|
Auteur |
Bericht |
petrajessy
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 12 mei 2006 15:25 Onderwerp: Problemen met contactlenzen |
|
|
Ik heb een paar contactlenzen besteld bij Federmann opticiens. Na de proefweek heb ik een oogontsteking gekregen en mocht van de oogarts geen lenzen dragen in combinatie met de druppels die ik kreeg. Mijn oogarts zei er overigens bij dat het niet zeker was dat de ontsteking het gevolg was van de lenzen. Wel heb ik aan haar mijn oogsterkte opgevraagd. Dit bleek een heel andere sterkte dan de opticien had opgemeten. Ik heb toen naar Federmann gebeld en gezegd dat ik afzag van de contactlensen omdat mijn vertrouwen in de kennis van deze opticien niet meer optimaal was. mijn verontwaardiging was groot toen ik een aanmaning kreeg en telefoontjes na een aantal weken dat ik de lensen moet afhalen. Nu heb ik dus een dagvaardiging gekregen maar ik heb niets afgehaald en in de dagvaardiging staat dat hun het nota bene wel geleverd hebben. Wat kan ik hier nu aan doen. Zij kunnen die lenzen toch gewoon doorverkopen. Omdat ik het helemaal gehad heb met Federmann heb ik de bril voor mijn dochter die klaar lag ook niet opgehaald. Ik wil deze bril wel betalen want die is speciaal op haar sterkte gemaakt (door de oogarts opegemeten) maar de lensen niet. Nu willen ze mij verplichten om beide te halen en rente en gerechtskosten te betalen. De bijkomende kosten zijn dan 400 euro ongeveer. Dit gaat me toch echt te ver. Wat is jullie advies. |
|
|
|
 |
torilion
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 12 mei 2006 16:09 Onderwerp: |
|
|
Over uw eigen lenzen:
1. U geeft aan dat er sprake was van een 'proefweek' en dat het euvel zich tijdens deze week voordeed. Waarom heeft u de lenzen dan toch besteld? Als u iets op proef heeft zou dat naar de aard geen verplichtingen opleveren.
2. U geeft aan dat de sterkte onjuist is opgemeten. Indien dit inderdaad zo is dan is er sprake van wanprestatie van de opticien en hoeft u de lenzen zeker niet af te nemen.
De lenzen/ bril van uw dochter:
Deze bestelling staat hier op zich los van, dus ik zou niet weten op welke grond u meent deze koop te kunnen ontbinden. U wilt waarschijnlijk simpelweg de winkel niet meer in. U kunt stellen dat u al het vertrouwen in de betreffende opticien heeft verloren, maar ik vermoed dat dit in rechte niets op zal leveren. U zult deze (op grond van de huidige info) af moeten nemen.
Succes!
Mr. R.A. de Graauw |
|
|
|
 |
petrajessy
|
Geplaatst: vr 12 mei 2006 19:47 Onderwerp: |
|
|
Bedankt Torilion
In principe neem je 6 paar lenzen af voor 6 maanden. Zodra ze aangemeten zijn bestellen ze ze en je krijgt daarna 1 paar lenzen mee. Inderdaad is het euvel voorgevallen in deze week.
Van de bril van mijn dochter zei ik al dat ik begrijp dat ik die best af wil nemen want ik snap dat ze anders met iets onverkoopbaars blijven zitten maar inderdaad die heb ik nog niet afgehaald omdat ik dan bang was dat ze me toch zouden verplichten om de lenzen af te moeten nemen. In deze discussie had ik totaal geen zin waar mijn dochter bij zou zijn, aangezien ze aanwezig moet zijn om te kijken of de bril "goed" zit. Ik wil dus eigenlijk de bril afnemen en betalen maar niet de lenzen en zeker niet de hoge kosten die er bij komen.
Daarnaast : moet ik niet bewijzen dat de sterkte niet klopt?? Hoe zou ik dat kunnen doen?
Ik ben totaal niet goed in het opstellen van een verweerschrift en daarom vraag ik af of ik kan verwijzen naar een aantal rechten / plichten die ik heb als consument. Daarnaast kan ik toch zeker iets kwijt over het feit dat er staat dat ik heb ontvangen, terwijl dit niet het geval is. ????? |
|
|
|
 |
torilion
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 12 mei 2006 20:18 Onderwerp: |
|
|
Tja, als u al gedagvaard bent, kunt u het beste gewoon uw verhaal aan de kantonrechter doen. Het is wel aan te raden een oogmeting te hebben gedaan (bij een andere opticien) die bevestigt dat er sprake is geweest van een tekortkoming van hun kant (foute meting) zodat u de lenzen op die grond niet af wilde nemen. Als zij in het ongelijk gesteld worden, hoeft u die juridische kosten zeker niet te voldoen. _________________ https://vaststellingsovereenkomst.info |
|
|
|
 |
petrajessy
|
Geplaatst: vr 12 mei 2006 20:37 Onderwerp: |
|
|
bedankt! Ziet u hier wellicht een no cure no pay zaak in en zo niet wat zou het me kosten als ik mijn verweer door U liet opstellen?
Een oogmeting door een andere opticien heb ik inmiddels laten doen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 13 mei 2006 0:17 Onderwerp: Re: Problemen met contactlenzen |
|
|
petrajessy schreef: | Zij kunnen die lenzen toch gewoon doorverkopen. |
Ze kunnen de lenzen zelfs gewoon terugsturen naar de fabrikant. Tenminste, dat doet mijn opticien wel. Vorig jaar ben ik bijvoorbeeld overgestapt op een nieuw type lens, terwijl nieuwe doosjes van mijn oude al binnen waren.
Verder sta je natuurlijk helemaal ijzersterk als de lenzen van de verkeerde sterkte waren! Maar daarnaast begrijp ik niet goed waarom je niet van de bestelling af zou kunnen als de eerste week een proefweek was. Dat lijkt mij in te houden dat je nog volledig vrij bent om wel of niet de bestelling door te zetten. Het had ook gekund dat de lenzen gewoon niet lekker zaten (waar de oogontsteking overigens wel op duidt).
Het beweerde feit dat je de lenzen ontvangen zou hebben kun je gewoon ontkennen. Het is aan de opticien om dit te bewijzen. Het zou niet aannemelijk zijn dat je lenzen in ontvangst neemt van de verkeerde sterkte... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
petrajessy
|
Geplaatst: za 13 mei 2006 8:44 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad! Het is natuurlijk zo dat je je lenzen als je ze ophaalt meteen betaald. Je krijgt ze echt niet mee met een factuurtje. Dus dat lijkt me eigenlijk logisch.
Moet ik nou bij zo'n zaak aanwezig zijn? Of kun je ook volstaan met een schriftelijk verweer? |
|
|
|
 |
|