Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 31 jul 2025 1:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Status Hirsi Ali
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 19 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 17, 18, 19  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 16 mei 2006 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me moeilijk voorstellen dat Verdonk na dit debat politiek nog enige toekomst heeft.

Het debat heeft mij er wel van overtuigd dat de gehaastheid van Verdonk in deze zaak bijzonder onhandig was! Ja, ze had het op voice-mail van de minister-president ingesproken voordat ze haar brief de pers instuurde...

En Donner had het allemaal uit de media vernomen.

Straks het tweede bedrijf Smile.

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: di 16 mei 2006 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zit ook te wachten op de tweede termijn.

Heb wel het gevoel dat ik ofwel naar een klucht ofwel naar een drama zit te kijken, met name van de kant van de Tweede Kamer. De onwetendheid over een aantal punten irriteert me mateloos:
- de rechtskracht van de conclusie van de Procureur-Generaal
- het toepassingsbereik van artikel 14 RWN
- het verschil tussen een besluit en een feitelijke constatering

Wat betreft dan de procedure, tja het had beter gekund maar dat doet niet af aan haar voorlopige constatering.

Het komt erop neer: ze heeft niet het Nederlanderschap gekregen, moet zorgen dat ze in de Gemeentelijke Basisadministratie goed vermeld staat en vervolgens opnieuw om naturalisatie verzoeken. Als dit het formeel dan is, dan moet het zo.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tweede bedrijf zit erop, derde bedrijf komt eraan...

Tja, vanuit een juridisch oogpunt lijkt mij weinig af te dingen aan de opmerking van Van der Vlies (SGP), dat beleidsruimte niet per kamermotie te creëren valt.

Ik zou een hele andere motie hebben geformuleerd, namelijk dat Verdonk haar publieke constatering van gisteren vooralsnog zou moeten terugnemen om in plaats daarvan een zorgvuldig onderzoek in te stellen naar de juridische status van Hirsi Ali. Haar politieke fout lijkt mij namelijk te zitten in de snelheid waarmee ze gisteren in de openbaarheid is getreden.

Maar wel grappig hoe Verdonk steeds probeert ervan af te zijn door "ja" te zeggen, zonder inhoudelijk een haarbreedte toe te geven.

Voor hen die slapen: de motie, ondertekend door bijna alle partijen, verlangt min of meer dat Verdonk zich bereid stelt de situatie te heroverwegen. Sommige partijen zoals D66 en CDA leggen dit zo uit dat de minister het door de kamer uitgemaakte "feit" moet erkennen dat het arrest van de Hoge Raad ruimte laat. Wat de indiener van de motie (de VVD) er precies onder wil laten vallen is me niet helemaal duidelijk, het lijkt erop dat de VVD ontevreden blijft zolang Verdonk door handige vragenstellers weer tot haar uitspraak "ik heb geconstateerd dat" kan worden bewogen.
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 1:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En nu komt er een derde termijn. Mijn hemel zeg wat is die Verdonk vervelend. Dat draait (zoals Rouvoet terecht stelt) 180 graden en nu wil ze dat niet eens toegeven. Shocked
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
cognition

cognition

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 1:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Bona Fides:
Quote:
Een ander interessant moment was de vraag van Femke Halsema aan Verdonk, of ze misschien het e-mail adres van Hirsi Ali kende. Klaarblijkelijk luidt dat magan@tweedekamer.nl. Femke wilde niet geloven dat Rita nooit met Hirsi Ali heeft gemaild. Rita vond dit niet leuk.

Daar wordt thans in het debat aandacht aan besteed. Ik zou willen aannemen dat - meer in het algemeen - de vraag zou moeten zijn of de minister op de hoogte was van de situatie of van de situatie op de hoogte behoorde te zijn. Ik ben van mening dat de minister op de hoogte behoorde te zijn.

Verdonk is toch Mr. in de rechten? Dan hoor je dit soort stompzinnige uitspraken over geen rechtsgevolg eerst en later zeggen dat Hirsi Ali (of Magan) nog wel Nederlander is. Ik zie niet in hoe ze dit fatsoenlijk kan overleven. Maar juridisch zeker erg interessant.
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 2:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is fatsoen niet de meest geschikte term om haar optreden in dit debat mee te beschrijven. Wat mij betreft staat ze voor een belangrijk deel de boel bij elkaar te kletsen of staat ze opzettelijk vage antwoorden te geven op zeer heldere vragen. Ik vind dat ze weg moet.
Floriaan

Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 2:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een minister die via een motie gedwongen moet worden om te strekking van wet en jurisprudentie te begrijpen... te absurd voor woorden Shocked
Hanifa

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 5:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je Bona fides. Ik sliep inderdaad al Wink . Nu ben ik toch nog op de hoogte.

www.galathilion.nl
russel

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 9:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als iemand minister wil worden, is er dan geen Verklaring Omtrent het Gedrag vereist? Dan lijkt het mij toch logisch, iemand die een herkomst vanuit het buitenland heeft, op zijn minst een identiteit na te trekken? Wat als je een voor jouw onbekend staatsgevaarlijk persoon binnenhaalt?
Dan toch logisch dat naam en geboortedatum niet kloppen er een belletje gaat rinkelen, geeft die persoon toe en je laat het er bij. Shocked

Ik vind dat zij de dupe is geworden van ambtelijke slordigheid en ineens is zij de schuldige aan fouten die gemaakt zijn door anderen.
Hanifa

Leeftijd: 51

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 9:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

russel schreef:
Als iemand minister wil worden, is er dan geen Verklaring Omtrent het Gedrag vereist? Dan lijkt het mij toch logisch, iemand die een herkomst vanuit het buitenland heeft, op zijn minst een identiteit na te trekken? Wat als je een voor jouw onbekend staatsgevaarlijk persoon binnenhaalt?
Dan toch logisch dat naam en geboortedatum niet kloppen er een belletje gaat rinkelen, geeft die persoon toe en je laat het er bij. Shocked

Ik vind dat zij de dupe is geworden van ambtelijke slordigheid en ineens is zij de schuldige aan fouten die gemaakt zijn door anderen.

Ik weet niet. Ik moest ook een VOG inleveren toen ik hier bij de gemeente kwam werken. Maar ik vraag me af of ze dan ook echt je identiteit gaan natrekken enzo. Beetje onlogisch eigenlijk wel. Zu wel moeten he.

www.galathilion.nl
russel

Leeftijd: 63

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar voor een aanvraag voor Nederlanderschap en zowiezo voor een verblijfsvergunning toch wel? Dan kloppen de procedures toch niet? Zij heeft iig kunnen aantonen dat er procedurefouten zijn. Makkelijk om dan iemands leugentje om bestwil als stok te gebruiken als de betrokken instanties zo slordig werken en kennelijk niks natrekken.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me serieus af of Verdonk hier niet het slachtoffer is geworden van handjeklap tussen Ayaan en Mark Rutte. Ayaan en Rita waren voor zover ik weet helemaaaal geen goede vriendinnetjes. Ayaan heeft al een goede baan geregeld in het buitenland. Ze vertrekt met het nodige vuurwerk en maakt Rita's positie binnen de VVD, laat staan als lijsttrekker, onhoudbaar.
Ik weet het, het heeft een behoorlijk conspiracy-theory gehalte, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Ayaan hierop gerekend had toen ze Verdonk opbelde hierover.

Als Verdonk nu aftreedt breekt trouwens mijn klomp echt in duizend stukjes. Asielzoekers die worden teruggestuurd naar Iran (goede reden om een valse naam op te geven, ter bescherming van je familie!) en vervolgens 'kwijt' raken, dat verdient vijf minuten op het nieuws en vervolgens gaat het parlement over tot de orde van de dag. Ijzeren Rita is met haar beleid niet alleen gevoelsmatig maar ook feitelijk onmenselijk hard geweest, en nu zou ze sneuvelen hierop? Nooo
Wat is Nederland toch klein.
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 10:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Betwijfel ten zeerste of de Kamer per motie een uitleg van het recht aan de minister kan opleggen. Ik meen zelfs van niet. Maar dan vind ik ook dat de minister de motie niet had moeten omarmen. Zoals de CU terecht bij monde van Rouvoet stelde, is dat ze nu dus haar hele eerste termijn (wat ze daarin gezegd heeft) overboord gegooid heeft. De Kamer meent dat er ruimte is voor wat het begrip bijzonder onstandigheden in dit geval moet betekenen. Verdonk vond keer op keer van niet. En toch accepteert ze een motie die stelt van wel.

Wat ik ook bijzonder ergelijk vond is dat de minister keer op keer geweigerd heeft te antwoorden op de vraag of ze dit nou een wenselijke situatie vindt. Ik vind dat buitengewoon slap. Je kan best verdedigen dat de situatie is zoals zij zei dat die is, maar dan kan je daar toch ook prima de conclusie aan verbinden dat je die niet wenselijk vindt. Verdonk heeft een keer gezegd dat ze dit prima te verdedigen vindt. Maar niet wat haar eigen oordeel daarover is.

@ Michèle: Ik denk niet dat Rutte en Hirsi Ali hier achter zitten. Dit levert de VVD geen winst op. Het zou maar zo kunnen dat de leden alsnog Verdonk kiezen. Dan lijkt het me toch niet wenselijk om die persoon eerst nog even te beschadigen... Gistermiddag nog was ik het wel met je eens dat er hier sprake is van zustermoord. Ik had verwacht dat minister Verdonk weggestuurd zou worden zonder dat het kabinet zou vallen. Dat kon alleen als de VVD daarmee in zou stemmen, en ik verwachtte dat de VVD dat zou doen. Maar de moties waren bijzonder slap en dus zal de VVD wel gezegd hebben dat ze het niet zou accepteren dat Verdonk weggestuurd zou worden.
Tottie

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 12:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond de vertoning van gisteren een belediging voor de rechtstaat, in het bijzonder de scheiding tussen politiek en rechtspraak. De politiek dwingt, middels een motie, de minister een bepaalde interpretatie van een arrest op waarvan nog maar de vraag is of dat die interpretatie juridisch stand zal houden. Met die motie (en het gezeik eromheen) legt de politiek een onaanvaardbare druk op de rechter die dadelijk over deze casus moet beslissen. De politiek neemt een onaanvaardbaar voorschot op een eventuel rechterlijk vonnis. Verdonk zou beide moties als "onaanvaardbaar" moeten bestempelen omdat de moties defacto een schending van de trias politica implicieren. De enige motie die correct was, was die van Bas van der Vlies.

Ik ben van mening dat Verdonk, ondanks de schending van enkele formele beginselen, in deze juist heeft gehandeld. Ze zou echter nu moeten aandringen op een artikel 17 procedure (zie rijkswet). Mij dunkt dat incasu alleen de rechter de zinsnede "behoudens bijzondere omstandigheden" kan (en mag) invullen.
cognition

cognition

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tottie schreef:
Ik vond de vertoning van gisteren een belediging voor de rechtstaat, in het bijzonder de scheiding tussen politiek en rechtspraak. De politiek dwingt, middels een motie, de minister een bepaalde interpretatie van een arrest op waarvan nog maar de vraag is of dat die interpretatie juridisch stand zal houden. Met die motie (en het gezeik eromheen) legt de politiek een onaanvaardbare druk op de rechter die dadelijk over deze casus moet beslissen. De politiek neemt een onaanvaardbaar voorschot op een eventuel rechterlijk vonnis. Verdonk zou beide moties als "onaanvaardbaar" moeten bestempelen omdat de moties defacto een schending van de trias politica implicieren. De enige motie die correct was, was die van Bas van der Vlies.

Ik ben van mening dat Verdonk, ondanks de schending van enkele formele beginselen, in deze juist heeft gehandeld. Ze zou echter nu moeten aandringen op een artikel 17 procedure (zie rijkswet). Mij dunkt dat incasu alleen de rechter de zinsnede "behoudens bijzondere omstandigheden" kan (en mag) invullen.

Zoals ik de motie heb begrepen, moet de minister van de Kamer duidelijk kijken naar de bijzondere omstandigheden en proberen helder te krijgen welke mogelijkheden daar juridisch liggen. Dit lijkt mij geen schending van de Trias Politica. Het had alle schijn dat Verdonk werd gedwongen Hirsi Ali een paspoort terug te geven, maar die conclusie vind ik iets te scherp voor de huidige situatie zoals die er nu ligt. De kamer heeft de minister ook willen dwingen tot een humaner beleid. Daarnaast vind ik het bestuurlijk wel erg slording van Verdonk om het op deze manier te spelen. Ik begrijp haar wel en geef haar ook gelijk dat onder de gegeven omstandigheden de wet vrij duidelijk is: Hirsi Ali is niet eerlijk geweest. Maar moet dat dan meteen zo hard worden gespeeld? Ik denk van niet, want er spelen ook veel andere belangen incasu een grote rol.
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 19 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 17, 18, 19  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds