|
Auteur |
Bericht |
nietblij
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 17:09 Onderwerp: Ik word opgezadeld met een hypotheek voor twee |
|
|
nietblij hefft zijn bericht verwijdert
Laatst aangepast door nietblij op za 24 jun 2006 12:04, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 17:43 Onderwerp: |
|
|
Kun je geen contact met je neef krijgen via je oom en tante? Die zullen toch wel weten waar hij nu is, of in ieder geval contact met hem hebben?
Staat de hypotheek op jullie beider namen? In dat geval zijn jullie beide aansprakelijk voor de hypotheekaflossingen, maar ook voor een eventuele restschuld, mocht het tot een openbare verkoop komen.
En het pand? Staat dat ook op jullie beider namen?
In hoeverre is het pand inmiddels ook juridisch gesplitst in twee appartementen? Is hiervoor een akte van splitsing opgesteld?
Als dit nog niet is gebeurd, dan is het pand ondanks twee voordeuren nog steeds 1 pand. Je kan zijn deel dan niet los van jouw deel verkopen.
Als je een deel van het pand mag verhuren, dan is dat een optie. Bij voorkeur echter met schriftelijke toestemming van je neef. Immers is hij nog steeds formeel mede-eigenaar. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 20:45 Onderwerp: |
|
|
Lekker asociaal, zeg. Want het komt er op neer dat jij hem flink verrijkt. Bij wijze van spreken kan hij zichover een jaar of wat melden en dan "zijn" helft van het geld innen. Hebben jullie een onderling contract opgesteld? Er zal toch besproken zijn dat op enig moment 1 van de twee personen het huis zou verlaten en wat er dan zou gebeuren. Stel dat de ene persoon accoord wil gaan met een bod op het huis en de andere niet, dan heb je toch een probleempje.
Hoe dan ook: jij hebt volgens mij - maar hou me ten goede, want ik weet er te weinig van - inmiddels een aardige vordering op die meneer. Misschien kun je daar een deurwaarder voor inschakelen. En waarom zeg ik dat? Nou, om 2 redenen: ten eerste omdat ik het je gun dat je het geld wat je nu extra hebt betaald terugkrijgt, maar ten tweede omdat ik hoop dat een deurwaarder wel de informatie uit de gemeentelijke administratie krijgt waarmee je hem zou kunnen opsporen.
Ik weet niet of je eerst een gerechtelijk vonnis nodig hebt, maar dat zullen de meer ervaren bezoekers jou en mij ongetwijfeld kunnen vertellen.
Wie weet levert Googelen ook nog wat op? Als je kijkt of je op zijn telefoonnummer het bijbehorende adres kunt vinden kun je hem een aangetekende brief sturen waarin je hem nog even vriendelijk verzoekt zijn verplichtingen na te komen.
Misschien levert in overleg treden met de bank ook nog wat op?
Ik hoop voor je dat je snel uit deze situatie komt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 20:54 Onderwerp: Re: Ik word opgezadeld met een hypotheek voor twee |
|
|
nietblij schreef: | Kan ik hem bijvoorbeeld uitkopen ook al krijg ik geen kontakt met hem ?
|
Niet zolang je 'm niet serieus, dus via de rechter, aangepakt hebt.
Quote: |
Kan ik zijn gedeelte zomaar verhuren ?
|
Mogelijk wel; dat zou je nog als zaakwaarneming kunnen brengen, maar in principe zeg ik: zie vorige antwoord.
Quote: |
Kan ik de door mij geleden kosten terug vorderen op hem? |
Ja. gaat het makkelijkst via de rechter. |
|
|
|
 |
nietblij
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 23:03 Onderwerp: |
|
|
Nou ik kan waarschijnlijk wel aan zijn adres komen, en wat ik zelf zat te denken als ik hem nou aangetekent sommeer dat hij binnen een bepaalde tijd moet reageren of betalen en als hij niet binnen die tijd reageert dat ik me dan het recht voorbehoud om zijn deel te verhuren, is dat rechtsgeldig weet iemand dat?
En om even op die andere vraag terug te komen ,,,verder staat er nog niets op papier over bepaalde regelingen daar was het nog niet van gekomen maar was wel de bedoeling. dus alleen een gezamelijke hypotheek thats it |
|
|
|
 |
Camelot
|
Geplaatst: do 08 jun 2006 23:32 Onderwerp: |
|
|
nietblij schreef: | Nou ik kan waarschijnlijk wel aan zijn adres komen, en wat ik zelf zat te denken als ik hem nou aangetekent sommeer dat hij binnen een bepaalde tijd moet reageren of betalen en als hij niet binnen die tijd reageert dat ik me dan het recht voorbehoud om zijn deel te verhuren, is dat rechtsgeldig weet iemand dat? |
Nee, is niet rechtsgeldig. Jij bent immers niet volledig eigenaar en derhalve kun je niet volledig beschikken over het onroerend goed. Zeker in een verhuursituatie zul je schriftelijke toestemming moeten hebben van de mede eigenaar. Daarnaast dien je formeel ook toestemming te vragen aan de hypotheekverstrekker om het pand -gedeeltelijk- te kunnen verhuren. In de hypotheekakte zal ongetwijfeld een verhuurbeding zijn opgenomen waaraan de hypotheekgevers zich aan moeten houden. In het ergste geval kan dit leiden tot een directe opeisbaarheid van de geldlening.
Beiden zijn jullie hoofdelijk aansprakelijk hetgeen betekent dat wanneer jij ook niet aan de betalingsverplichting voldoet de geldverstrekker volledig verhaal kan gaan halen bij je neef. (voor de volle mep) Wellicht dat je hieraan kunt refereren in je communicatie richting je neef. Of dit hem aanzet tot handelen valt uiteraard nog te bezien.
Zoals StevenK terecht opmerkt zul je middels een civiele procedure de zaak kunnen beslechten. Verstandig lijkt het me om zo snel mogelijk een deskundige te raadplegen.
Succes _________________ Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht. |
|
|
|
 |
|