Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 13 aug 2025 19:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ziek wegens overspanning
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ediii

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 16 mei 2006 11:06    Onderwerp: Ziek wegens overspanning Reageer met quote Naar onder Naar boven

geachte heren en mevrouwenn

ik ben voor het eerst op deze site en ik moet zeggen dat het heel goed eruit ziet Very Happy

Zoals jullie mij onderwerp zien heb ik een probleem.

ik zal het verhaal even uitleggen

Ik ben een jongen van 20 jaar en werk bij een autopoets bedrijf. ik werk daar al 5 maanden en heb een jaar contract. Bij dat bedrijf werken ze op heel andere werkmethode, namelijk buitenlandse werkmethode dat houdt in dat wie die jongste is alles moet doen wat het andere personeel zegt. Ik ben daar onder veel druk gezet sinds de dag dat ik begon maar ik dacht bij me zelf ik moet doorzetten. Maar afgelopen vrijdag kon ik het niet meer ik was op, ik was geirriteerd,voelde mij niet meer goed door het stress op het werk, ik maakte fouten ik kreeg concentratie problemen. Met andere worden ik storte in vrijdag ik vroeg de bedrijfsleider of ik naar huis mocht dat vondt hij niet goed hij vond dat ik een paracetamol moest gaan slikken en veel water drinken. Ook heb ik met de bedrijfsleider overlegt dat ik door het personeel veel onder druk werd gezet, het personeel dat ouder dan mij was had zelfs de neiging om mij aan te raken, te schelden in het buitenlands. De bedrijfsleider zei het komt wel goed. Maar ik hield het niet langer dus vrijdag ziekgemeld, toen ik me ziek wilden melden telefonisch begon de bedrijfsleider te schelden van XXX arts kom gewoon werken.
Gisteren ben ik bij mijn arts geweest die wees mij naar een pscholoog en zij zoek ander werk. Ook ziet ik op de Arboarts nu thuis te wachten, ik weet niet hoe ik het beste het verhaal aan hem kan uitleggen, maar mij normale huisarts zei toen ik vertelde dat ik overspannen ben geraakt door mij werk, die zei 'simpel dan zoek je ander werk toch' maar dat vond ik ook niet netjes.

Kunnen jullie mij advies geven hoe ik het beste kan handelen met deze zaak.

mvrg
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Xman83

Xman83

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 16 mei 2006 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het toch met je huisarts eens. Je moet dan echt ander werk zoeken. Zij behandelen jou ook niet erg netjes, bovendien klinkt het als een horrorbedrijf om voor te werken Confused

Sir Winston Churchill
Verstuur e-mail
Hanifa

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 16 mei 2006 11:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In ieder geval een klacht indienen bij de inspectie. Want ze mogen dan wel een buitenlandse methode aanhangen, dat wil niet zeggen dat ze niet aan onze regels zullen moeten voldoen Wink.

Sterkte

www.galathilion.nl
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 16 mei 2006 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het niet-juridische advies is uitkijken naar ander werk. De werkomgeving die je beschrijft lijkt mij niet prettig, en zelfs slecht voor je gezondheid.

Maar je post hier waarschijnlijk voor juridisch advies. Overspannenheid is een geaccepteerde vorm van arbeidsongeschiktheid. Vertel de Arbo-arts dat je overspannen bent, en waarom. Komt die tot de conclusie dat je overspannen bent, dan is je werkgever verplicht je salaris door te betalen tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid. Dat geeft jou tijd om bij te komen, of alvast te kijken naar ander werk.
torilion

torilion

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 16 mei 2006 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me erbij aan dat het er los van juridische argumenten op lijkt dat u daar niet moet willen blijven werken.

Juridisch gezien zou ik graag willen weten of er een opzegbeding in uw arbeidsovereenkomst is opgenomen. U geeft namelijk aan een contract voor bepaalde tijd te hebben (zonder zo'n beding is tussentijdse opzegging niet mogelijk). Het is zoals aangegeven waar dat overspannen/ burn-out geaccepteerd wordt als ziekte. Tijdens de ziekte mag uw werkgever sowieso niet opzeggen (of er nu een opzegbeding is of niet), dus zolang u ziek bent is het advies om zeker zelf geen ontslag te nemen en u ook niet kortstondig beter te melden (dan kan de werkgever evt. ontslaan afhankelijk van diverse omstandigheden zoals het evt. opzegbeding). Wat u als u beter bent kunt doen is, indien de situatie echt onwerkbaar is, de kantonrechter vragen de arbeidsovereenkomst te ontbinden met toekenning van een vergoeding, waarbij aangegeven dient te worden wat er feitelijk allemaal is voorgevallen en dat de werkgever zich dus zeer slecht heeft gedragen. Wellicht kunt u zelfs de stelling wagen dat er sprake is van een dringende reden (7:679 lid2 sub i in dit geval) zodat de werkgever ogv 7:680 jo. 7:677 schadeplichtig kan zijn voor de maanden die zouden resteren volgens uw contract. Dan houdt u er wellicht nog wat aan over....

Succes!
Mr. R.A. de Graauw
ediii

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 22 mei 2006 1:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

allereerst bedank ik jullie voor jullie reactie's

a.s woensdag heb ik een gesprek bij de achmea arbo arts.

ik weet niet hoe ik precies moet handelen bij de arts, er wordt gezegt tegen mij dat de arbo arts je zo snel mogelijk wilt laten werken, dus overspannenheid is eigenlijk niet een geldige ziekte. klopt het ook wat ik spreek met de arts niet wordt doorgegeven aan de werkgever?

-indien ik bij kantonrechter vraag om de arbeidsovereenkomst te ontbinden met toekenning van een vergoeding, heb ik bewijs nodig hoe kan ik het beste aan bewijs komen?

mvrg
Emma

Emma

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 22 mei 2006 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overspannenheid/burn-out is zoals eerder aangegeven wel een geaccepteerde ziekte. Maar waarom wordt je dan toch vaak door de arbo weer zo snel mogelijk aan het werk gezet? Dit is simpel te verklaren. Er wordt vaak misbruik gemaakt van deze ziekte, er zijn veel mensen die proberen onder het mom van een burn-out thuis te kunnen blijven i.p.v. te gaan werken. Arbo artsen zijn dus extra allert als je met deze klachten bij ze komt. Maar een goede arts weet een echte burn-out van een voorgewende burn-out te onderscheiden. Ik hoop voor je dat je een goede arts treft.

En dan nog je vraag omtrent het bewijs.
Je hebt niet echt bewijs nodig!
Je schrijft je hele verhaal op, alles wat er is voorgevallen, wat er is gezegd etc. Alles wat voor jou de situatie zo maakt dat je niet kunt functioneren. Dit stuk dien je in als "bewijs", je hoeft dus geen collega's te vragen of ze je verhaal willen steunen.
De werkgever moet vervolgens een weerwoord indienen aan de hand van jouw verhaal en eigen ervaringen met jou.
Vervolgens gaat dit alles naar de kantonrechter.
Nu komt de clou van het verhaal.
De kantonrechter gaat niet uitzoeken welk van de ingediende stukken hij het meest op de waarheid vindt berusten en aan de hand daarvan een "winaar" of "verliezer" aanwijzen. Wat de rechter wel doet, hij gaat bekijken of de werksituatie zover is ontwricht dat het niet mogelijk meer is om samen -werkgever/werknemer- tot een werkbare situatie te komen. De werkgever moet kunnen aantonen dat hij er alles aan heeft gedaan om de werksituatie werkbaar te houden en jij moet aangeven dat je regelmatig hebt gevraagd om steun en begeleiding van je leidinggevende en zeggen dat daar niets mee is gedaan voor je gevoel.

Voordat je dit berichtje voor waar aanneemt, wacht even tot er iemand anders binnen dit forum het verhaal heeft bevestigd.
We zijn op det forum met veel studenten en daar ben ik er een van.
schade

Leeftijd: 75
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 26 jun 2006 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

VOLG EMMA EM GA DAARNA OPZOEK NAAR ANDER GEZOND WERK.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds