Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Verzoek tot hu...
dogmatische ge...
Pakket retour ...
2 keer voor de...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 04 nov 2025 18:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Lichamen Natalie en Stacey gevonden
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hanifa

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Hanifa schreef:
Ben ik niet met je eens Gwen. Ik zelf geef er duidelijk bij aan dat het een menselijk aspect is. Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat jij dit alleen maar juridisch zult kunnen bekijken. Een ieder moet hier toch een bepaald gevoel bij krijgen?

Maar koketteren met dat gevoel, "ik vind het erger dan jij het vindt", dat vind ik dus totaal oninteressant.

[edit]grrr heel erge spelfout verbeterd[/edit]

Maar zo was mijn bericht ook niet bedoeld Wink

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
pax schreef:
Statistisch gezien worden criminele daden ook vaker gedaan door allochtonen.

Hier met die cijfers. Onderbouwen. Very Happy
Waarbij ik direct al aanteken dat het gaat om mensen die betrapt zijn en volgens mij is de kans dat een allochtoon betrapt wordt al groter dan voor een autochtoon (gewoon, omdat mensen nu eenmaal vanuit bepaalde stellingen/vooroordelen kijken).

Terug naar de kwestie: her en der lees ik de mening dat je een dader van een misdrijf als dit maar altijd zou moeten binnenhouden om te voorkomen dat er weer zoiets gebeurt. Eh ja, dat is EEN oplossing..... maar dat geldt dan voor heel veel meer mensen.

Die statistieken zijn lastig sluitend te krijgen want het heeft niet alleen te maken met betrappen maar ook met de aangiftebereidheid.

*damn, zou ik dan toch nog een goed cijfer halen voor recht en samenleving*? Smile

www.galathilion.nl
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:

Quote:
Ook veel beter voor het milieu enzo..

Tenzij we met kernkoppen gaan smijten om die eenmalige vernietiging te bereiken...

Op de laaange termijn is het dan waarschijnlijk nog steeds beter voor het milieu Wink
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het voor een jurist (in spe) ongeacht in welke vorm/hoedanigheid deze spreekt volstrekt ongepast om in de (semi)openbaarheid een dergelijk taalgebruik te hanteren.
Een mening hebben mag uiteraard, maar de manier van uiten vind ik te heftig en zinloos (ik doel niet alleen op Hanifa, maar iedereen die in taalgebruik geen maat weet te houden). De mening/standpunt wordt met dergelijke bewoordingen niet versterkt, in tegendeel, het neemt juist in kracht af omdat men geneigd is bij de bewoordingen te blijven hangen inplaats van naar de zuivere kern van de boodschap te luisteren en die in zich op te nemen.

Uiteraard heb ik een eigen mening over deze kwestie, maar ik kan mijn mening pas completiseren als ik meer van de zaak inhoudelijk weet.
Er worden nu allerlei (loze) kreten geroepen zonder dat men enige grond heeft om dergelijke zaken te beweren.

Ik vind dat juist juristen erg op hun woordgebruik en wijze van verkondiging van hun mening moeten letten, omdat juist zij gedurende hun studie hebben geleerd om altijd weloverwogen te werk te gaan en zich ook als zodanig uit te drukken.

Verder vind ik het niemand sieren om in 'het wilde weg' dingen te gaan roepen die ook anders gezegd kunnen worden, of wellicht beter helemaal niet gezegd kunnen worden.

Gwen
MSN messenger
Hanifa

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik deel die mening niet helemaal. In werktijd ben ik zeker van mening dat je professionaliteit in acht dient te nemen en je neutraal dient op te stellen. MAar iedereen heeft een priveleven en ik ben van mening dat prive jezelf toebehoort. En dan mag je best je mening ventileren.

www.galathilion.nl
Gwenny

Gwenny

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 12:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je ziet mij ook niet schrijven dat een jurist prive bepaalde meningen e.d. niet op een zelfgekozen wijze zou mogen uiten.

Een forum als dit is alles behalve prive en om die reden vind ik een passender en meer gematigd taalgebruik op zijn plaats.

Gwen
MSN messenger
Hanifa

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit forum is voor beginnende juristen en niet per definitie beroepsmatig. Ik zie niet in waarom ik hier (in mijn privé hoedanigheid) niet mijn mening zou mogen geven. Kan het op een ander forum doen wat totaal niets met recht te maken heeft of hier. Maakt in mijn ogen verder niet uit.
Ik zie dat overigens meer juist als leermogelijkheden. Wellicht denk ik er anders over als ik 80 ben maar gaandeweg leer je juist door de mensen in je interessevelden.

www.galathilion.nl
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Ik vind het voor een jurist (in spe) ongeacht in welke vorm/hoedanigheid deze spreekt volstrekt ongepast om in de (semi)openbaarheid een dergelijk taalgebruik te hanteren.

Gwenny, op welke delen in welke posts doel je als je dit schrijft? Ook de grappen over de kernkoppen en het milieu?

Gwenny schreef:
Ik vind dat juist juristen erg op hun woordgebruik en wijze van verkondiging van hun mening moeten letten, omdat juist zij gedurende hun studie hebben geleerd om altijd weloverwogen te werk te gaan en zich ook als zodanig uit te drukken.
Ben ik in principe met je eens. Waarbij ik wel aanteken dat we op dit forum met beginnende juristen te maken hebben. Je kunt als deelnemer zelf op een juridisch verantwoord taalgebruik letten, maar ook de correctie door anderen maakt je scherper. De ervaring leert dat "de manier van denken en je uitdrukken" iets is waarover je het nou niet echt veel hebt op de universiteit. Dat leer je al doende.

Voor het overige hoop ik dat het studentikoze karakter van het forum wel blijft. RF is wat mij betreft een plek waar best ruimte mag zijn voor af en toe wat ongezouten meningen en wat meligheid. Ik beschouw het tenminste niet als mijn carrieredossier.
Gwenny

Gwenny

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De heftige uitlatingen met betrekking tot het onderwerp waar het in dit topic an sich over gaat en aanverwante verwijzingen.

En uiteraard, je uiten mag, en grappen maken ook, maar ik vond sommige berichten in dit topic wat ver gaan.

En inderdaad juristen (in spe) en beginnende juristen posten voornamelijk op dit forum, en dat vind ik juist het leuke van dit forum. En ik vind het een ideale plaats om je vaardigheden te oefenen Razz.

Gwen
MSN messenger
pax

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
De heftige uitlatingen met betrekking tot het onderwerp waar het in dit topic an sich over gaat en aanverwante verwijzingen.

En uiteraard, je uiten mag, en grappen maken ook, maar ik vond sommige berichten in dit topic wat ver gaan.

En inderdaad juristen (in spe) en beginnende juristen posten voornamelijk op dit forum, en dat vind ik juist het leuke van dit forum. En ik vind het een ideale plaats om je vaardigheden te oefenen Razz.

Gwen

Welke berichten vind jij dan tever gaan?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:

Een goede jurist drukt zich ook concreet uit .... Wink
Gwenny

Gwenny

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil niet met een vinger wijzen. Vandaar in dit geval mijn minder concrete antwoord.

Ik hoorde onlangs op het nieuws dat vast staat dat beide meisjes door een misdrijf om het leven zijn gekomen. Ook wordt door verschillende bronnen beweerd dat het oudste meisje seksueel misbruikt zou zijn.

Het lijkt er naar alle waarschijnlijkheid op dat de verdachte die inmiddels al een periode in voorlopige hechtenis zit de dader is. De verdachte blijft derhalve stelling ontkennen iets met de zaak te maken te hebben.

Gwen
MSN messenger
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk
Quote:
Als maatschappij hebben we gekozen beschaafd te zijn, en geen martelpraktijken of doodstraffen uit te voeren.
Misdaad gebeurt, ook misdaden waarbij je onderbuikgevoel je zegt dat de middeleeuwse werktuigen wel weer eens mogen worden ingezet.
Maar dan zou zo'n monster als een kindermoordenaar de beschaving die we als maatschappij hebben opgebouwd naar beneden trekken naar zijn niveau.

Interessant. Hebben we het over martelpraktijken, dan kan ik je in beginsel goed volgen. Hebben we het echter over de doodstraf dan is de vraag of de invoering daarvan, in iedere denkbare vorm, steeds betekent dat er afbreuk wordt gedaan aan de beschaving en daarmee afbreuk doet aan onze geciviliseerde staat. Filosofisch gezien is de vraag van belang hetgeen beschaving impliceert, e.e.a. onder de noemer van rechtvaardigheid en meer specifiek, de relatie tussen vorenstaande en de doodstraf. De vraag verdient zo'n filosofische benadering. Ons bestel berust mede op de ingeving daarvan en op grond van slechts het juridische kan men mijns inziens niet tot een weloverwogen standpunt over de doodstraf komen. Ook zouden we het bestaande recht filosofisch kunnen benaderen en bijvoorbeeld mede kijken naar een land als Amerika, waar de doodstraf soms aanwezig is. Is een land als Amerika, indien we het hebben over de doodstraf, door de aanwezigheid daarvan, minder beschaafd te noemen?
Bekijk de homepage
Lucas

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: za 01 jul 2006 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil nog even aangeven dat ik vind dat Gwen(ny) gelijk heeft.

Met name de eerste reacties, waarin bijvoorbeeld wordt aangegeven dat de dader van de kindermoorden in een cel moet worden gestopt en de sleutel moet worden weggegooid (vrij citaat), geven niet bepaald blijk van het hebben (opgedaan) van kennis over ons rechtssysteem.

Dat soort uitlatingen kan ik niet anders dan kwalificeren als borrelpraat.

Ik vind het echter de taak van een jurist om tegen dit soort borrelpraat in te gaan; als het goed is heb je immers in je studie geleerd waarom dit borrelpraat is en waarom het goed is dat we een dergelijke gang van zaken ver achter ons hebben gelaten!

Als jurist (overigens is zowel een rechtenstudent als een afgestudeerde een jurist) heb je -zo zou ik denken- toch kennis over de werking en de achtergronden van het strafrecht en dien je je ook als zodanig uit te laten. Daar passen de eerste reacties in dit topic totaal niet bij; ik krijg de indruk dat de auteurs aldaar hun strafrechtblokken beter nog eens kunnen overdoen, want kennelijk is van die stof (te) weinig blijven hangen.

Of dergelijke uitlatingen nou gedaan zijn in de privé-sfeer, of professioneel; dat maakt in mijn ogen totaal niets uit. Ik zie niet in waarom dergelijke opvattingen afhankelijk zijn van welke pet je toevallig op hebt.
En aangezien dit toch een rechten forum is, mag je verwachten dat reacties hier blijk geven van juridische kennis, en niet juist van een gebrek daaraan.

Daarmee vind ik de kritiek van Gwen(ny) meer dan terecht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: zo 02 jul 2006 0:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit gaat nu wel erg off-topic. Mensen mogen allemaal zelf beslissen wat ze opschrijven. Je kunt niet opleggen dat het perse juridisch onderbouwd moet zijn. Soms komen ook persoonlijke gedachten/opvattingen naar voren. Ook dat is prima. Ik zie het nut niet in van dit soort discussies.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds