mijn vriendin een wasdroger van het merk Miele gekocht. Het apparaat is bestemd voor het drogen van handdoeken in haar kapsalon.
Iets meer dan zes maanden na aanschaf van het apparaat deed ie het niet meer: hij werd niet meer warm. Hierop nam mijn vriendin contact op met de verkoper, waarna deze zei een monteur te regelen, die zou komen kijken wat er aan de droger scheelde.
Toen de monteur kwam, constateerde hij dat de filters verstopt waren en dat de thermostaat kapot was. Dit zou de schuld van mijn vriendin zijn, omdat de filters niet goed schoongemaakt zouden worden. Echter, hier is geen sprake van. Na elke wasbeurt maakt zij die schoon. Dit is dan ook niet de oorzaak van het defect. Mijn vriendin heeft dit dan ook mondeling aan de monteur medegedeeld. Echter, hij zei dat de rekening (ruim honderd euro) toch betaald zou moeten worden. Hierbij liet hij mijn vriendin tekenen voor het feit dat hij was langs geweest. Op deze bon stond ook dat de filters volledig verstopt waren.
Toen mijn vriendin contact opnam met de verkoper zei hij dat het defect gewoon onder de garantie valt en dat er dus niets betaald hoeft te worden. Mijn vriendin deelt deze mening. Immers, op het apparaat wordt twee jaar garantie gegeven. Na een brief aan Miele en Expert gestuurd te hebben, krijgt mijn vriendin nog steeds aanmaningen.
Miele heeft als reactie op de brief telefonisch contact opgenomen. De betreffende medewerker vertelde dat de wasdroger voor bedrijfsdoeleinden gebruikt wordt en dus niet onder de garantie valt. Dit kan toch niet?
Graag reactie.
Groetjes,
Marcel |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 17 jul 2006 23:48 Onderwerp: Re: garantie of niet? |
|
|
Mr. in spé schreef: | Miele heeft als reactie op de brief telefonisch contact opgenomen. De betreffende medewerker vertelde dat de wasdroger voor bedrijfsdoeleinden gebruikt wordt en dus niet onder de garantie valt. Dit kan toch niet? |
Heb je daarover al iets in de algemene voorwaarden gevonden? De kleine lettertjes, (meestal te vinden) achterop een factuur. |
|
|
|
 |
Mr. in spé
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 115
|
Geplaatst: di 18 jul 2006 0:14 Onderwerp: garantie of niet? |
|
|
De voorwaarden heb ik nu via de mail gevraagd aan Miele. Uit de beschikbare papieren is mij niet gebleken van hetgeen zij stelt. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 18 jul 2006 7:47 Onderwerp: |
|
|
Je grootste probleem is dat je alles bij Miele neerlegt. Miele is voor jouw geen partij in dit verhaal, dat is de verkoper. |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 18 jul 2006 16:50 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, je hoeft je niet te richten op Miele, maar op de winkel waar de wasdroger is gekocht.
Op zich wordt de wasdroger gebruikt in de zaak van je vriendin, en dus heeft je vriendin de wasdroger eigenlijk niet gekocht als consument maar als professioneel gebruiker. Dit is van belang omdat je als consument nogal wat extra bescherming hebt, hoewel het defect (net) niet binnen 6 maanden is ontstaan dus aan dat artikel had je sowieso weinig gehad. Het enige wat ik daarover nog wel wil zeggen is dat volgens bepaalde opvattingen (objectieve benadering) de koop van je vriendin wel als consumentenkoop beschouwd kan worden (aangezien het ging om 1 wasdroger en dat een apparaat is wat doorgaans voor privegebruik bestemd is) en dat de verkopende partij dan in dit geval moet bewijzen dat dit niet zo is.
Maar goed, waar je je denk ik op moet richten is op de garantievoorwaarden van de winkel. Hoogstwaarschijnlijk zal er een garantie van minimaal 1 jaar op de droger gegeven zijn, en daar kun je dan gewoon aanspraak op maken. Je moet dan dus wel even kijken of er iets in vermeld staat van professioneel gebruik. Lukt het niet via die garantie dan kan je altijd nog gebruik proberen te maken van de wettelijke garantie. |
|
|
|
 |
Mr. in spé
|
Geplaatst: wo 19 jul 2006 11:55 Onderwerp: garantie of niet? |
|
|
Hallo allemaal,
Ik weet dat ik mij in de eerste plaats moet richten tot de Expert (verkoper). Dit heb ik dan ook gedaan door middel van een brief en een telefoontje. Ook de verkoper is van mening dat het onder de garantie valt en mijn vriendin dus zelf niet voor de kosten op hoeft te draaien.
De verkoper van de Expert heeft, toen de wasdroger kapot was, contact opgenomen met Miele. Een monteur van deze laatste organisatie heeft het apparaat dan ook gemaakt. Ook de factuur is van Miele zelf.
Nu zegt Expert dat ze nog wel aan zal dringen bij Miele om mijn vriendin niet zelf voor de kosten op te laten draaien, maar dat ze daar weinig heil in ziet. Dit is dus grote flauwekul als ik het goed begrijp. Dus nu kan ik het beste nog even een brief richting Expert sturen met het verzoek dat zij de rekening maar betaalt in verband met de twee jaar garantie op de wasdroger?
Alvast bedankt.
Marcel |
|
|
|
 |
Mr. in spé
|
Geplaatst: wo 19 jul 2006 11:57 Onderwerp: garantie of niet? |
|
|
Nog een korte vraag: In welk opzicht verschilt de rechtspositie van mijn vriendin (eigenaar van een eenmanszaak)van een ''particuliere'' consument en wat adviseren jullie mij nu concreet te doen?
Thanks. |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: wo 19 jul 2006 16:58 Onderwerp: |
|
|
Wat Expert zegt, is dus inderdaad grote onzin. Zij geven zelfs toe dat het onder de garantie valt maar vallen jou lastig met het feit dat Miele niet wil betalen. Zij slaan dus een stap over, wat overigens heel vaak gebeurt, zij moeten de reparatiekosten betalen en vervolgens moeten zij het zelf verder uitzoeken met Miele. Zij beroepen zoch op de fabrieksgarantie, maar daar hoef jij je helemaal niet op te beroepen. Je beroept je gewoon op de winkelgarantie.
In feite is het namelijk waarschijnlijk wel zo dat Miele uiteindelijke voor de schade op zal moeten draaien, maar daar heb jij niks mee te maken, Expert wel. Dit kun je dus even aan Expert mededelen, hoewel dit vaak tot veel onbegrip bij de desbetreffende medewerker kan leiden aangezien zij doorgaans weinig van garantie snappen.
Het grote verschil tussen een consumentenkoop en een professionele koop is dat je dan niet onder de wettelijke garanties van consumentenkoop in boek 7 BW valt. Maar dit sluit uiteraard niet uit dat ook bij een professionele koop een product conform moet zijn. Het enige waar je over zou kunnen struikelen is het feit dat je vriendin die wasdroger niet als consument, maar als professioneel gebruiker gebruikt. Daar bedoel ik dus mee dat die wasdroger wellicht veel intensiever wordt gebruikt dan in een normaal huishouden. Dan is het dus de vraag hoe dat gegaan is bij de koop, heeft je vriendin verteld waarvoor ze hem wilde gebruiken (intensief) en wat heeft de verkoper vervolgens over de eigenschappen van het product verteld (geen probleem, dat kan ie makkelijk aan bijv.). Daar kan je garantie dus achteraf wel vanaf hangen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 19 jul 2006 17:15 Onderwerp: |
|
|
Wie draait er volgens dat garantiebewijs op voor de kosten? Als consument is er de wettelijke garantie die de verkoper je geeft, en die in het bijzonder sterk is in de eerste 6 maanden na de koop. Ook als niet-consument is de verkoper in eerste instantie het aanspreekpunt, bijv. via wanprestatie of dwaling, omdat je nu eenmaal de koop met hem gesloten hebt.
Maar het is denkbaar dat je de verkoper niet aansprakelijk kunt stellen, terwijl je wel met de fabriek een garantieovereenkomst hebt. Die fabrieksgarantie kan door de verkoper niet gebruikt worden om zelf onder zijn verplichtingen uit te komen, maar als de verkoper verder niets te verwijten valt, en je hebt die fabrieksgarantie, dan moet je je dus toch tot de fabrikant wenden onder de voorwaarden van die garantieovereenkomst.
Als de voorwaarden van die garantie niets bepalen over consumenten dan draait Miele gewoon zelf op voor de kosten. Als de voorwaarden de garantie wel beperken tot consumenten zul je moeten bepalen wat je volgens de garantievoorwaarden precies als consumentenkoop moet zien, en of je daar in dit geval onder valt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: wo 19 jul 2006 19:27 Onderwerp: |
|
|
Ja maar er is hoogstwaarschijnlijk ook een garantieovereenkomst met de winkel. Hij geeft immers zelf aan dat er een garantie is, van ik geloof 2 jaar. Hiervan zal naar ik vermoed minimaal 1 jaar winkelgarantie zijn omdat dit praktisch altijd zo is met witgoed. Bovendien geldt de eis van conformiteit (product moet voldoen aan verwachtingen) nog steeds en die kan je verhalen op de verkoper, je sluit immers met hem de overeenkomst. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 19 jul 2006 22:32 Onderwerp: |
|
|
De eis van conformiteit geldt inderdaad nog steeds, maar wel is de bewijslast verschoven. Dat kan dus lastig worden.
Op de site van Miele vind ik:
Quote: | 2. Toepasselijkheid
2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en aanbiedingen alsmede op alle door Miele gesloten overeenkomsten van koop en tot het verrichten van werkzaamheden.
2.2 Afwijkingen van deze voorwaarden gelden uitsluitend voor zover deze door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
...
8. Garantie
8.1 Op alle geleverde Miele-apparaten verleent Miele een garantie van twee jaar op materiaal- en/of constructiefouten. Een en ander ook voor zover nader omschreven in de bij de apparatuur geleverde garantiebepalingen. Op door Miele Nederland B.V. uitgevoerde reparaties geldt een garantie van één jaar op materiaal-, constructie- en/of reparatiefouten. Miele zal niet gebonden zijn door uitingen en handelingen van derden met betrekking tot haar garantieregeling.
8.2 Deze garantie geldt niet in het geval door anderen dan Miele onoordeelkundig reparaties zijn uitgevoerd, c.q. wijzigingen in de apparatuur zijn aangebracht of sprake is van niet-normaal en ondeskundig gebruik.
8.3 Afhandeling van claims met betrekking tot garantie door consumenten
Claims van consumenten binnen de termijn van de fabrieksgarantie dienen te worden voorgelegd aan Miele en worden door Miele behandeld, tenzij tussen afnemer en Miele tevoren een regeling is getroffen er op neerkomende dat afnemer zelf met autorisatie van Miele deze claims kan afhandelen.
8.4 Afhandeling van claims voortspruitende uit de regeling van de consumentenkoop (na garantie)
Claims van consumenten voortkomende uit de wettelijke regeling van de consumentenkoop en aanhangig gemaakt bij afnemer worden voorgelegd aan Miele. Miele verplicht zich om deze claims binnen bekwame tijd te behandelen. Behandeling van deze claims door derden of door de afnemer zelf zonder autorisatie van Miele ontbeert de garantie op reparaties van Miele en bindt Miele ook niet anderszins, tenzij Miele aantoonbaar in gebreke is gebleven of anderszins niet in staat is om de claim met inachtneming van de wettelijke regels te behandelen. Afnemer die in deze gevallen zelf de klacht behandelt kan volgens de wet de kosten daarvan op Miele verhalen. Die kosten zullen de normen van goed handelsgebruik niet overstijgen. Miele en afnemer kunnen tevoren overeenkomen dat claims door of namens afnemer kunnen worden behandeld. |
De artikelen 8.3 en 8.4 zeggen iets over consumenten, maar sluiten zeker niet de garantie uit voor niet-consumenten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mr. in spé
|
Geplaatst: wo 19 jul 2006 23:12 Onderwerp: garantie of niet? |
|
|
Om even terug te komen op wat Eva vroeg:
Mijn vriendin heeft bij het sluiten van de koop aan de verkoper van Expert medegedeeld dat de wasdroger bestemd is voor gebruik in een kapsalon. Hierop raadde de man een Miele aan, omdat wasdrogers van dat merk kwalitatief het beste zouden zijn. Dit betekent echter ook dat de prijs een tikkie hoger ligt. Mijns inziens is het dan ook van de zotte dat er zo moeilijk wordt gedaan over de kosten van een reparatie van zo'n duur apparaat.
Ik ga nogmaals een brief schrijven aan de Expert. Ik houd jullie op de hoogte. Tips en adviezen blijven welkom!
Marcel |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 19 jul 2006 23:38 Onderwerp: Re: garantie of niet? |
|
|
Mr. in spé schreef: | Ik ga nogmaals een brief schrijven aan de Expert. Ik houd jullie op de hoogte. Tips en adviezen blijven welkom! |
Kun je dan eerst aangeven op wat voor garantiebewijs je je precies wilt beroepen? De Miele-garantie zoals ik op de site van Miele aantrof? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: do 20 jul 2006 13:08 Onderwerp: |
|
|
Nou als de verkoper dat gezegd heeft dan kun je je dus gerust beroepen op de wettelijke garantie van de eis van conformiteit (7:17BW).
Ik zat namelijk even met het feit dat je je daar alleen op kunt beroepen als je wel van de zaak mocht verwachten dat hij het nu nog zou doen. Bij een professionele koop ligt dat toch even anders dan bij een consumentenkoop aangezien je de wasdroger in een bedrijf waarschijnlijk veel intensiever zult gebruiken dan als consument. Nu de verkoper mededelingen heeft gedaan over wat je van de wasdroger als professionele partij mag verwachten kun je je dus beroepen op 7:17. Hierin staat immers dat de verwachtingen mede afhangen van de mededelingen die de verkoper over het product heeft gedaan.
Je hoeft je dus niet op Miele te richten, maar op de verkoper, Expert dus. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 20 jul 2006 16:37 Onderwerp: |
|
|
Waarbij de ene consument de andere ook nog niet is. Iemand met een groot gezin gebruikt die droger bijvoorbeeld ook al snel 1 keer per dag en da's waarschijnlijk net zo veel als hij in de kapsalon gebruikt gaat worden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|