Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 1:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Regeling voor studiekosten - contract 6 maanden
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
michiel_gr

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2006 22:12    Onderwerp: Regeling voor studiekosten - contract 6 maanden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik heb de volgende vraag en ik hoop dat iemand mij er mee wil helpen.

In mijn contract voor bepaalde tijd (6 maanden) is een studiekostenregeling opgenomen. De studiekostenregeling zegt dat bij voortijdige beeindiging of ontslag de studiekosten terug gevorderd worden op de werknemer. Het eerste dienstjaar honderd procent, het tweede dienstjaar 50%. In mijn contract voor 6 maanden staat dat deze regeling 6 maanden na indiensttreding ingaat.

Mijn vraag is de volgende:
Als ik na 6 maanden mijn contract besluit niet te verlengen, zit ik dan aan deze studiekostenregeling vast? Het gaat om een bedrag van 10000 euro, dat ik niet kan betalen.

Voor de volledigheid zal ik de exacte tekst uit mijn contract en de studiekostenovereenkomst hierbij voegen

Uit mijn contract:

"De kosten van de door u te volgen opleiding tot X bedragen euro 10000. Deze kosten vallen onder de studiekosten/amortisatie regeling, zoals in de secundaire arbeidsvoorwaarden in de personeelsgids is vermeld. De regeling treedt in werking 6 maanden na indiensttreding."

Uit de personeelsgids:

"Amortisatieregeling:
Door de werkgever verleende vergoedingen worden bij acceptatie aangemerkt of zij onder de amortisatieregeling vallen of niet. De als zodanig aangemerkte vergoedingen dienen bij ontslag en/of voortijdige beeindiging van het dienstverband geheel of gedeeltelijk te worden terugbetaald op de navolgende wijze:
bij ontslag binnen 12 maanden: 100%
bij ontslag binnen 12-24 maanden: 50%
Bovenstaande geld uitsluitend indien het ontslag op verzoek van de werknemer plaats heeft."

Ik ben jullie bij voorbaat zeer dankbaar voor jullie hulp
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Cella

Cella

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2006 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Door de werkgever verleende vergoedingen worden bij acceptatie aangemerkt of zij onder de amortisatieregeling vallen of niet.

Dat ligt dus aan de afspraken die zijn gemaakt toen je je opleiding startte. Het is wel een veel voorkomende regeling. Echter je hebt een contract voor bepaalde tijd. Na zes maanden is je contract echter beëindigt. Dit betekent m.i. dat hier niet sprake is van een 'voortijdige beëindiging'.

Ik laat mij echter graag corrigeren door mensen die al langer in het juridische wereldje meedraaien...
michiel_gr

BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2006 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord, het raakt precies waar ik twijfel over wat mijn afspraak nu precies inhoud. Is die voortijdige beeindiging die bedoelt wordt een beindiging voordat mijn regeling afloopt, of voor dat mijn dienstverband afloopt? De afspraak die ik gemaakt heb staat in mijn contract:

De kosten van de door u te volgen opleiding tot X bedragen euro 10000. Deze kosten vallen onder de studiekosten/amortisatie regeling, zoals in de secundaire arbeidsvoorwaarden in de personeelsgids is vermeld. De regeling treedt in werking 6 maanden na indiensttreding."

Hoe zit het met de 6 maanden na indienstreding in werking tredende regeling, betekend dit dat de regeling nog niet gestart is bij aflopen van mijn 6 maanden contract, en dat ik dus sowieso niet aan de regeling vastzit?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2006 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is zo krom verwoord, dat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen dat het mij zou lukken een rechter ervan te overtuigen dat de regeling van toepassing is *omdat* er maar een half jaar hebt gewerkt.

De (advocaat van de) werkgever zou daar eventueel tegenin kunnen brengen dat er sprake is van ongerechtvaardigde verrijking en dan krijg je een procedure waarvan de uitkomst afhankelijk is van alle omstandigheden van het geval.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 04 jul 2006 2:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik door de taalfouten heenlees, ziet de amortisatieregeling zelf er wel redelijk uit. Als de werkgever je ontslaat door opzegging of ontbinding zit je er in ieder geval niet aan vast.

Maar je vraag is dus hoe dit te interpreteren als je na de eerste 6 maanden zelf besluit niet meer verder te willen. Ik neem aan dat het vooralsnog de bedoeling is na die 6 maanden een contract voor onbepaalde tijd aan te gaan.

"De (amortisatie)regeling treedt in werking 6 maanden na indiensttreding." Ik zie eigenlijk niet hoe je dit anders moet lezen dan dat bij beëindiging van de overeenkomst precies na 6 maanden de regeling niet van toepassing is. Dan hoef je dus niets terug te betalen.

Is het niet toevallig de bedoeling dat je de opleiding pas gaat volgen zodra je een contract voor onbepaalde tijd hebt?

Als je nog moet tekenen zou ik in ieder geval even informeren hoe de werkgever precies over die situatie denkt. Als je zelf blijft twijfelen, vraag dan of de bepaling in je contract wat duidelijker kan worden geformuleerd. Of spreek desnoods af dat je die opleiding pas over 6 maanden gaat volgen.

BerichtGeplaatst: di 04 jul 2006 6:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb dit contract al getekend. De functie begint met een verplichte training van 6 weken aan het begin van indiensttreding.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 04 jul 2006 8:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

michiel_gr schreef:
Ik heb dit contract al getekend. De functie begint met een verplichte training van 6 weken aan het begin van indiensttreding.

Is het zo dat jij elders veel meer kunt verdienen *omdat* je die training hebt gevolgd ?
Bekijk de homepage
michiel_gr

BerichtGeplaatst: di 04 jul 2006 12:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben gedetacheerd, en als ik zo om mij heen kijk is dat niet het geval. Ik ben overigens niet van plan om nog iets met deze opleiding te doen. Ik wil mijn contract niet verlengen omdat het werk nauwelijks bij mijn universitaire opleiding past, en ik iets volledig anders wil gaan doen.
A.G. Ton

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: di 04 jul 2006 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom heb je dan getekend ? Dit is dan een beetje mosterd na de maaltijd.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 04 jul 2006 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.G. Ton schreef:
Waarom heb je dan getekend ? Dit is dan een beetje mosterd na de maaltijd.

Je vraag is, ja Wink

Ik vind het niet zo vreemd als iemand er na 6 weken achterkomt iets toch helemaal niet leuk te vinden. Daar is bijvoorbeeld ook de proeftijd voor bedoeld.

Hoe lang werkt michiel_gr daar nu al? Als hij nog in de proeftijd zit kan ik me helemaal niet voorstellen dat je niet zonder problemen van het contract afkunt.

Als de proeftijd al voorbij is en hij dus de 6 maanden moet volmaken (tenzij beide partijen anders overeenkomen) zou het toerekenen van de kosten m.i. alleen gerechtvaardigd kunnen zijn als het om een opleiding gaat waar je echt meer mee kunt. Bij een verplichte training van 6 weken bij aanvang van de functie denk ik eerder aan een specifieke training om de ins en outs van een bepaald ondernemingsspecifiek product te leren kennen. Michiel_gr kan ons hier natuurlijk meer over vertellen.

Naast dit alles denk ik dat je contract je niet tot terugbetaling verplicht als je je contract niet verlengt.

BerichtGeplaatst: di 04 jul 2006 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat contract is door mij ondertekend omdat ik een goed gevoel had over het bedrijf en het werk mij interessant leek. Ik ben nog steeds positief over het bedrijf, maar een stuk minder over het werk.
In de advertentie waar ik op reageerde werd gezocht naar iemand die analytisch, communicatief vaardig en sociaal was. De huidige realiteit is dat ik achter een beeldscherm excel sheetjes zit vol te "copy-pasten".
In mijn contract stond een proeftijd vermeld van 1 maand, maar omdat ik de eerste zes weken een cursus binnen het bedrijf heb gekregen (de bewuste cursus met 10.000 euro aan kosten), heb ik niet of slecht in kunnen schatten wat de dagelijkse praktijk van mijn werk in zou houden.

Zouden jullie mij kunnen verduidelijken wat de "in werking treding na 6 maanden" genoemd in mijn contract precies inhoud. Als ik, voor de ingang van de regeling, mijn contract niet verleng, is dan de voortijdige beeindiging genoemd in de regeling van toepassing.
Als de regeling zou gelden zou het er op neer komen dat ik, ongeacht wat voor contract voor onbepaalde tijd ze me aanbieden, sowieso zou moeten bij tekenen. Dit omdat niet bijtekenen leid tot een kostenpost van 10.000 euro.

Overigens, het "vak" wat ik geleerd heb, zou wel van toepassing zijn in meerdere bedrijven. Ik ben alleen niet van plan, als ik mijn contract kan laten aflopen zonder 10.000 euro te moeten overmaken, mijn carriere verder voort te zetten in deze branche.
LeChat

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In je contract staat dat de opleidingskosten vallen onder de studiekosten/amortisatieregeling. *En* dat deze regeling (pas) ingaat 6 maanden na indiensttreding.
Uit deze bewoordingen valt m.i. op te maken dat het bedrijf pas ná het verstrijken van die termijn een beroep kan doen op de in deamortisatieregeling opgenomen terugvorderingsbepaling.

Daarbij komt dat je strikt genomen geen ontslag neemt, noch dat je het contract voortijds beëindigd als je besluit na 6 maanden weg te gaan, je verlengt dan immers alleen het arbeidscontract niet...

Wat ik me nog afvraag: zijn die € 10.000,- aan kosten allemaal al besteed? Was die 6-weekse introcursus zo duur of heb je nog meer studie genoten?

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 1:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

michiel_gr schreef:
Zouden jullie mij kunnen verduidelijken wat de "in werking treding na 6 maanden" genoemd in mijn contract precies inhoud. Als ik, voor de ingang van de regeling, mijn contract niet verleng, is dan de voortijdige beeindiging genoemd in de regeling van toepassing.

Zo'n bepaling moet worden uitgelegd aan de hand van de Haviltex-norm. Deze zegt dat het niet de letterlijke of grammaticale betekenis is die de doorslag geeft, maar dat wat de partijen met de bepaling hebben bedoeld en wat ze over en weer van elkaar mochten verwachten.

Wat dacht je zelf toen je dit tekende, wat heeft je werkgever erover gezegd?

Als ik uitga van de letterlijke betekenis lijkt je me zoals gezegd ook gewoon goed te zitten. De terugbetaalregels treden pas in werking zodra je er meer dan 6 maanden werkt, dwz pas na een verlenging van het contract.

Het lijkt me dat de 6 maanden in "De regeling treedt in werking 6 maanden na" met opzet gelijk is gesteld aan de duur van het tijdelijke contract. Kan dat kloppen?

Quote:
Als de regeling zou gelden zou het er op neer komen dat ik, ongeacht wat voor contract voor onbepaalde tijd ze me aanbieden, sowieso zou moeten bij tekenen. Dit omdat niet bijtekenen leid tot een kostenpost van 10.000 euro.

Precies, en daar ging je vast niet vanuit op het moment dat je tekende. Dat is een aanwijzing dat je de bepaling zo ook niet moet uitleggen.

Quote:
Overigens, het "vak" wat ik geleerd heb, zou wel van toepassing zijn in meerdere bedrijven. Ik ben alleen niet van plan, als ik mijn contract kan laten aflopen zonder 10.000 euro te moeten overmaken, mijn carriere verder voort te zetten in deze branche.

Enig idee of die 10.000 euro ook de werkelijke kosten zijn? Mocht je toch moeten betalen, dan in ieder geval niet meer dan de werkelijke kosten (en maximaal die 10.000).

Als je toch van plan bent op te stappen, kun je net zo goed alvast even informeren hoe je werkgever erover denkt.
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 2:10    Onderwerp: Re: Regeling voor studiekosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

michiel_gr schreef:

"....Bovenstaande geld uitsluitend indien het ontslag op verzoek van de werknemer plaats heeft."

Zoals hiervoor al gezegd is, er is sprake van een tijdelijk contract wat afloopt dus er is geen sprake van ontslag als je besluit geen contract voor een vast dienstverband aan te gaan.
Als je werkgever daar moeilijk over doet zou ik eens vragen waar je een (WW-)uitkering kunt aanvragen als werkloze wiens contract afgelopen is. Wink
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 7:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je contract afgelopen is en je voldoet aan de voorwaarden (bijv. genoeg arbeidsverleden), dan kun je toch wel WW aanvragen? Of is het zo dat je verwijtbaar werkloos bent als de werkgever wel door wil? (ja sorry, ben niet voor niets net gezakt voor arbeidsrecht.... Embarassed )

Terug naar de eigenlijke vraag: ook ik denk dat je nergens aan vast zit als jij het contract niet verlengt, al zal men vast wel even proberen jou daar anders over te laten denken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds