|
Auteur |
Bericht |
mikkimo
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 31 mei 2006 18:16 Onderwerp: faillisement wanneer verstandig en wanneer niet? |
|
|
hoi hoi
heb nog even n vraag en weet niet of ik dan hier moet zijn of onder bedrijfs recht
mijn vriend heeft n klusbedrijf maar hij is ooit samen gegaan met n maat van hem nu is dat bedrijf van zn maat faiiliet maar mn vriends bedrijf bestaat volgens de kvk nog steeds
door hoog opgelopen schulden wil mn vriend nu zijn bedrijf ook failiet laten verklaren ik vraag mij af of dit nu wel verstandig is juridisch gezien dan zou hij n curator krijgen en dus 5 jaar aflossen
zou t dan niet beter zijn voor hem ook financieel gezien gewoon t bedrijf te behouden en zn aflossings capiciteit groter houden??
wat is hierin wijsheid?? als hij zn bedrijf opdoekt is ie zn auto kwijt en kan dus niet meer werken
wat is er verstandiger in dit geval??? wie weet er raad???
bij voorbaat dank groeten mikkimo |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 9:37 Onderwerp: |
|
|
Quote: | wat is er verstandiger in dit geval??? wie weet er raad??? |
Zolang de keuze bestaat om op eigener beweging faillissement te bewerkstelligen dan wel het bedrijf draaiende te houden is van groot belang, of de toekomstverwachting van het bedrijf financieel gezien enigszins gunstig is.  |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 10:06 Onderwerp: |
|
|
Als het bedrijf niet in een BV zit, is een faillissement *nooit* verstandig. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 10:22 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Als het bedrijf niet in een BV zit, is een faillissement *nooit* verstandig. |
*nooit*? (zonder dat ik doel op aansprakelijkheid private vermogen). Dan kan de ondernemer zeker veelal beter zelfstandig actie ondernemen? Tenzij er bijvoorbeeld een faillissementsakkoord tot stand zou komen.
Oke, is was wat te vlot. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 11:47 Onderwerp: |
|
|
abraxes schreef: | Quote: | Als het bedrijf niet in een BV zit, is een faillissement *nooit* verstandig. |
*nooit*? (zonder dat ik doel op aansprakelijkheid private vermogen). Dan kan de ondernemer zeker veelal beter zelfstandig actie ondernemen? Tenzij er bijvoorbeeld een faillissementsakkoord tot stand zou komen.
Oke, is was wat te vlot. |
Een faillissement in privé leidt niet tot definitieve kwijtschelding. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 21:18 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Een faillissement in privé leidt niet tot definitieve kwijtschelding. |
Zou een dwangakkoord niet gunstig kunnen uitpakken? Ik bedoel niet te beweren dat er in de praktijk veel kans is dat een faillissement gunstig zou uitpakken, maar op papier lijkt die mogelijkheid toch wel te bestaan? Bij een dwangakkoord gaan de vorderingen echt teniet, dacht ik. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 22:54 Onderwerp: |
|
|
Is er geen minder rigoureuze oplossing te vinden? Bijvoorbeeld hulp van een ervaren iemand uit de sector die beide heren begeleidt, ze helpt een bloeiend bedrijf op te bouwen en de schulden weg te werken? Die in overleg gaat met de schuldeisers en wellicht tot regelingen met ze kan komen? (Schuldeisers denken in zo'n geval namelijk ook vaak: nu ja, beter iets dan niets).
Ik geloof dat er ergens in Nederland een soort centraal punt is waar ervaren managers zich kunnen inschrijven om bijv. starters e.d. te begeleiden. Gewoon, omdat ze het leuk vinden hun kennis en ervaring te delen en nog een beetje bezig te zijn. Misschien kan daar ook wat hulp worden gevonden?
Voorwaarde is wel dat beide heren er nog zin in hebben. Het is niet makkelijk, maar failliet zijn is dat ook niet. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|