Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 30 jun 2025 17:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

geen dagvaarding
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gentleman

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 17 jul 2006 12:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals Rockchild hierboven al heeft gezegd, zul je eerst in verzet, binnen 4 weken na betekening van het vonnis, dienen te gaan. Aangezien je bij verstek bent veroordeeld. Heb je dit al binnen de voorgeschreven termijn gedaan?

Maar nog een vraagje voor de medejuristen, is het niet zo dat in de paraktijk een dergelijk vonnis eerst 'in kracht van gewijsde' (dacht dat dit de juiste term was) moet gaan voordat deze ten uitvoer wordt gelegd? Namelijk wanneer de gedaagde in verzet zou kunnen gaan heeft verhalen bij voorbaat geen zin, omdat wanneer de gedaagde zich met succes zou verzetten het verhaalde weer terug zou moeten worden gegeven.

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 17 jul 2006 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een algemene opmerking nav de posting van Gentleman:

Een vonnis heeft inderdaad 'kracht van gewijsde' als daartegen geen hoger beroep meer mogelijk is.
Om te kunnen dagvaarden/een vonnis ten uitvoer te kunnen leggen, heeft een deurwaarder voldoende aan een executoriale titel. (Een vonnis in executoriale vorm begint met 'In naam der koningin...')
Twee verschillende zaken dus. Soms is het wellicht handiger/praktischer te wachten tot bijv de verstektermijn verstreken is, maar dat is niet verplicht.

BerichtGeplaatst: ma 17 jul 2006 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
Even een algemene opmerking nav de posting van Gentleman:

Een vonnis heeft inderdaad 'kracht van gewijsde' als daartegen geen hoger beroep meer mogelijk is.
Om te kunnen dagvaarden/een vonnis ten uitvoer te kunnen leggen, heeft een deurwaarder voldoende aan een executoriale titel. (Een vonnis in executoriale vorm begint met 'In naam der koningin...')
Twee verschillende zaken dus. Soms is het wellicht handiger/praktischer te wachten tot bijv de verstektermijn verstreken is, maar dat is niet verplicht.

Ik ken de verschillen tussen gezag -en kracht van gewijsde. Maar ik dacht dat in de praktijk pas na kracht van gewijsde het vonnis tenuitvoer wordt gelegd. Zo is mij dat tenminste geleerd. En aangenomen dat dit zo is, zou dit dus betekenen dat er na de 4 weken eerste begin van tenuitvoerlegging heeft plaatsgevonden. Waardoor er helemaal niet meer in verzet zou kunnen worden gegaan.

BerichtGeplaatst: ma 17 jul 2006 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Artikel 143 Rechtsvordering
1. De gedaagde die bij verstek is veroordeeld, kan daartegen verzet doen.

2. Het verzet moet worden gedaan bij exploot van dagvaarding binnen vier weken na de betekening van het vonnis of van enige uit kracht daarvan opgemaakte of ter uitvoering daarvan strekkende akte aan de veroordeelde in persoon, of na het plegen door deze van enige daad waaruit noodzakelijk voortvloeit dat het vonnis of de aangevangen tenuitvoerlegging aan hem bekend is. De in de eerste volzin bedoelde termijn is acht weken indien de gedaagde ten tijde van de in de eerste volzin bedoelde betekening of daad geen bekende woonplaats of bekend werkelijk verblijf in Nederland heeft, maar zijn woonplaats of werkelijk verblijf buiten Nederland bekend is.

3. Buiten de gevallen bedoeld in het tweede lid vangt de termijn waarbinnen het verzet moet worden gedaan, aan op de dag waarop het vonnis ten uitvoer is gelegd.

4. De veroordeelde die in het vonnis heeft berust, kan daartegen niet meer in verzet komen.

BerichtGeplaatst: ma 17 jul 2006 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zozo ik zie dat je het helemaal hebt opgezocht, misschien was mijn aanname verkeerd in dit geval. Toch blijf ik erbij dat het vaker zal voorkomen dat het vonnis pas na in kracht van gewijsde te zijn gegaan ten uitvoer zal worden gelegd. In dit uitzonderlijke geval had er moeten zijn begonnen met de tenuitvoerlegging lees ik.

BerichtGeplaatst: di 18 jul 2006 11:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil graag zéker weten hoe het precies zit Wink .

En ik denk dat het in de praktijk inderdaad wel vaak/vaker zo werkt als jij aangeeft, maar dat hóeft dus niet persé.

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 18 jul 2006 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die leChat, krijgt de kans om geschiedenis te schrijven! Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bertvanloo

Leeftijd: 82
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 24 jul 2006 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft de aanbrenger van deze zaak intussen nog nieuws te melden?

En wat zou hij op zijn faktuur als omschrijving hebben vermeld voor het gedeelte dat hij wel heeft uitgevoerd?
blackdiamond

BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2006 19:21    Onderwerp: Re: geen dagvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

arroyo schreef:
Hallo,

Vonnis van 1 maart 2006 uitgesproken

De zaak gaat over een slecht gemaakte marmerenvloer. Ik word er van beschuldigt dat ik dat gedaan heb.
Echter deze vloer is niet door mij gemaakt.

Nu krijg ik van een gerechtsdeurwaarden een schrijven, gedateerd op 24 maart. Dat ik binnen 2 dagen een bedrag moet overmaken.

Ik heb nooit een dagvaarding gekregen.

Kan dit alles zo maar?
Wat kan ik er nu nog aan doen ?
Binnen enkele dagen staat er natuurlijk die deurwaarder voor mijn deur.

Vr.gr,

Hoezo nooit een dagvaarding gekregen? Deurwaarders sturen ook sommatiebrieven voor een procedure hoor.
Verstuur e-mail
blackdiamond

BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2006 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gentleman schreef:
Zozo ik zie dat je het helemaal hebt opgezocht, misschien was mijn aanname verkeerd in dit geval. Toch blijf ik erbij dat het vaker zal voorkomen dat het vonnis pas na in kracht van gewijsde te zijn gegaan ten uitvoer zal worden gelegd. In dit uitzonderlijke geval had er moeten zijn begonnen met de tenuitvoerlegging lees ik.
.

Nee hoor. In de praktijk worden vonnissen "uitvoerbaar bij voorraad" verklaard. Dit houdt in dat het vonnis gewoon tenuitvoergelegd kan worden, ook al wordt er een rechtsmiddel ingesteld.
Verstuur e-mail
Yetl

Yetl

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En dat is dan voor rekening en risico van de eiser. Wanneer in verzet of hoger beroep zijn vonnis verdwijnt moet de eiser terugbetalen.

99,9% van de incasso-vonnissen zijn uitvoerbaar bij voorraad en bij ongeveer hetzelfde percentage wordt de verzet- / hoger beroeptermijn niet afgewacht.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds