|
Auteur |
Bericht |
billy-d
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 20 jun 2006 12:42 Onderwerp: inzagen recht |
|
|
Hoi rechtsgeleerden,
Per telefoon doe ik een verzoek tot inzagen van mijn dossier bij de gemeente.
Een ambtenaar vertelde mij dat 1 of 2 kopie’s maken geen probleem was.
Maar als het er meer worden, zou hij dat niet toestaan. Ik vroeg hem wat de wet hier over zei.
Dat bleek die niet helemaal te weten maar als u strak inzagen doet, zal ik op de hoogte zijn van deze wet. Ik dacht: ik ook, even hier vragen hoe dat werkelijk zit.
Ik ben van mening dat ik het recht heb om een totale kopie van het gehele dossier te krijgen.
Wel moet ik daarvoor de kosten dragen.
Als dit niet klopt, hoeveel mag ik er dan wel uit kopiëren?
En als het niet mag, is het dan toe gestaan om het gewoon over te schrijven?
Alvast bedankt |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 20 jun 2006 13:09 Onderwerp: |
|
|
Op basis van de Wet Openbaarheid van Bestuur dient een gemeente in beginsel alle informatie in een dossier te verstrekken. Voor de kopieerkosten mogen wel kosten worden gerekend.
Er bestaan uitzonderingen: stukken die de staatsveiligheid in gevaar brengen, bedrijfs- en fabricagegegevens, en persoonsgegevens als dat een inbreuk zou maken op de persoonlijke levenssfeer (hetgeen niet het geval is als je inzage in je eigen dossier wilt hebben).
Verder dient het bestuursorgaan in gevallen een belangenafweging te maken tussen jouw belang bij inzage, en belangen als de betrekkingen met andere staten, belang bij strafrechtelijke opsporing of voorkomen van onevenredige bevoordeling. Geen van deze gevallen lijkt mij hier echter van toepassing. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Hanifa
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 20 jun 2006 13:34 Onderwerp: |
|
|
Ga met Suijkerbuik mee. Zeker als het om je eigen dossier gaat zijn ze verplicht je die te geven.
Voor vergunningen geldt nog dat een ieder recht heeft op inzage in dossiers. Die zijn allemaal openbaar (bouwvergunningen etc.). _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
|