logisch?
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 03 jun 2006 14:35 Onderwerp: Sport en regels |
|
|
Ik doe aan een tak van sport waarbij er wedstrijden georganiseerd worden onder toezicht van een stichting. Deze stichting is niet aangesloten bij een overkoepelende organisatie.
Om te mogen deelnemen moet je elk jaar een startlicentie aanvragen.
De scheidsrechters worden geleverd door de stichting.
De stichting heeft reglementen opgesteld voor wedstrijden. Hoe een onderdeel beoordeeld moet worden. De regels zijn niet in detail vastgelegd, omdat je niet in detail elke situatie kunt vastleggen.
Nu is er onenigheid over 2 dingen.
Allereerst is er tijdens een wedstrijd een onderdeel gewaardeerd met nul punten omdat er volgens de scheidsrechters een hulpmiddel gebruikt werd. In de reglementen is echter nergens te vinden dat die hulp niet is toegestaan. Ook bij het "voorbespreken" van het onderdeel heeft de scheidsrechter dit niet kenbaar gemaakt.
Daarnaast is het onderdeel pas met een nul beoordeeld nadat het onderdeel was afgesloten. Is het niet zo (a la voetbal) als het niet gezien is, dat het dan niet achteraf beoordeeld mag worden. Ook hierover staat niets in de reglementen.
En als laatste. Er is een startlicentie ingetrokken voor de rest van het jaar. De deelnemer is daarvan in kennis gesteld over de post en e-mail. De motivering van het intrekken van de licentie is op zijn minst nogal vreemd. Er word gesproken over "enkele personen" die iets misdaan hebben, maar kennelijk weten ze zelf niet wie dan precies dat gedaan heeft. Kunnen ze dan zomaar de licentie intrekken? Hierover staat in de reglementen iets over dat een deelnemer gediskwalificeerd kan worden van een wedstrijd (bv bij het uitschelden van een scheidsrechter). In andere gevallen staat er in het reglement dat mensen eerst gehoord moeten worden.
Kortom, ik ben op zoek naar wettelijke regels om deze stichting zich aan hun eigen regels te laten houden. Helaas kan ik op internet hier niets over vinden. De reglementen zijn overigens niet gelijk aan de statuten van de stichting. Die statuten zijn nergens te vinden en daarover wordt nogal geheimzinnig gedaan.
Zijn er misschien op het gebied van sport regels over hoe een scheidsrechter moet keuren, hoe een deelnemer van de sport uitgesloten mag worden voor de duur van een jaar etc. Alle jurisprudentie is van harte welkom.
Ik zit zelf niet erg in die wereld en kan tot op heden niets vinden op dat gebied.
Vriendelijk bedankt |
|