Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 17 jul 2025 22:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verantwoordelijkheid
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 06 jul 2006 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zit die hond daar nog steeds binnen ?

Kun je dan niet beter de dierenmortulance bellen ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 06 jul 2006 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Algemene wet op het binnentreden vertelt dat de burgemeester in dit geval een schriftelijke machtiging tot binnentreden kan geven (art 3 lid 2). Een schriftelijke machtiging is niet nodig als ter voorkoming of bestrijding van ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen terstond in de woning moet worden binnengetreden (art 2 lid 3), maar gezien al het getreuzel is dat niet zo goed vol te houden.

Zelf de burgemeester bellen lijkt me wel een goede optie.

Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 06 jul 2006 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik leer vandaag een heleboel bij , dank je wel allemaal.
Ik heb intussen van de buren begrepen dat de hond steeds op straat loopt.
Nu neem ik aan dat ik met de zaakwaarneming de hond van straat mag pakken en zo, met de rest van de klachten, kan aantonen dat de hond op dat moment de nodig zorg nodig had.
De Burgemeester is een goed idee, alleen ben ik nu gelijk op zoek naar een antwoord voor de toekomst,want nu was het bijvoorbeeld weekend.
En dat zorgt er voor dat veel mensen niet bereikbaar zijn.
Ik maak heel vaak mee dat ik dit soort meldingen in het weekend of in de avond of nacht krijg.
En dan heb ik het natuurlijk over echte serieuze zaken.
Neem een hond die van twee hoog naar beneden is gegooit omdat mensen ruzie hebben.
De hond loopt op straat en politie wil niets doen.
Dit zijn natuurlijk zaken die vragen om directe aanpak.
Er zijn een heleboel mogelijkheden in de wet, ik wil heel graag meer leren over de wet,maar ik ben natuurlijk maar iemand diegeen opleiding volgt.
Maar niet alleen ben ik geacht de wet te kennen, diezelfde wetgeving is lang zo slecht niet als je de wegen kent.
En dat is precies wat ik wil bereiken.
Echter, ik heb uren in boeken zitten kijken, ik snap er niets van, sorry.
Het wetsartikel 122 kwa ik heel toevallig tegen in een ander stuk.
Ik ben die gelijk gaan opzoeken en die geeft gelijk weer een nieuwe opening.
Maar ik ben wel vijf jaar bezig om op dit niveua te komen.
De wet is te onduidelijk qua taal, zeker voor mensen zoalsik.
En dat is jammer want er zou zoveel meer kunnen als mensen het maar weten.
Heel vaak kan ik mensen op weg helpen om te helpen bij bijvoorbeeld een eenvoudig aangifte.
Hoeveel mensen worden weggestuurd terwijl een agent dat helemaal niet mag.
Het is die opstelling en die mentaliteit die dierenleed in stand houdt.
En ik denk dat met een goede inzet en met een goed team dat je veel kunt bereiken.
Zo machteloos zijn wij niet, dat blijkt vandaag maar weer.

Maar goed, nu begrijpen jullie misschien wat mijn motivatie is en dat ik serieus jullie adviezen en tips gebruik om nog sterker tegen dierenleed te vechten, of meer, tegen onwillige mensen die blijkbaar heel goed slapen terwijl zij een ander wezen kunnen helpen.

Met diervriendelijke groeten,

Nicky
bona fides

BerichtGeplaatst: do 06 jul 2006 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het naast het kennen van de wet inderdaad vooral gaat om het kennen van de juiste wegen. Als de politie niet behulpzaam wil zijn of denkt te kunnen zijn, lijkt het proberen inschakelen van de burgemeester me een goede mogelijkheid. Of het in de praktijk ook lukt de burgemeester midden in de nacht wakker te bellen om de politie van een opdracht en een schriftelijke machtiging te voorzien weet ik niet, maar volgens mij is het in principe wel deel van zijn taak.

Zaakwaarneming draait eigenlijk om het terug kunnen vorderen van de kosten die je maakt om iemands problemen op te lossen als die persoon zelf afwezig is. Als je ziet dat bij je buren die op vakantie zijn water uit de deur sijpelt, mag je de deur forceren, de kraan dichtdraaien en op kosten van je buurman de noodzakelijke voorzieningen treffen en de deur laten repareren. Het feit dat dit geregeld is, vertelt je ook dat je in zo'n situatie gerechtigd bent te handelen, ook al maak je daarbij inbreuk op andermans eigendom. Iets algemener mag je inbreuk maken op andermans rechten als daar een rechtvaardigingsgrond voor is. Het redden van dieren in nood zonder daar al te veel schade mee aan te richten lijkt me zeker een rechtvaardigingsgrond. Het zal natuurlijk wel altijd afhangen van de precieze omstandigheden en mogelijke alternatieven.

Voor de politie, of meer algemeen de overheid, gelden strengere regels dan voor burgers. De politie heeft veel meer bevoegdheden dan een gewone burger, maar dat brengt met zich mee dat ze veel voorzichtiger moet zijn met het uitoefenen van die bevoegdheden. Maar uiteindelijk heeft ze in een situatie zoals jij die beschrijft m.i. wel de plicht om iets te doen.

Als de politie echt niet wil helpen kun je overwegen een klacht in te dienen. Dat hoeft geen boze brief te zijn, je kunt gewoon uitleggen wat er aan de hand was en aangeven dat de politie zich niet afzijdig had mogen houden. Misschien kan een klacht ervoor zorgen dat de politie intern wat orde op zaken stelt.

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 06 jul 2006 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me niet zo'n probleem om een hulpbehoevend dier wat op straat loopt in veiligheid te brengen.. Ik zie iig niet in wat voor regels je daarmee zou overtreden... Misschien wel handig dan om bij de politie te melden in welke toestand je het dier waar hebt gevonden, en waar je hem verzorgt... Kan je trouwens niet ook gewoon aangifte doen? Of heeft dat juist geen zin?
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2006 7:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuk en nuttig onderwerp voor een scriptie, trouwens!
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2006 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Leuk en nuttig onderwerp voor een scriptie, trouwens!

SSSSSTTTTT Shhh
MSN messenger
Janetdeb

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 23 nov 2006 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij heeft de politie de bevoegdheid om de dieren in beslag te nemen.

Art 94 van het Wetboek van Strafvordering geeft alle voorwerpen inbeslag genomen kunnen worden die de waarheid aan het licht kunnen brengen. Ik ga ervan uit dat de honden onder de noemer voorwerpen geplaatst kunnen worden.

Art 96 van het Wetboek van Strafvordering zegt dat de opsporingsambtenaar bij ontdekking op heeterdaad of in geval van verdenking van een misdrijf als genoemd in art 67 SV, alle vatbare voorwerpen in beslag genomen kunnen worden en daartoe elke plaats kunnen betreden

Omdat het een woning betreft is voor de opsporingsambtenaar de Algemene wet binnentreden van toepassing. Dit betekend dat de opsporingsambtenaar zonder toestemming van de !bewoner! (en niet de verhuurder) niet naar binnen mag. Hij heeft daarvoor een machteging tot binnentreden nodig van de officier van justitie. In zeer dringende zaken kan de Hulp officier van justitie (=politieambtenaar) een machteging verlenen.

Let op! Een verhuurder kan aan niemand toestemming geven om een woning binnen te gaan. In Nederland wordt een woning min of meer als heilig beschouwd, en dat is maar goed ook.

Gaan jullie zelf naar binnen zonder toestemming van de eigenaar, zou je zelfs huisvredebreuk kunnen plegen.

De politie heeft meer dan voldoende mogelijkheden om naar binnen te gaan en de honden weg te halen.

Als je tegen een muur aan blijft lopen zou je eventueel naar het politiebureau kunnen gaan en daar vragen om een hulpofficier van justitie te spreken. Aangezien dit soort zaken geen dagelijkse kost is voor de politie, kan het bij de agent op straat vaak aan deze specifieke kennis ontbreken. (laten we wel wezen, een diender kan echt niet alles weten).
La_Gula_Lupis

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 23 nov 2006 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel erg bedankt voor je reactie.
Hier kunnen wij zeker meer mee.
De hond is intussen aan ons overgedragen, zoals alle dieren, echter voor de derde keer zijn er weer dieren aanwezig dus ik denk wij snel weer moeten ingrijpen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds