|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 31 mei 2006 12:05 Onderwerp: prijs onder voorbehoud |
|
|
Ik heb iets besteld onder opgave van maten. Ik kwam met de winkelier een prijs overeen en ik heb een aanbetaling gedaan. Op de bon staat vermeld "Bedrag is onder voorbehoud zolang maten onbekend zijn".
Vorige week zijn de maten nog eens opgemeten. Op 1 punt blijkt dit nu 2cm af te wijken van wat ik eerder opgaf. Men belt mij op dat de prijs hoger wordt.
Het lijkt me dat art 6:236 hier van toepassing is. Als onredelijk bezwarend wordt aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat de gebruiker de bevoegdheid geeft de door hem bedongen prijs binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst te verhogen, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden.
Nu vind ik het niet onredelijk als de winkel niet aan de prijs kan worden gehouden als de door mij opgegeven maten helemaal niet kloppen. Maar dat is hier niet het geval. Nu is de bewering geloof ik dat ik net in een hogere prijs klasse zou vallen. Dat is misschien zo, maar dat ik net op het randje zou zitten is mij nooit verteld.
Het lijkt mij daarom redelijk om de nieuwe prijsopgave op te vatten als een offerte waarbij ik vrij sta om al dan niet akkoord te gaan. Eventueel ben ik dan een kleine vergoeding verschuldigd voor het opmeten van vorige week.
Mee eens? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 931
|
Geplaatst: wo 31 mei 2006 12:43 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Het lijkt me dat art 6:236 hier van toepassing is. |
Volgens mij ziet dit artikel alleen op een verhoging van de prijs bij een gelijkblijvende prestatie. In jouw geval veranderd ook de prestatie (al is het dan maar met 2 cm).
Quote: | Het lijkt mij daarom redelijk om de nieuwe prijsopgave op te vatten als een offerte waarbij ik vrij sta om al dan niet akkoord te gaan. Eventueel ben ik dan een kleine vergoeding verschuldigd voor het opmeten van vorige week. |
De vraag is dan of met je eerdere bestelling en de aanvaarding daarvan al een perfecte koopovereenkomst tot stand is gekomen.
Met de prijs onder voorbehoud is er geen definitieve prijs overeengekomen. Dit staat echter het aangaan van een koopovereenkomst niet in de weg. Artikel 7:4 BW heeft zelfs een regeling voor koopovereenkomsten waarbij helemaal geen prijs is bepaald (deze wordt dan alsnog in redelijkheid bepaald).
Je kan volgens mij in zoverre aan de overeenkomst gehouden worden dat je verplicht bent het bestelde af te nemen tegen een redelijke prijs. Of de hogere prijs redelijk is, hangt mede af van de gewoonlijk door de verkoper bedongen prijzen. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 31 mei 2006 14:17 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: | Quote: | Het lijkt me dat art 6:236 hier van toepassing is. |
Volgens mij ziet dit artikel alleen op een verhoging van de prijs bij een gelijkblijvende prestatie. In jouw geval veranderd ook de prestatie (al is het dan maar met 2 cm). |
Ik vrees dat je hier wel gelijk kunt hebben.
Quote: | Je kan volgens mij in zoverre aan de overeenkomst gehouden worden dat je verplicht bent het bestelde af te nemen tegen een redelijke prijs. Of de hogere prijs redelijk is, hangt mede af van de gewoonlijk door de verkoper bedongen prijzen. |
Op het moment van afsluiten had men m.i. aan kunnen geven dat het bij precies deze maat erg nauw kon meten. Overigens heb ik gisteren zelf nagemeten, en het is eerder een halve cm dan 2 cm (alleen op 1 meetpunt kwam ik ongeveer op 1,5cm, er loopt kennelijk iets scheef). Omdat het om gordijnen gaat zal ik het waarschijnlijk gewoon bij de oude opgave laten. (Ik snap niet waarom ze niet begonnen met het voorstel om toch volgens de door mij opgegeven maten te werken; voor het resultaat maakt het geen praktisch verschil, voor de prijs behoorlijk.)
Achteraf had ik ze eerst maar moeten laten meten voordat ik ergens mee akkoord ging, maar dat is nu te laat (nou ja, eigenlijk was dat hele nameten onzinnig, alsof ik dat niet zelf kan). Zoals ze het nu doen vind ik niet netjes. Ik werd zowat uitgemaakt voor bedrieger omdat ik foute maten opgegeven zou hebben. Op het moment van afsluiten vatte ik dat prijsvoorbehoud op als een voorwaarde voor het geval de prestatie werkelijk zou afwijken, waaronder ik niet een afwijking van net 1 procent versta. Misschien zou de winkelier voor die 2cm net wat meer aan de fabrikant moeten betalen, maar ik ga juist naar de winkel om niet met die fabrikant te maken te hebben. Bovendien is het totale bedrag toch wel zodanig dat een winkel misschien niet zou moeten zeuren. Maar goed, klantvriendelijkheid is niet juridisch geregeld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 02 jun 2006 18:58 Onderwerp: |
|
|
Hm, dat lijkt wel heel erg ge**** op de vierkante centimeter, hoor!
Is die 2 centimeter nou essentieel? In de zin van dat er dan ineens een extra baan gemaakt moet worden? Of is het gewoon 2 cm extra lengte/hoogte?
Geen idee wat het prijsverschil is, maar wellicht gaat het je meer om het principe in deze (geen zaken meer willen doen met deze winkel).
Denk dat het in de praktijk wel meevalt met het jou aan de overeenkomst houden als je zou zeggen dat je er dan maar liever van afziet en je aanbetaling terugvraagt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 02 jun 2006 22:03 Onderwerp: |
|
|
Volgens de prijslijst kom je met die 2cm meer kennelijk in een ander vakje (waarbij dan 8 of 18 of 28cm wordt weggegooid of zo...). Dat wil ik op zich wel geloven, al heb ik het zelf niet gezien. Ik vind dat ze mij dat van te voren wel hadden mogen zeggen, dat het op dat punt zo nauw meet (aangezien ik kennelijk aan hun verhoogde prijs vastzat).
Het verschil voor die 2 ramen was wat mij betreft aanzienlijk. Op het totaal is het verschil relatief natuurlijk weer minder groot. (Andere ramen hadden kennelijk niet die afwijking, vreemd genoeg.)
Ik weet eerlijk gezegd niet wat gebruikelijk is in die business. Natuurlijk kan ik ze niet aan een prijs houden als ik echt verkeerde maten opgeef. Maar als zij de vrijheid nemen om bij een afwijking van 2cm de prijs flink op te schroeven, dan komt mij ook wat vrijheid toe. Tenminste... zo voelt het voor mij. Het maakt ook wel uit hoe iets wordt gebracht denk ik, ik bedoel je gaat er als winkel toch niet vanuit dat ik anderhalve week na het opmeten niet een beetje raar opkijk? Bij het opmeten zelf wilde ik al horen of alles ok was, maar toen kreeg ik er geen antwoord uit.
Of het nou van toepassing was of niet, het noemen van een wetsartikel deed wonderen. *kuch*
Was trouwens grappig, bij de bestelling moest ik tekenen dat de vloer geen lijmresten had... bestelling was voor gordijnen. De hele factuur werd er nota bene speciaal opnieuw voor uitgeprint omdat die tekst eerst miste. (Om precies te zijn: "Vertrekken/trap opleveren zonder oud tapijt, lijm-/verfresten en ontruimd.") _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|