Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 29 jun 2025 1:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onrechtmatig gebruik van andermans adresgegevens
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paool2

Paool2

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2006 11:33    Onderwerp: Onrechtmatig gebruik van andermans adresgegevens Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Misschien dat jullie me met deze vraag kunnen helpen? Als iemand jouw adres gebruikt als adres voor de telefoonaanmaningen etc (en die persoon woont niet bij jou) wat moet je dan doen?
Ze hebben alle rekeningen tot nu toe teruggestuurd en de betreffende maatschappijen gebeld met de mededeling dat die persoon er niet woont, maar er lijkt niet echt een einde aan te komen. Zaterdag kregen ze weer aanmaningen van een incassobureau van een paar duizend euro, met de mededeling dat over 2 weken een deurwaarder op de stoep zou staan.
Ondertussen gaat het ook al om 3 mensen die er misbruik van maken (man en vrouw, en iemand op een heel ander adres, waarvan wij van vermoeden dat deze weleens illegaal in Nederland zou kunnen zijn) en levert het een hoop rompslomp op.

Nu willen ze sowieso de incasso weer een brief sturen, maar dat is weer een kortetermijnoplossing, want dat blijkt niet afdoende te zijn. Ze hebben het gehad over aangifte doen. Hoewel ik aangifte doen altijd aanmoedig, is het me niet helemaal duidelijk waarop dit zou moeten worden gebaseerd (valsheid in geschrifte, oplichting.....?). Misschien dat iemand zo'n geval eerder heeft gezien en me zou kunnen vertellen wat ze nu moeten doen om ervoor te zorgen dat het ophoudt.

Dankjewel!!

Groetjes
Paola
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2006 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die rekeningen zijn niet van jou, dus is het niet jouw probleem. Als dat incassobureau te lui is om zijn huiswerk te doen en uit te zoeken waar de debiteur woont, zijn de kosten en vertraging hun eigen schuld. Je hebt de post immers netjes geretourneerd, en zelfs een brief geschreven, wat al meer hulpvaardig is dan strikt noodzakelijk is.
Laat die deurwaarder maar gezellig langskomen, en vertel hem dat hij de verkeerde lastig valt.
Succes!
grtz M.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2006 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In aanvulling op de vorige spreker lijkt het mij wel verstandig bij de gemeente te controleren of deze personen zich niet op het adres ingeschreven hebben.

Is dat het geval, dan moet daar actie op worden ondernomen.
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2006 11:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Good point.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2006 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als iemand jouw adres gebruikt als adres voor de telefoonaanmaningen etc (en die persoon woont niet bij jou) wat moet je dan doen?

Met betrekking tot de brieven hoef je alleen maar naar het incassobureau aan te geven dat de personen aan wie de brieven gericht zijn, niet op het adres wonen. Je doet er wel verstandig aan dit ook per brief te doen. Als het incassobureau vervolgens niets met die informatie doet, is dat het probleem van het incassobureau.
Als ze gaan dagvaarden, zullen ze er vanzelf wel achter komen. De betreffende personen zullen in het GBA immers niet op jouw adres wonen.
Het incassobureau kan tegen jou niets beginnen.

En tegenover de geadresseerden aangifte doen, dan kom je snel op de vraag waarvoor. Het is geen tegen jullie gerichte oplichting of valsheid in geschrifte. Als hier al sprake van is, dan is deze gericht tegen het telefoonbedrijf.
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2006 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat Michèle in deze gelijk heeft.
Ga wel door middel van de GBA na of dat de aanmaningen etc. geadresseerd zijn aan een persoon die absoluut niet op dat adres woont.
Verder hoef je je denk ik geen zorgen te maken.

*Edit* StevenK was me voor.
Paool2

Paool2

BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2006 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar maken ze zich verder ook geen zorgen over, maar het levert wel een hoop overlast op en dat zouden ze graag willen vermijden. In het begin was het slechts 1 persoon en langzaam maar zeker heeft zich dat dus al ontwikkeld naar 3. Deze mensen hebben een eigen zaak en zijn daardoor natuurlijk eerder prooi voor dit soort mensen, maar het levert wel een hoop gezeur op elke keer.
Ze weten wie het zijn en waar ze wel wonen, maar toen ze een van hen erop aan hebben gesproken volgde een bedreiging.

Dat de deurwaarder op de stoep staat, dat maakt ze niet uit, aangezien het duidelijk is dat die persoon er niet woont, maar juist de overlast... Ik weet zelf niet zo goed hoe je ervoor zou kunnen zorgen dat die mensen ermee ophouden, vandaar dat ik dat vroeg.

Het is inderdaad een goed idee om nog even te checken of die persoon niet in de GBA op het adres staat ingeschreven. Dat zal ik ze zeker zeggen.
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2006 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het echt systematisch wordt, dan kan het een goed idee zijn om dit verhaal ook bij de politie aan te geven.

De overlast zal daarmee nog niet stoppen. Die wordt veroorzaakt door de incassobureaus die ondanks bericht van verhuizing gewoon doorgaan met schrijven.
De overlast is te beperken door een standaardbrief op te stellen voor al dit soort gevallen. In de stijl van "De door u aangeschreven persoon is hier niet woonachtig. Het is ons bekend dat de volgende personen ten onrechte ons adres hebben opgegeven als dat van hen (lijstje). Geen van deze personen is hier woonzaam, noch kennen wij deze personen. Wij vermoeden dat ons adres door deze personen moedwillig is gebruikt om uw opdrachtgever te bewegen een overeenkomst aan te gaan, waarvoor zij nimmer de intentie hadden aan hun betalingsverplichtingen te voldoen. Mogelijk wenst uw opdrachtgever aangifte te doen tegen deze personen.
Daar deze personen bij meerdere bedrijven ons adres hebben misbruikt, en als zodanig hebben gezorgd voor een grote stroom van schrijvens van incassobureaus, zult u begrijpen dat wij gezien deze overlast niet gerichter op uw schrijven zullen ingaan. Uw verdere correspondentie aan ons adres zal worden beantwoord met een gelijkluidende antwoordbrief, danwel zal uw brief direct in de prullenmand verdwijnen. Met vriendelijke groet,"
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2006 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
En tegenover de geadresseerden aangifte doen, dan kom je snel op de vraag waarvoor. Het is geen tegen jullie gerichte oplichting of valsheid in geschrifte. Als hier al sprake van is, dan is deze gericht tegen het telefoonbedrijf.

Je mag ook aangifte doen als je zelf niet het slachtoffer bent (art 161 Sv, ieder die kennis draagt van...).

Paool2

BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2006 20:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de wet er eens op nageplozen en 'vond' art. 227a Sr: opgave van onware gegevens.

Hij die, anders dan door valsheid in geschrift, opzettelijk niet naar waarheid gegevens verstrekt aan degene door wie of door wiens tussenkomst enige verstrekking of tegemoetkoming wordt verleend, wordt, indien het feit kan strekken tot bevoordeling van zichzelf of een ander, terwijl hij weet of redelijkerwijze moet vermoeden dat de verstrekte gegevens van belang zijn voor de vaststelling van zijn of eens anders recht op die verstrekking of tegemoetkoming dan wel voor de hoogte of de duur van een dergelijke verstrekking of tegemoetkoming, gestraft met gevangenis straf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Ik heb dit artikel echter nog nooit toegepast of in een van mn handboeken zien staan, dus weet niet of dit artikel een bepaalde beperking heeft qua gevallen. Op het eerste gezicht lijkt dit artikel op deze zaak namelijk zeker van toepassing.
Art. 225 Sr valsheid in geschrifte lijkt mij niet van toepassing.
Poging tot bevoordeling is er immers nu die personen trachten hun schulden niet te hoeven betalen.

Is er iemand die wat meer van dit artikel weet?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2006 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En standaardsticker op de brieven is goedkoper. Zet op die sticker iets van: "Geadresseerde niet bekend op dit adres. Retour afzender."
Plak die op de enveloppe en toeter die weer in de brievenbus.
Anders jagen die lui je nog op portokosten ook.
Lexbridge

Lexbridge

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 27 jun 2006 7:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Paool2 schreef:

Ze weten wie het zijn en waar ze wel wonen, maar toen ze een van hen erop aan hebben gesproken volgde een bedreiging.

Bedreiging... lekkere lui. Dat is overigens ook strafbaar.

En als je weet waar ze wel wonen: je kunt brieven ook retour zenden met het juiste adres er op. "Woont niet hier maar op ..."

Ik ben nooit zo van de verraaiers, maar mensen die overlast veroorzaken en bedreigen, verdienen geen bescherming.

Overigens verbaast het me dat geen van de crediteuren de €200 euro voor een verhaalsrecherche heeft geinvesteerd. Die bureaus zijn er zo achter waar debiteuren wonen (als jullie het al weten...).
Bekijk de homepage
Paool2

Paool2

BerichtGeplaatst: di 27 jun 2006 11:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De telefoonmaatschappijen weten het zelf ook, aangezien ze daar van meerdere malen op de hoogte zijn gebracht door degenen die ermee lastig gevallen worden. Shocked
Waarom ze er niets mee doen? Dat is een bijzonder goede vraag, waar ik helaas geen antwoord op kan geven....
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds