Mr. in spé
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 115
|
Geplaatst: di 04 jul 2006 2:21 Onderwerp: incassokosten tandartsrekening |
|
|
Beste mensen,
Enige tijd geleden kreeg mijn moeder een factuur binnen met betrekking tot enkele dentale verrichtingen. Deze bedroeg 81.50 euro. Vanwege het feit dat de ziektekostenverzekering nogal op zich liet wachten bij het declareren van het bedrag, is mijn moeder het bedrag vergeten te betalen. Dit terwijl zij altijd netjes op tijd betaalt.
Na één aanmaning waarin een termijn van 30 dagen gesteld werd ter betaling van de hoofdsom, is er een incassobureau ingeschakeld. Het te betalen bedrag is nu opgelopen tot 123.97 euro, welke als volgt gespecificeerd wordt:
1. de hoofdsom, zijnde 81.50 euro
2. de rente, zijnde 0.82 euro
3. buitengerechtelijke incassokosten, zijnde 35.00 euro
4. 19% BTW over 35.00 euro
Natuurlijk heb ik gezien dat een soortgelijk geval al eens besproken is op dit forum. Echter, ik heb daar voor mijn gevoel geen concreet antwoord uit kunnen halen.
Het rapport Voorwerk II heb ik inmiddels globaal doorgenomen. Ook de Vedek betalingsvoorwaarden met betrekking tot de tandartskosten heb ik doorgekeken, welke overigens te vinden zijn op:
http://www.kesterengroep.nl/content/medicalfactoring_resource/download2.ecr?dn=vedekbetalingsvoorwaarden
Gezien het feit dat een tandarts diensten verricht waarvoor regels zijn gesteld op grond van de Wet BIG, valt hij niet onder de Wet OB. Hij krijgt de omzetbelasting dus niet van de fiscus terug, waardoor dit drukt op hem als schuldeiser. Ik heb daarom de conclusie getrokken dat in dit geval BTW in rekening gebracht mag worden.
Wat mij niet geheel duidelijk is, is de hoogte van het bedrag dat aan buitengerechtelijke kosten gevorderd mag worden. Hoewel het bedrag van 35 euro in de betalingsvoorwaarden genoemd wordt, vind ik dit eigenlijk een beetje te veel van het goede, mede gezien het feit dat mijn moeder altijd netjes op tijd betaald.
Graag zou ik willen weten of jullie bovenstaande conclusie onderschrijven en wil ik vriendelijk verzoeken mij antwoord te geven op voornoemde vraag.
Groeten,
Marcel |
|