Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 05 jul 2025 13:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mijn Rioolaangesloten op een gezamelijke riolering
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
martijn-koemar

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 22:21    Onderwerp: Mijn Rioolaangesloten op een gezamelijke riolering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klein probleempje

Ik heb mijn riool afvoer aangesloten op een gezamelijk riool van de buren.
Ik dacht dat het op de erfgrens lag en heb dit laten uitvoeren door een prof bedrijf.
Nu blijkt dat het riool 5 cm op zijn grond ligt.

Nu wilt hij dat ik hem ontkoppel? is er een wet waarbij ik mij kan verdedigen want gezamelijk is gezamelijk en heb het door een prof bedrijf laten uitvoeren.

Het punt is het riool ligt sinds 1928 op zijn grond, kan hij dat zomaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij heeft geen belang (voor zover ik weet) bij het ontkoppelen. Dit is een soortgelijk geval als het arrest van de HR over iemand die een garage had gebouwd in zijn tuin waarbij er enkele centimeters in de tuin van de buren gebouwd was.

De buurvrouw wilde het laten neerhalen, maar de rechter vond dat niet nodig.
Ik weet alleen niet meer uit welk jaar dat arrest is Embarassed
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 13 jul 2006 0:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezamenlijk is gezamenlijk, maar een riool van de buren is een riool van de buren. Dus van wie is het riool nu eigenlijk?

Dat je het door een professioneel bedrijf hebt laten uitvoeren doet er niet toe, daar heeft de buurman verder niets mee te maken. Eventueel kun jij je kosten wel op dat bedrijf verhalen, maar alleen als het bedrijf er schuld aan heeft. Heeft dat bedrijf uitgezocht waar de erfgrens lag, of had het bedrijf dat behoren te doen? Vermoedelijk niet, maar ik weet natuurlijk niet wat je precies met dat bedrijf hebt afgesproken.

Volento Deo doelt op art 3:13, misbruik van recht. Als de buurman zijn eigendomsrecht (als dat het is) gebruikt om jou het riool te laten ontkoppelen zonder er zelf echt belang bij te hebben en met als enige bedoeling jou dwars te zitten, dan kun je je verdedigen met een beroep op dit artikel. Het is mij echter lang niet duidelijk dat dit het geval is. Als jij zijn riool gaat gebruiken loopt hij meer kans op verstoppingen en andere ongemakken, stel ik me zo voor.

Ik denk dat het eerst en vooral de vraag is van wie dat riool nu precies is. Waar was voorheen je rioolafvoer op aangesloten?

BerichtGeplaatst: do 13 jul 2006 7:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezamenlijk is gezamenlijk, maar een riool van de buren is een riool van de buren. Dus van wie is het riool nu eigenlijk?

1) Het riool ligt op zijn grond maar maken er samen gebruik van.

Dat je het door een professioneel bedrijf hebt laten uitvoeren doet er niet toe, daar heeft de buurman verder niets mee te maken. Eventueel kun jij je kosten wel op dat bedrijf verhalen, maar alleen als het bedrijf er schuld aan heeft. Heeft dat bedrijf uitgezocht waar de erfgrens lag, of had het bedrijf dat behoren te doen? Vermoedelijk niet, maar ik weet natuurlijk niet wat je precies met dat bedrijf hebt afgesproken.

2)Ik heb hem gevraagd om mijn afvoer op het rioool aan te sluiten zo gezegd zo gedaan.

Volento Deo doelt op art 3:13, misbruik van recht. Als de buurman zijn eigendomsrecht (als dat het is) gebruikt om jou het riool te laten ontkoppelen zonder er zelf echt belang bij te hebben en met als enige bedoeling jou dwars te zitten, dan kun je je verdedigen met een beroep op dit artikel. Het is mij echter lang niet duidelijk dat dit het geval is. Als jij zijn riool gaat gebruiken loopt hij meer kans op verstoppingen en andere ongemakken, stel ik me zo voor.
3)Zolang ik en de vorige bewoners kunnen heugen is ons huis op het riool aangesloten. ik heb er alleen een nieuw aansluit punt aangemaakt.
Ik denk dat het eerst en vooral de vraag is van wie dat riool nu precies is.
4) het riool ligt op zijn grond en sinds de bouw van onze huizen in 1928 is dit huis hierop aangesloten
Waar was voorheen je rioolafvoer op aangesloten?
5) Op het zelfde riool wij kennen niet anders...[b]
martijn-koemar

BerichtGeplaatst: ma 17 jul 2006 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gisteren het riool open gelegd en nu blijkt dat de buurman zijn afvoer ook op het nieuwe aansluit punt gemaakt heeft.

Dat zou handig zijn, wij laten een nieuwe aansluitpunt maken en hij maakt er ook een afvoer op en nu moeten wij eraf.

Het heeft ons 700€ gekost voor deze aanleg.

Dat is toch raar.

Kan ik mij nu wel op het art 3:13 terug vallen.

Ik heb foto`s van de origenele aanleg en foto`s van de huidige aanleg met de afvoer van de buurman.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 17 jul 2006 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht dat ik nog een reactie had geschreven, maar kennelijk heb ik die nooit verzonden.

In die reactie bedacht ik dat er door het gebruik in de afgelopen bijna 80 jaar inmiddels wel een erfdienstbaarheid van riool was ontstaan. Het is ook denkbaar dat zo'n erfdienstbaarheid al in 1928 is gevestigd, dat zou dan in het kadaster moeten zijn terug te vinden. In die zin heb je het recht om van het riool op het erf van de buurman gebruik te maken.

Wel zal het van de situatie afhangen of je zomaar een nieuw aansluitpunt kunt aanbrengen. Misschien had je ook gebruik kunnen maken van het bestaande aansluitpunt. Het is duidelijk dat ik verder niet kan beoordelen of en hoeveel overlast er is ontstaan.

Verder had je er verstandiger aan gedaan eerst met de buurman te overleggen voordat je op zijn grond iets gaat veranderen. Misschien is dat de reden dat de buurman moeilijk ging doen? Ook dit kan ik natuurlijk niet goed beoordelen.

Nu de buurman meeprofiteert van je investering zie ik niet in hoe hij nog kan verlangen dat je het werk ongedaan maakt. Art 3:13 BW lijkt me inderdaad wel een mogelijkheid, mocht het tot een rechtzaak komen. Maar dat zal toch niet?

BerichtGeplaatst: ma 17 jul 2006 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou je geloofd je oren niet

Dit is dus wel aan de hand Wink

Maar ja, ik laat mij niet bang maken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds