Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 31 jul 2025 0:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Annuleringskosten verhalen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stanhope

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: za 27 mei 2006 15:30    Onderwerp: Annuleringskosten verhalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,

Samen met drie vrienden heb ik een maand of twee geleden een vakantie geboekt. Ik was hierbij de hoofdboeker, waardoor facturering e.d. via mij verliep. Twee weken na de boeking had ik van twee vrienden het geld binnen, waardoor het wachten slechts was op vriend 3. Die maakte het geld echter steeds niet over, totdat hij na ongeveer een maand wachten plots besloot toch maar van de reis af te zien.

Na het doormailen van de annulering kreeg ik van de touroperator een nieuwe factuur. Hierop stonden direct ook de annuleringskosten van vriend 3, t.w. 50% van de reissom conform ANVR reisvoorwaarden. Loskoppeling van deze kosten van onze factuur bleek onmogelijk. Na meerdere malen aandringen gaf vriend 3 aan deze kosten belachelijk te vinden en weigerde hij ze te betalen. Wel was hij bereid contact op te nemen met zijn annuleringsverzekering om te kijken of hij daar het bedrag kon declareren.

Inmiddels is de vakantie nog maar een week verwijderd en heb ik, om verdere problemen met onze reis te voorkomen, het bedrag inclusief de annuleringskosten van vriend 3 overgemaakt, na vriend 3 hierover te hebben ingelicht. Vervolgens heb ik vriend 3 gevraagd het geld van de annulering naar mij over te maken. Deze heeft echter aangegeven eerst de procedure bij zijn annuleringsverzekering te willen afwachten. Mijn standpunt is dat dit een zaak is tussen hem en zijn verzekering en dat het onzin is dat ik het bedrag voor zou moeten schieten terwijl hij de beslissing afwacht. Ik ben immers verder geen partij in deze zaak en heb slechts het geld overgemaakt omdat anders mijn eigen vakantie ook niet door zou kunnen gaan.

Mijn concrete vraag is: in hoeverre is mijn vriend verplicht het geld naar mij over te maken, ook voordat hij uitsluitsel heeft gekregen van zijn verzekering? En welke middelen kunnen ingezet worden indien hij weigert te betalen? En tot slot: stel dat de verzekering zijn verzoek afwijst en hij weigert vervolgens de annuleringskosten te betalen, wat zijn dan de mogelijkheden om dit geld alsnog van hem terug te vorderen?

Hartelijk dank voor de moeite!

Daniël

(ik ben zelf (nog) niet erg juridisch onderlegd, maar wellicht kunnen deze feiten helpen:

- de boeking is via internet gedaan met expliciete mondelinge toestemming van vrienden 1, 2 en 3
- na de boeking heb ik direct de ontvangen factuur en de reisvoorwaarden doorgemaild naar vrienden 1, 2 en 3
- vriend 3 heeft hierbij vervolgens niet aangegeven niet accoord te willen gaan met de reis en heeft toestemming gegeven deze te boeken)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: za 27 mei 2006 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi, vervelende situatie.
Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, die bindend is voor beide partijen. Bij een mondelinge overeenkomst is het bestaan en de inhoud van de overeenkomst wel moeilijk te bewijzen.
Dus: waren de andere vrienden die wel meegaan/betaald hebben erbij toen de vakantie afspraken gemaakt werden? Heb je al geprobeerd samen met hen deze situatie op te lossen?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 27 mei 2006 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de indruk dat, ook al staat er misschien niets op papier, de feiten eigenlijk niet omstreden zijn. Vriend 3 wil weliswaar niet betalen, maar erkent als ik het goed begrijp dat die reis met zijn goedvinden voor hem geboekt is.

Je hebt natuurlijk gelijk dat het niet jouw zaak is of zijn verzekering hem de kosten gaat vergoeden. Maar wat kun je ertegen doen als hij niet betaalt... eigenlijk niet zo heel veel, tenzij je bereid bent naar de rechter te stappen. Een eerste stap is in ieder geval om hem schriftelijk een uiterste termijn te stellen om het bedrag over te maken. Geef in die brief weer hoe het 1 en ander precies is verlopen en hoe je aan het bedrag komt dat hij je schuldig is.

Misschien is dit voldoende reden voor hem om alsnog te betalen. Anders heb je alvast alles op papier, wat je alleen maar in een betere positie brengt mocht het tot een zaak komen. Zeker als hij nalaat jouw weergave van de feiten te weerleggen.

Ik weet niet om wat voor annuleringsverzekering het gaat, maar het lijkt me uitgesloten dat zo'n verzekering de kosten vergoedt wanneer iemand "plots toch maar besloot" van de reis af te zien. Ik dacht dat de gebruikelijke voorwaarden op het niveau lagen van het overlijden van een familielid in de eerste graad.

BerichtGeplaatst: za 27 mei 2006 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij ontkent inderdaad niet toestemming te hebben gegeven voor de reis. Echter, hij denkt zelf dat de boeking eigenlijk niet bindend zou zijn, omdat het om een internetboeking ging en hij verder geen handtekening heeft hoeven zetten. Ik heb geprobeerd hem aan zijn verstand te peuteren dat online boeken, waarschijnlijk met een afkoelperiode, gewoon bindend is, behalve als hij aan kan tonen dat de boeking buiten zijn medeweten om gedaan is...

Uiteraard zou de genoemde reden het niet halen bij een annuleringsverzekering. Hij heeft echter het geluk/de pech dat op precies hetzelfde moment bij zijn moeder huidkanker is geconstateerd. Op deze grond dient hij nu een restitutieaanvraag in, waardoor het volgens mij niet bij voorbaat een kansloze zaak is...

Moet ik, op het moment dat ik hem een brief schrijf, er nog aan denken dat ik hem b.v. aangetekend verstuur? En is het aan te raden deze brief nu direct te sturen, of zal ik daar mee wachten tot na het besluit van de verzekering? Het probleem is namelijk dat de persoon in kwestie volgend jaar in Geneve gaat studeren, wat het voor mij aanzienlijk lastiger maakt verdere stappen te ondernemen. Daarbij vind ik het gewoon pertinente onzin om mijn geld pas terug te krijgen na deze beslissing, zoals eerder gezegd: het is verder niet mijn zaak.

Dan nog een kort algemeen vraagje: hoe zit ik in het geval van verdere escalatie qua rechtskosten? Mocht het ooit tot een zaak komen, zijn de kosten dan te verhalen op de tegenpartij, of is het voor een bedrag van 350 euro nauwelijks de moeite van het procederen waard?

Bedankt voor het advies!

Daniël
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 27 mei 2006 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas ben ik nog niet ver genoeg in mijn studie om precies te weten hoe je hier je recht kunt halen (wat betreft dagvaarding en de procedure voor de kantonrechter e.d.). Een vergoeding van redelijk gemaakte incassokosten en (een deel van) de proceskosten kun je op hem verhalen. Of je er echt veel mee opschiet weet ik niet. Omgekeerd zal het hem natuurlijk alleen maar meer geld kosten, omdat hij het zal verliezen.

De beste uitkomst is als het hem duidelijk wordt dat hij je beter maar gelijk betaalt... misschien kan de 2e vriend hem ook eens aanspreken, of zo.

Als het vriend 3 niet lukt om zijn verzekering te laten betalen, zou hij je dan helemaal niet willen vergoeden?

Aangetekend versturen is niet strikt noodzakelijk, maar heeft misschien wel meer effect.

Voor een internetboeking van een reis geldt de afkoelperiode niet eens, dacht ik (art 7:46i lid 3 BW). Maar daar gaat het nu niet om.

BerichtGeplaatst: za 27 mei 2006 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de verstandigste weg inderdaad het sturen van een vriendelijke maar wel duidelijke brief is. Ik neem maar aan dat de zaak daarmee op een normale manier opgelost kan worden. Er is mij uiteraard alles aan gelegen om verdere moeilijkheden te voorkomen, maar ondertussen zie ik wel graag mijn geld terug...

Nogmaals bedankt!
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 30 mei 2006 12:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inderdaad sterk aan te raden om dit -zo mogelijk- onderling af te handelen.
Procederen voor 350 euro zal niet zo heel snel lonend zijn, gezien de tijd die het je kost/proces- en incassokosten, etc. Het lukt namelijk (vrijwel) nooit al je kosten vergoed te krijgen door de tegenpartij. De 'redelijke kosten' van de rechter dekken namelijk zelden de werkelijk gemaakte kosten.
Daarnaast is het natuurlijk uitermate vervelend tegen een vriend te moeten procederen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds