Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
La_Gula_Lupis
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 8:29 Onderwerp: Verantwoordelijkheid |
|
|
Graag leg ik u het volgende verhaal voor.
Ik heb een stichting voor dieren in nood, meestal gaat het om adviezen over de aanschaf van en/of het houden van dieren.
Afgelopen Zaterdag kreeg ik een telefoontje over een gezin waar wij eerder dieren hebben wegeghaald.
Deze dieren waren in zeer slechte conditie.
Nu was het verhaal dat de vrouw op Donderdag was vertrokken en haar hond,parkieten en hamsters had achtergelaten.
Aangezien het de afgelopen dagen vreselijk warm is geweest maakte wij ons zorgen over de toestand van deze dieren.
Vervolgens hebben wij de politie ende Dierenbescherming op de hoogte gesteld in de hoop dat het normaal geregeld zou worden.
In beide gevallen kregen wij te horen dat erniets aan te doen is.
Na zeueren over Artikel 36 en 37 van het GWWD, is de politie toch gaan kijken.
De politie constateerde dat de hond in zijn eigen uitwerpselen en urine zat en dat ergeenwater aanwezig was.
Tot onze verbazing gaf de politie aan dat zij niets konden doen omdat het een woning is,was het een schuur geweest dan hadden zij wel wat kunnen doen.
Nu vraag ik mij een aantal dingen af.
Gezondheids- en welzijnswet voor dieren
Artikel 36 (J)
1. Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.
3. Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.
Artikel 37
Het is de houder van een dier verboden aan een dier de nodige verzorging te onthouden.
Volgens deze wetgeving was de politie volgens mij verplicht de hond te helpen.
Wateris de eerste levensbehoefte en volgens de wet moet je een dier voorzien van water.
Wat betreft het betreden van de woning.
Artikel 122
1. Gedragingen in strijd met de voorschriften vastgesteld bij of krachtens de artikelen 36, eerste lid, 37, 40, 43, 61, eerste lid, en 73, tweede lid, worden gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of een geldboete van de vierde categorie.
2. Gedragingen in strijd met de voorschriften vastgesteld bij of krachtens de artikelen 33 en 35, voorzover deze gedragingen plaatsvinden anders dan in de uitoefening van een bedrijf waarop voorschriften gesteld op grond van artikel 45 van toepassing zijn, 36, derde lid, 41, eerste en tweede lid, 58, tweede lid, 61, tweede en derde lid, 62, 63 en 64 worden gestraft met een hechtenis van ten hoogste zes maanden of een geldboete van de derde categorie.
3. Indien een strafbaar feit als omschreven in artikel 62, tweede lid, of artikel 63, eerste lid, wordt gepleegd in verband met een paardenren of harddraverij met betrekking tot welke een totalisator als bedoeld in artikel 23, tweede lid, van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483) is georganiseerd, worden de ingevolge het tweede lid geldende strafmaxima met een derde verhoogd.
Wet voor Dierenbescherming
Artikel 6
1. De opsporingsambtenaren zijn bevoegd tot het opsporen van de bij of krachtens dit hoofdstuk strafbaar gestelde feiten elke plaats te betreden, waar redelijkerwijs vermoed kan worden, dat een zodanig strafbaar feit wordt begaan.
2. Zij zijn te allen tijde bevoegd ter inbeslagneming de uitlevering te vorderen van alle voor inbeslagneming vatbare voorwerpen.
Artikel 67
[1.] Een bevel tot voorlopige hechtenis kan worden gegeven in geval van verdenking van:
a. een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van vier jaren of meer is gesteld;
b. een der misdrijven omschreven in de artikelen 132, 137c, tweede lid, 137d, tweede lid, 137e, tweede lid, 137g, tweede lid, 285, eerste lid, 285b, 300, eerste lid, 321, 323a, 326c, tweede lid, 350, 395, 417bis en 420quater van het Wetboek van Strafrecht;
c. een der misdrijven omschreven in:
artikel 122, eerste lid, van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren;
artikel 175, tweede lid, onderdeel b, van de Wegenverkeerswet 1994;
artikel 30, tweede lid, van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag;
de artikelen 52, 53, eerste lid en 54 van de Wet gewetensbezwaren militaire dienst;
artikel 31 van de Wet op de kansspelen;
artikel 11, tweede lid, van de Opiumwet;
artikel 55, tweede lid, van de Wet wapens en munitie;
de artikelen 46, 46a en 46b van de Wet toezicht effectenverkeer 1995.
Volgens deze artikelen is er een strafbaar feit gepleegd, is de nodige zorg onthouden en heeft de politie de bevoegdheid de dieren inbeslag te nemen en het huis te betreden.
Het kan toch niet zo zijn dat een dier omdat hij in een woonhuis zit maarmoet sterven omdat de politieniet naar binnenmag.
Zij hadden toch minstens de Officier moeten vragen.
En alsdit een strafbaar feit is dan had de politie toch een proces verbaal moeten uitschrijven.
Al jaren proberen wij verantwoordelijke instanties hun werkte laten doen maar zij schermen steedsmet de wet dat zij niets kunnen, niets mogen.
Ik vraag mij nu af of ik geen klacht tegen de agenten kan indienen omdat ook zij denodige zorg hebben onthouden.
En kan ik als persoon een aangifte tegen de eigenaar doen ookal ben ik niet direct een ooggetuige.
Heb natuurlijk wel de bewijzen van de vorige keer en een ooggetuige in de vorm van onze vrijwilliger die al meer dan een jaar dit adres volgt en contact met de eigenaar heeft.
Wij hebben uiteindelijk die Zaterdag 10 parkieten plus jongen en twee hamsters weggehaald.
Een van de hamsters is afgelopen Maandag met spoed ingeslapen omdat deze te veel verwoningen had.
Volgens de dierenarts kan die het gevolg zijn van verwaarlozing en/of mishandeling.
Echter zit de pup ernog steeds en die zwerft ook regelmatig over straat.
Ook hier kunnen zij niets aan doen.
Wet voor Dierenbescherming
Artikel 4
1. De bezoldigde ambtenaren van de rijks- en gemeentepolitie, alsmede de daartoe door Onze Minister van Justitie aangewezen onbezoldigde ambtenaren van de rijks- en gemeentepolitie, zijn bevoegd:
a. honden en katten op te vangen, die tussen zonsondergang en zonsopgang elders dan op het erf van de eigenaar of houder zonder toezicht worden aangetroffen;
b. honden en katten, die zich zonder toezicht bevinden op erven of in het veld als bedoeld in artikel 1 van de Jachtwet, en welke een onmiddellijk gevaar vormen voor zich op het erf of in het veld bevindende dieren, waarvan de instandhouding gewenst is, te vangen en, als geen ander middel tot afwering van het gevaar ten dienste staat, te doden.
2. Het hoofd van de plaatselijke politie van de gemeente waar de hond of de kat is gevangen of gedood, geeft van dit vangen of doden bericht aan de eigenaar of houder van het dier indien deze bekend is. De eigenaar of houder is verplicht het dier, indien dit nog in leven is, binnen twee weken na de datum van het bericht op te halen of te doen ophalen.
3. Niet nakoming van de in lid 2 gestelde plicht wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Volgens mij is dat dus niet waar als ik het bovenstaande lees.
Enbe ik strafbaar als ik de hond zelf van straat haal als ik weet wie de eigenaar is?
Kan ik mij niet beroepenop dezorgplichtals ik de verzorging kan aantonen?
Graag zou ik uw menng willen zodat ik goed ingedekt ben voor deze zaak maar ook voor zaken in de toekomst.
Dit kan dieren hun leven redden...
Met diervriendelijke groeten,
Nicky van Loveren |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 8:40 Onderwerp: |
|
|
Op welke wetsartikelen beroepen de agenten zich die menen niets te kunnen ondernemen?
Dit is letterlijk een zaak van leven of dood, dus ik denk dat een kort geding bij de rechtbank zeeeeer wenselijk zou zijn. Heb je al een advocaat om advies gevraagd? |
|
|
|
 |
La_Gula_Lupis
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 8:44 Onderwerp: |
|
|
Het wetsartikel weet ik niet maar zij geven aan dat zij niet bevoegd waren om het huis te betreden, wel een schuur maar dit is toch ook eigendom van de huurder ?
En ik heb nog geen advocaat ingelicht omat ik niet weet wie zich als advocaat wil inzetten voor dieren...
Maar ik zal het zeker doen want ook ik denk dat wij een punt hebben... |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 9:44 Onderwerp: |
|
|
Hier kun je zelf naar binnen gaan. 'Zaakwaarneming'. Daar heb je geen politie voor nodig. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 10:03 Onderwerp: |
|
|
Die zaakwaarneming vind ik wel aardig gevonden.
Potverdosie, wat zijn dat toch voor mensen???? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 10:30 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het raar dat de politie meent niks te kunnen doen. Ik heb zelf meegemaakt gedurende mijn werk op de dierenambulance dat dikwijls de politie werd ingeschakeld om een inval in een woning te doen. Het maakte dan niet uit of er een eigenaar aanwezig was of niet.
Ik geloof zelfs dat wanneer de woning een huurwoning betreft de verhuurder toestemming kan geven en dat het dan al voldoende is om een inval te doen.
Ik heb geen idee waar je woont, maar er zijn vaak wel een aantal advocaten die het interessant/leuk vinden om een zaak als deze aan te nemen.
Ik hoop dat er op tijd iets voor de dieren gedaan kan worden.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 10:34 Onderwerp: |
|
|
Ik wil niet al te cynisch zijn... maar is een week later niet wat laat voor de beestjes (geen water, hitte van afgelopen dagen), zeker om nu nog een advocaat in te schakelen? _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
La_Gula_Lupis
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 11:21 Onderwerp: |
|
|
Heel erg bedankt voor de reacties.
Het is nog zeker niet te laat want de hond is nog aanwezig en word nog steeds denodige zorg onthouden.
Daarnaast is het voor ons een mooie leerschool om andere dieren in de toekomst te helpen.... |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 11:30 Onderwerp: |
|
|
La_Gula_Lupis schreef: | Heel erg bedankt voor de reacties.
Het is nog zeker niet te laat want de hond is nog aanwezig en word nog steeds denodige zorg onthouden.
Daarnaast is het voor ons een mooie leerschool om andere dieren in de toekomst te helpen.... |
Als die hond er nog zit: de deur in trappen (behalve als 't een huurwoning is, dan even de verhuurder vragen de deur op te doen) en met een beroep op 'zaakwaarneming' de zorg voor die hond op je nemen. |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 11:40 Onderwerp: |
|
|
Ik zou persoonlijk niet snel het advies van StevenK uitvoeren zonder een advocaat achter je te hebben.
Stel de politie wordt gebeld (en zij staan niet bekend om hun geweldige wetskennis) en jullie moeten mee naar het bureau, dan ben je nergens. Dus van tevoren wat 'huiswerk' doen en de wet- en regelgeving (reden waarom de deur wordt ingetrapt met juridische onderbouwing) in ieder geval op papier zetten (en een advocaat inschakelen) kunnen een hoop ellende besparen.
Succes.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 11:51 Onderwerp: |
|
|
Gwenny schreef: | Ik zou persoonlijk niet snel het advies van StevenK uitvoeren zonder een advocaat achter je te hebben.
Stel de politie wordt gebeld (en zij staan niet bekend om hun geweldige wetskennis) en jullie moeten mee naar het bureau, dan ben je nergens. Dus van tevoren wat 'huiswerk' doen en de wet- en regelgeving (reden waarom de deur wordt ingetrapt met juridische onderbouwing) in ieder geval op papier zetten (en een advocaat inschakelen) kunnen een hoop ellende besparen.
|
Als daar met dit weer een hond zonder water zit, is het echt onzin om te wachten.
en voor de rest: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/s36026455.html |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 15:52 Onderwerp: |
|
|
De deur intrappen om die hond te redden zal toch wel een rechtvaardigingsgrond zijn om onder vernieling etc uit te komen?
N.a.v. wat Gwenny schrijft: och, als je mee moet naar het bureau, dan is dat maar zo. Dan maar even gewoon je mond houden totdat je met een advocaat hebt gesproken kan natuurlijk ook.
Andere mogelijkheid is misschien even de plaatselijke krant tippen over dit verhaal en het niet handelen van de politie.
Heb je overigens geen contact met bijv. de Dierenbescherming? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 16:35 Onderwerp: |
|
|
De agenten beroepen zich vast op de Algemene wet op het binnentreden.
Verder lijkt "zaakwaarneming" mij ook prima kunnen.
Je zou zelfs met het oog op de schade die zal ontstaan, het gemak waarmee die te verhelpen is, en de kosten die dat met zich meebrengt, kunnen besluiten niet de deur in te trappen, maar een ruitje te breken. Dan heb je op het ongemakken vlak tenminste ook een correcte afweging gemaakt. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
La_Gula_Lupis
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 16:43 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de Dierenbescherming ingelicht maar die konden niets doen.
Het LID kon ik op Maandag weer bellen en die doen ook niets.
Wij hebben anderhalf uur op het politieburo gezeten en die doen ook niets.
Kortom, wij zijn het zo zat dat wij de wet zelf willen gaan uitpluizen en willen zoeken naar mogelijkheden die de Dierenbescherming of de politie blijkbaar niet kennen.
Zij kennen de wet niet want toen wij artikel 36 en 37 van het GWWD noemde werd dit als onzin betiteld.
Maar ik heb zeker wat aan de tips hier gehad...
De hond zullen wij gewoon weghalen en dit zal zonder schade gebeuren want de deur is altijd open !!!
Het gaat mij om het ingrijpen als een dier in nood is zoals nu.
Maar al zouden wijdeschade moeten betalen, of voor het gerecht komen, misschien is dat eens tijdom mensen duidelijk te maken dat verantwoordelijke mensen of instellingen gewoonweg schijt hebben aan de wet.
Er is geen nieuwe wet voor dierenbescherming nodig, maar mensen die hun werk doen.
Nicky |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 06 jul 2006 18:02 Onderwerp: Re: Verantwoordelijkheid |
|
|
La_Gula_Lupis schreef: | Artikel 67
[1.] Een bevel tot voorlopige hechtenis kan worden gegeven in geval van verdenking van:
a. een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van vier jaren of meer is gesteld;
b. een der misdrijven omschreven in de artikelen 132, 137c, tweede lid, 137d, tweede lid, 137e, tweede lid, 137g, tweede lid, 285, eerste lid, 285b, 300, eerste lid, 321, 323a, 326c, tweede lid, 350, 395, 417bis en 420quater van het Wetboek van Strafrecht;
c. een der misdrijven omschreven in:
artikel 122, eerste lid, van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren;
artikel 175, tweede lid, onderdeel b, van de Wegenverkeerswet 1994;
artikel 30, tweede lid, van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag;
de artikelen 52, 53, eerste lid en 54 van de Wet gewetensbezwaren militaire dienst;
artikel 31 van de Wet op de kansspelen;
artikel 11, tweede lid, van de Opiumwet;
artikel 55, tweede lid, van de Wet wapens en munitie;
de artikelen 46, 46a en 46b van de Wet toezicht effectenverkeer 1995. |
Hee, dit is nieuw! Art 67 Sv in mijn wettenbundel noemt de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren helemaal niet. Deze toevoeging betekent dat de OvJ met een machtiging van de rechter-commissaris op basis van art 97 Sv ter inbeslagneming de woning zou mogen doorzoeken. Maar dit is wel een opsporingsbevoegdheid, niet bedoeld om dieren water te geven.
Ik denk dat die bevoegdheid ook niet nodig is. Als de politie vanaf de straat duidelijk kan zien dat er iets flink mis is, lijkt het me dat de politie zich wel degelijk de toegang tot de woning mag verschaffen, om dezelfde reden als wanneer het om een achtergelaten kind zou gaan.
Vermoedelijk is de politie daar minder zeker van en wil zij haar vingers liever niet branden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|