|
Auteur |
Bericht |
dms
Leeftijd: 47 Geslacht: Sterrenbeeld:
|
Geplaatst: ma 19 jun 2006 10:07 Onderwerp: verworven recht? |
|
|
Ik werk al 3 jaar de zelfde diensten dit is in een rooster vastgesteld, maar mijn werkgever wil hier het liefst vanaf omdat het halve diensten zijn, n.l. van 5 uur. Helaas staat er in mijn contract niets dat ik deze diensten vast werk, dit is destijds mondeling afgesproken.
Kan mijn werkgever dit zomaar terug draaien en mij verplichten flexibeler te worden en dus andere tijden en alle diensten te werken?
Hopelijk kan iemand mij hier antgwoord op geven, groetjes Daphne |
|
|
|
|
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: di 20 jun 2006 20:17 Onderwerp: |
|
|
Van een 'goed werknemer' wordt wel verwacht dat hij/zij ingaat op redelijke verzoeken van de werkgever, ook met betrekking tot het dienstrooster.
Wat 'redelijk' is, is van hier vandaan natuurlijk lastig te beoordelen. Zijn de veranderingen heel ingrijpend voor jou? _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
|
wadelft
Leeftijd: 78 Geslacht: Sterrenbeeld:
|
Geplaatst: di 20 jun 2006 22:20 Onderwerp: |
|
|
Mondelinge afpraken gelden ook, al wordt dat een ja/nee verhaal.
Dus wat zegt het C.A.O hierover omdat e.e.a is doorgaans wel in het C.A.O geregeld is. En dat verschilt erg per bedrijfstak.
Maar werktijdverschuiving is alleen toegestaan als het binnen het
rooster (dagvenster) valt. De werkgever kan het rooster voor een
groep werknemers aanpassen , maar niet zonder meer !
Hij heeft instemming van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging nodig.
Als u tot een goede individuele oplossing komt, laat het dan wel
vastleggen. |
|
|
|
|
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: di 20 jun 2006 23:29 Onderwerp: |
|
|
Dat instemmingsverhaal gaat alleen op als het een regeling (voor een groep werknemers) betreft. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
|
dms
Leeftijd: 47 Geslacht: Sterrenbeeld:
|
Geplaatst: di 20 jun 2006 23:36 Onderwerp: |
|
|
Ja het zou voor mij erg ingrijpend zijn. Ik heb twee kleine kinderen, de oudste is 3 en na de geboorte van mijn oudste werd mij aangeboden om drie avonden pwer week te komen werken. Dit is ideaal met de kinderen omdat ik ze dan nergens heen \hoef te brengen.
Maar mijn werkgever ziet het liefst dat ik om 14.30 begin met werken en dus een volle dienst kom werken dan dat ik om 18 uur begin, eigenlijk wel heel logisch, ik werk in de zorg en dat is ook veel beter voor de continuiteit en rooster technisch veel makkelijker.
Maar ja, voor mij heel moeilijk om te realiseren zonder de kinderen naar een opvang o.i.d. te brengen.
Deze diensten draai ik met twee andere collega's en die hebben dus wel duidelijk in hun contract staan dat ze avonddiensten van 5 uur werken. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: di 20 jun 2006 23:45 Onderwerp: |
|
|
wadelft schreef: | Mondelinge afpraken gelden ook, al wordt dat een ja/nee verhaal. |
Maar daarnaast is ook van belang welke invulling concreet aan de arbeidsovereenkomst is gegeven. Wat er ook precies (wel of niet) op papier zou staan, als al 3 jaar lang dezelfde diensten zijn gedraaid, is dat m.i. inmiddels wel onderdeel van de arbeidsovereenkomst geworden. En die concrete invulling van de laatste 3 jaar zal door de werkgever toch wel niet ontkend kunnen worden.
LeChat schreef: | Van een 'goed werknemer' wordt wel verwacht dat hij/zij ingaat op redelijke verzoeken van de werkgever, ook met betrekking tot het dienstrooster. |
Waarbij het verzoek dan wel verband moet houden met gewijzigde omstandigheden op het werk. En de werkgever mag het verzoek in dat geval alleen afwijzen wanneer aanvaarding ervan redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd (om Taxi Hofman dan maar even af te maken ). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 21 jun 2006 7:46 Onderwerp: |
|
|
Daphne, kun je met je werkgever tot een andere regeling komen? Misschien willen de andere collega's ook allebei wel elke paar dagen een volle dienst werken en dan lossen jullie het dus met zijn drieen op.
Eigenlijk betekent het verzoek van je werkgever ook een uitbreiding van je werktijd, zols ik dat dan lees. Wil je dat? Of kun je bijv. dan 2 volle diensten draaien en de derde dag vrij zijn? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
|