|
Auteur |
Bericht |
Peter71
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 apr 2006 11:14 Onderwerp: Bodemprocedure Smaad / Laster |
|
|
Ik bekende van mij is in januari gedagvaard wegens smaad en laster.
Dit kort geding is door de partij wie hem gedagvaard heeft op alle punten verloren.
Nu is de 'aanklager' een bodemprocedure gestart waar hij ook een ander in betrokken heeft
Mijn vragen:
Wat is smaad en later ?
Als er gepraat wordt in deze vorm:
'die andere gast' , 'die andere zaak' , e.d. dus zonder de echte naam van diegene te noemen, is dat smaad/laster ? Is dat 'vrijheid van meningsuiting' ? Wat kan en mag er op een forum wel/niet gezegd worden ?
Kosten advocaat van de tweede persoon wie nu in de bodemprocedure erin betrokken wordt ?
Deze heeft al helemaal niet om deze zaak gevraagd, maar zit wel met torenhoge advocaatkosten, zijn deze te verhalen op diegene wie de zaak is begonnen (vanuitgaande dan de 'aanklager' verliest), hoe zit het met andere kosten zoals tegenmateriaal te vergaren en printkosten, autokosten enz enz. Is dit te verhalen ?
Ik heb al eens eerder gepost hier, maar durf niet hardop in detail op de zaak in te gaan, ik heb hier met meerdere van jullie contact over gehad... Als alles achter de rug is zal ik jullie het hele verhaal geven en kunnen zullen (indien dat van de rechter mag) publiceren. Dit soort zaken, forum/internet/smaad zal steeds meer voorkomen helaas......
Ik ben dan ook al maanden bezig om het 'tegendeel' te bewijzen, heb weinig ervaring op rechtsgebied, maar krijg het gevoel dat we in Amerika wonen....
Ik hoop dat jullie me verder kunnen en willen helpen met de sumiere info wie ik geef..... |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 29 apr 2006 14:56 Onderwerp: Re: Bodemprocedure Smaad / Laster |
|
|
Peter71 schreef: | Wat kan en mag er op een forum wel/niet gezegd worden ?
|
Het antwoord op die vraag luidt niet anders, dan wanneer iets over in bijvoorbeeld gedrukte media gepubliceerd wordt.
Iemand met 'die andere gast' aanduiden is moeilijk als smaad en/of laster te kwalificeren, maar als je bedoelt te vragen of de opmerking 'die andere gast heeft diefstal gepleegd' smaad en/of laster kan zijn, dan is het antwoord op die vraag afhankelijk van de vraag of het voor anderen duidelijk was op wie 'die andere gast' duidde.
Quote: |
Deze heeft al helemaal niet om deze zaak gevraagd, maar zit wel met torenhoge advocaatkosten, zijn deze te verhalen op diegene wie de zaak is begonnen (vanuitgaande dan de 'aanklager' verliest), hoe zit het met andere kosten zoals tegenmateriaal te vergaren en printkosten, autokosten enz enz. Is dit te verhalen ?
|
Tot op zekere hoogte. Zeker wanneer iemand ten onrechte in een procedure betrokken wordt, zal de rechter niet moeilijk doen over een proceskostenveroordeling. Maar dat wil nog niet zeggen dat je alle kosten vergoed krijgt. |
|
|
|
 |
Peter71
|
Geplaatst: za 29 apr 2006 16:17 Onderwerp: Re: Bodemprocedure Smaad / Laster |
|
|
StevenK schreef: |
Het antwoord op die vraag luidt niet anders, dan wanneer iets over in bijvoorbeeld gedrukte media gepubliceerd wordt..... |
Wat bedoel je hier precies mee ?
StevenK schreef: | ..........Tot op zekere hoogte. Zeker wanneer iemand ten onrechte in een procedure betrokken wordt, zal de rechter niet moeilijk doen over een proceskostenveroordeling. Maar dat wil nog niet zeggen dat je alle kosten vergoed krijgt. |
Welke kosten zouden er wel vergoed worden ? De advocaatkosten ook ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 29 apr 2006 16:33 Onderwerp: |
|
|
De hoogte van de proceskostenveroordeling is niet gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten en zal in de praktijk lager uitvallen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 29 apr 2006 16:38 Onderwerp: Re: Bodemprocedure Smaad / Laster |
|
|
Peter71 schreef: | StevenK schreef: |
Het antwoord op die vraag luidt niet anders, dan wanneer iets over in bijvoorbeeld gedrukte media gepubliceerd wordt..... |
|
Daarmee bedoel ik dat het niet uitmaakt of je iets op internet publiceert, of bijvoorbeeld in een papieren clubblad. |
|
|
|
 |
Peter71
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 6:43 Onderwerp: Re: Bodemprocedure Smaad / Laster |
|
|
StevenK schreef: | Peter71 schreef: | StevenK schreef: |
|
Daarmee bedoel ik dat het niet uitmaakt of je iets op internet publiceert, of bijvoorbeeld in een papieren clubblad. |
Andere vraag, als de zaak achter de rug is, wat mag je wel en niet openbaar in een krant, weblog, forum, website e.d. geplaatst worden ?
Mogen er namen genoemd worden bijvoorbeeld ?
Waar kan ik een opmschrijving vinden wat volgens de wet smaad/laster is ?
Zijn er op internet rechtzaken te vinden over smaad/laster op internet ?
Groetjes weer |
|
|
|
 |
Peter71
|
Geplaatst: wo 28 jun 2006 7:31 Onderwerp: |
|
|
Weer een zaak achter de rug, dus de bodemprocedure zoals hierboven genoemd.
Mij wordt smaad en laster verweten, mijn advocaat verwacht dat ik helemaal vrijuit ga, er is nergens iets van smaad/laster te vinden en volgens de rechter heb ik er als forumbeheerder er alles aan gedaan om negatieve dingen jegens de 'aanklager', te voorkomen.
Wat kan ik wel en niet op diegene verhalen ?
Ik heb niet om deze rechtzaak gevraagd en heb wel kosten gemaakt zoals vervoer van/naar advocaat/rechtbank, veeeeeeeeel papier en inkt, proceskosten enz enz.
Wat kan ik wel en niet verhalen en op wie en hoe ?
Ik hoop dat dit allemaal snel achter de rug is. Als het achter de rug is dan zal ik dit hele verhaal naar 1 van jullie mailen in de hoop dat jullie er iets aan hebben in de toekomst. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: wo 28 jun 2006 7:46 Onderwerp: |
|
|
Peter71 schreef: | Weer een zaak achter de rug, dus de bodemprocedure zoals hierboven genoemd.
Mij wordt smaad en laster verweten, mijn advocaat verwacht dat ik helemaal vrijuit ga, er is nergens iets van smaad/laster te vinden en volgens de rechter heb ik er als forumbeheerder er alles aan gedaan om negatieve dingen jegens de 'aanklager', te voorkomen.
Wat kan ik wel en niet op diegene verhalen ?
Ik heb niet om deze rechtzaak gevraagd en heb wel kosten gemaakt zoals vervoer van/naar advocaat/rechtbank, veeeeeeeeel papier en inkt, proceskosten enz enz.
|
Ik ga er vanuit dat jouw advocaat om een proceskostenveroordeling van de tegenpartij heeft gevraagd. Het systeem van vaste (forfaitaire) vergoedingen gaat er van uit dat je naast die bedragen geen andere kosten nog kunt verhalen.
Hooguit wanneer er sprake is van een absoluut onterechte rechtzaak, kun je mogelijk op basis van 3:13 Jo. 6:162 een claim indienen, maar in dit geval is daar geen sprake van.
Ik denk dat wanneer je wint, dat je vooral je je troost erin moet zoeken dat je weer een stukje hebt bijgedragen aan de rechtsvorming rondom het internet... |
|
|
|
 |
Peter71
|
Geplaatst: za 01 jul 2006 20:06 Onderwerp: |
|
|
Hoe en van wie zou ik de proceskosten terugkrijgen ? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: za 01 jul 2006 21:55 Onderwerp: |
|
|
Peter71 schreef: | Hoe en van wie zou ik de proceskosten terugkrijgen ? |
Als 't goed is heeft je advocaat in z'n eerste reactie op de dagvaarding aan de rechter gevraagd de eiser te veroordelen tot vergoeding van jouw (forfaitaire) proceskosten. |
|
|
|
 |
|