|
Auteur |
Bericht |
Gentleman
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 62
|
Geplaatst: ma 17 jul 2006 12:13 Onderwerp: |
|
|
Zoals Rockchild hierboven al heeft gezegd, zul je eerst in verzet, binnen 4 weken na betekening van het vonnis, dienen te gaan. Aangezien je bij verstek bent veroordeeld. Heb je dit al binnen de voorgeschreven termijn gedaan?
Maar nog een vraagje voor de medejuristen, is het niet zo dat in de paraktijk een dergelijk vonnis eerst 'in kracht van gewijsde' (dacht dat dit de juiste term was) moet gaan voordat deze ten uitvoer wordt gelegd? Namelijk wanneer de gedaagde in verzet zou kunnen gaan heeft verhalen bij voorbaat geen zin, omdat wanneer de gedaagde zich met succes zou verzetten het verhaalde weer terug zou moeten worden gegeven. _________________ ai |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: ma 17 jul 2006 14:30 Onderwerp: |
|
|
Even een algemene opmerking nav de posting van Gentleman:
Een vonnis heeft inderdaad 'kracht van gewijsde' als daartegen geen hoger beroep meer mogelijk is.
Om te kunnen dagvaarden/een vonnis ten uitvoer te kunnen leggen, heeft een deurwaarder voldoende aan een executoriale titel. (Een vonnis in executoriale vorm begint met 'In naam der koningin...')
Twee verschillende zaken dus. Soms is het wellicht handiger/praktischer te wachten tot bijv de verstektermijn verstreken is, maar dat is niet verplicht. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Gentleman
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 62
|
Geplaatst: ma 17 jul 2006 17:18 Onderwerp: |
|
|
LeChat schreef: | Even een algemene opmerking nav de posting van Gentleman:
Een vonnis heeft inderdaad 'kracht van gewijsde' als daartegen geen hoger beroep meer mogelijk is.
Om te kunnen dagvaarden/een vonnis ten uitvoer te kunnen leggen, heeft een deurwaarder voldoende aan een executoriale titel. (Een vonnis in executoriale vorm begint met 'In naam der koningin...')
Twee verschillende zaken dus. Soms is het wellicht handiger/praktischer te wachten tot bijv de verstektermijn verstreken is, maar dat is niet verplicht. |
Ik ken de verschillen tussen gezag -en kracht van gewijsde. Maar ik dacht dat in de praktijk pas na kracht van gewijsde het vonnis tenuitvoer wordt gelegd. Zo is mij dat tenminste geleerd. En aangenomen dat dit zo is, zou dit dus betekenen dat er na de 4 weken eerste begin van tenuitvoerlegging heeft plaatsgevonden. Waardoor er helemaal niet meer in verzet zou kunnen worden gegaan. _________________ ai |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: ma 17 jul 2006 20:54 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Artikel 143 Rechtsvordering
1. De gedaagde die bij verstek is veroordeeld, kan daartegen verzet doen.
2. Het verzet moet worden gedaan bij exploot van dagvaarding binnen vier weken na de betekening van het vonnis of van enige uit kracht daarvan opgemaakte of ter uitvoering daarvan strekkende akte aan de veroordeelde in persoon, of na het plegen door deze van enige daad waaruit noodzakelijk voortvloeit dat het vonnis of de aangevangen tenuitvoerlegging aan hem bekend is. De in de eerste volzin bedoelde termijn is acht weken indien de gedaagde ten tijde van de in de eerste volzin bedoelde betekening of daad geen bekende woonplaats of bekend werkelijk verblijf in Nederland heeft, maar zijn woonplaats of werkelijk verblijf buiten Nederland bekend is.
3. Buiten de gevallen bedoeld in het tweede lid vangt de termijn waarbinnen het verzet moet worden gedaan, aan op de dag waarop het vonnis ten uitvoer is gelegd.
4. De veroordeelde die in het vonnis heeft berust, kan daartegen niet meer in verzet komen. |
_________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Gentleman
|
Geplaatst: ma 17 jul 2006 22:23 Onderwerp: |
|
|
Zozo ik zie dat je het helemaal hebt opgezocht, misschien was mijn aanname verkeerd in dit geval. Toch blijf ik erbij dat het vaker zal voorkomen dat het vonnis pas na in kracht van gewijsde te zijn gegaan ten uitvoer zal worden gelegd. In dit uitzonderlijke geval had er moeten zijn begonnen met de tenuitvoerlegging lees ik. _________________ ai |
|
|
|
 |
LeChat
|
Geplaatst: di 18 jul 2006 11:56 Onderwerp: |
|
|
Ik wil graag zéker weten hoe het precies zit .
En ik denk dat het in de praktijk inderdaad wel vaak/vaker zo werkt als jij aangeeft, maar dat hóeft dus niet persé. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 18 jul 2006 12:12 Onderwerp: |
|
|
Die leChat, krijgt de kans om geschiedenis te schrijven!  |
|
|
|
 |
bertvanloo
Leeftijd: 82 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 24 jul 2006 14:58 Onderwerp: |
|
|
Heeft de aanbrenger van deze zaak intussen nog nieuws te melden?
En wat zou hij op zijn faktuur als omschrijving hebben vermeld voor het gedeelte dat hij wel heeft uitgevoerd? _________________ Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd. |
|
|
|
 |
blackdiamond
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 25 aug 2006 19:21 Onderwerp: Re: geen dagvaarding |
|
|
arroyo schreef: | Hallo,
Vonnis van 1 maart 2006 uitgesproken
De zaak gaat over een slecht gemaakte marmerenvloer. Ik word er van beschuldigt dat ik dat gedaan heb.
Echter deze vloer is niet door mij gemaakt.
Nu krijg ik van een gerechtsdeurwaarden een schrijven, gedateerd op 24 maart. Dat ik binnen 2 dagen een bedrag moet overmaken.
Ik heb nooit een dagvaarding gekregen.
Kan dit alles zo maar?
Wat kan ik er nu nog aan doen ?
Binnen enkele dagen staat er natuurlijk die deurwaarder voor mijn deur.
Vr.gr, |
Hoezo nooit een dagvaarding gekregen? Deurwaarders sturen ook sommatiebrieven voor een procedure hoor. |
|
|
|
 |
blackdiamond
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 25 aug 2006 19:25 Onderwerp: |
|
|
Gentleman schreef: | Zozo ik zie dat je het helemaal hebt opgezocht, misschien was mijn aanname verkeerd in dit geval. Toch blijf ik erbij dat het vaker zal voorkomen dat het vonnis pas na in kracht van gewijsde te zijn gegaan ten uitvoer zal worden gelegd. In dit uitzonderlijke geval had er moeten zijn begonnen met de tenuitvoerlegging lees ik. | .
Nee hoor. In de praktijk worden vonnissen "uitvoerbaar bij voorraad" verklaard. Dit houdt in dat het vonnis gewoon tenuitvoergelegd kan worden, ook al wordt er een rechtsmiddel ingesteld. |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: do 30 nov 2006 23:32 Onderwerp: |
|
|
En dat is dan voor rekening en risico van de eiser. Wanneer in verzet of hoger beroep zijn vonnis verdwijnt moet de eiser terugbetalen.
99,9% van de incasso-vonnissen zijn uitvoerbaar bij voorraad en bij ongeveer hetzelfde percentage wordt de verzet- / hoger beroeptermijn niet afgewacht. _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
|