Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 9:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurcontact (kamer) Pand verkopen?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aifa

Aifa

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: di 13 jun 2006 9:11    Onderwerp: Huurcontact (kamer) Pand verkopen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn broer woont op een kamer in Rotterdam.

Persoon X woonde daar ook en huurde 3 kamers van de hoofdverhuurder.
X verhuurde deze 2 kamers onder aan mijn broer en Z.
Zelfde huurde X ook een kamer.
Mijn broer en Z maakten elke maand de huur over aan X. (er is geen contract opgesteld tussen de onderhuurders en de onderverhuurder)

Mijn broer, X en Z deelden de keuken, badkamer, wasruimte en voordeur.

Nu gaat X verhuizen en komt Y in zijn kamer wonen.
X Zal zijn contract met de hoofdverhuurder dus opzeggen. Het contract tussen X en de hoofdverhuurder staat eveneens op de naam van Z, die er wel blijft wonen.
Er is voor gekozen, omdat mijn broer er t langst zal wonen, dat Y en Z de huur naar hem overmaken.

Nu heeft de hoofdverhuurder contact opgenomen met mijn broer dat dit niet kan, dat mijn broer dus ipv X de financien regelt, gezien het feit de hoofdverhuurder geen ovk met mijn broer heeft.

Eveneens heeft de hoofdverhuurder gemeld dat hij het pand wil gaan verkopen en dat mijn broer, Z en de nieuwe bewoner (Y) het pand zullen moeten verlaten.

Wat zijn de mogelijkheden voor mijn broer, Y en Z? En welke bescherming hebben zij?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 13 jun 2006 9:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

koop breekt geen huur.
Bekijk de homepage
Aifa

Aifa

BerichtGeplaatst: di 13 jun 2006 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hij wil het gedeelte wat X huurde (de 3 kamers) in het geheel verhuren. dwz geen studentenkamers meer, maar 1 appartement er van maken
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 13 jun 2006 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aifa schreef:
hij wil het gedeelte wat X huurde (de 3 kamers) in het geheel verhuren. dwz geen studentenkamers meer, maar 1 appartement er van maken

Dat is zijn probleem. Moet 'ie dat aan de rechter uitleggen.
Bekijk de homepage
Aifa

Aifa

BerichtGeplaatst: di 13 jun 2006 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

is het niet het geval dat gezien het feit X verterkt en dus de ovk tussen X en de hoofdverhuurder ophoudt, er geen contractuele relatie meer bestaat tussen mijn broer, Y, Z en de hoofdverhuurder en hij deze 3 personen dus ook niet in zijn pand behoeft te gedogen?
Doordat X opzegt lijkt het mij dat er wanprestatie jegens zijn onderhuurders wordt gepleegd en dat zij enkel een schadevergoeding bij de rechter kunnen vorderen van de onderverhuurder???

of heeft de hoofdverhuurder nou gewoon een probleem gezien het feit dat het contract tussen hem en de onderverhuurder ook op de naam van Z staat, die wel in het pand blijft wonen Question
LeChat

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 13 jun 2006 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik citeer even de basisregel van de site van het Landelijk Studenten Rechtsbureau:

Quote:
Er is sprake van onderhuur van een onzelfstandige woonruimte indien de huurder van een zelfstandige woning een deel van de woning onderverhuurt en zelf ook in de woning blijft wonen (hospitakamerverhuur) en indien de huurder van een al dan niet zelfstandige woning in delen onderverhuurt aan meerdere huurders (kamerverhuur). Bij onzelfstandige woonruimte zal de onderhuurder moeten vertrekken indien de huurovereenkomst tussen de verhuurder en hoofdhuurder wordt beëindigd. De onderhuurder heeft dus geen huurbescherming, ook al is de onderhuurovereenkomst bevoegd aangegaan. De hoofdverhuurder is niet verplicht de onderhuurovereenkomst van de kamer over te nemen. De onderhuurder zal dan de kamer moeten ontruimen. Wel kan hij zijn (onder)verhuurder aanspreken op wanprestatie.

Bron

Maar: begrijp ik het goed als de onderhuurovereenkomst inmiddels is voortgezet door de nieuwe hoofdhuurder? En is in zijn huurovereenkomst onderhuur niet verboden? In dat geval kan de hoofdverhuurder weinig doen tegen de onderhuur, maar moet wel de hoofdhuurder de huur betalen aan de hoofdverhuurder en dus niet de broer. De onderhuurders hebben immers alleen een overeenkomst met de onderverhuurder, en de hoofdverhuurder ook alleen met die onderverhuurder/hoofdhuurder dus hoeft hij alleen van die persoon de huur te accepteren.

Aifa

BerichtGeplaatst: di 13 jun 2006 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thnx Smile
LeChat schreef:

Maar: begrijp ik het goed als de onderhuurovereenkomst inmiddels is voortgezet door de nieuwe hoofdhuurder? En is in zijn huurovereenkomst onderhuur niet verboden?.

De huurovereenkomst tussen de hoofdhuurder en X blijkt ook op de naam van Z te staan. Tussen de onderverhuurder en de onderhuurder is geen overeenkomst opgesteld.

Is het dan niet zo dat mijn broer pas een probleem heeft indien Z ook uit het pand vertrekt, daar er pas op dat moment geen contractuele relatie meer is tussen de onderhuurder en de hoofdverhuurder?

In de huurovk is onderhuur niet verboden.

mijn excuses als t verhaal wat vaag wordt
LeChat

BerichtGeplaatst: di 13 jun 2006 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Z is dus de hoofdhuurder? Als in het contract met hoofdhuurder Z, die er dus nog woont, onderhuur niet verboden is, is er zolang Z er blijft wonen nog niets aan de hand... (Behalve dan dat Z als hoofdhuurder degene is die de huur aan de hoofdverhuurder zou moeten betalen.)

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 13 jun 2006 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Crying or Very sad ik word misselijk....lijkt wel wiskunde Confused
LeChat

BerichtGeplaatst: di 13 jun 2006 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

al die hoofd- en onder- huur- en verhuurders gaan mij ook zowat duizelen hoor Smile

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 13 jun 2006 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vermoed dat onderhuur niet verboden is, want het kan de hoofdverhuurder toch niet ontgaan zijn dat dit plaatsvindt. (Dit wordt bevestigd door Alfa zie ik nu.)

Een onderhuurder heeft ook huurbescherming, maar alleen tov de persoon van wie hij huurt. Als Z verdwijnt kan de eigenaar wel van de broer verlangen de woning te verlaten (echt uitzetten zal vermoedelijk toch wel lastig zijn). De broer kan daar dan X op aanspreken, want daar heeft de broer een huurovk mee (tenzij die ovk is overgegaan op Y of Z). Dit komt overeen met wat het Rechtsbureau vertelt, ook al staat daar dat er geen huurbescherming is.

Wie precies betaalt lijkt me niet van belang. De huur wordt betaald, dat moet voor de hoofdverhuurder genoeg zijn. Zie ook art 6:30 BW.

De hoofdverhuurder maakt nauwelijks kans om via juridische weg Z, die huurder is, weg te krijgen. Het is me niet duidelijk of Y ook huurder is, maar kennelijk niet.

Het lijkt me handig als de broer en Y met Z proberen overeen te komen die kamers van Z te gaan (onder)huren. Misschien is dit juridisch al het geval, maar zeker weet ik dat niet. Het kan voor Z wel een beetje riskant zijn.

Beste oplossing is je met zijn allen te laten uitkopen door de hoofdverhuurder. Dat kan een flinke som opleveren. De hoofdverhuurder verdient dat ogenblikkelijk terug doordat zijn onverhuurde huis net zo flink in waarde stijgt.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds