Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 24 jul 2025 0:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fout van politie
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wreckless

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: vr 28 apr 2006 16:37    Onderwerp: Fout van politie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn neefje van 16 jaar gaat wel eens met vrienden bij een winkelcentrum 'hangen'. Dit is natuurlijk verboden op plaatsen waar het niet mag en daarom kreeg hij een boete vanwege samenscholing ( wat overigens wel terecht is ).

Hij had zijn id-kaart op zak en moest deze tonen aan de politie-agente. Ze constateerde dat hij 15 jaar was en schreef de rest van zijn gegevens op.

Enige tijd hierna kreeg hij keurig een brief in de bus, met daarin de boete die hij moest betalen: 35 euro.

7 Dagen hierna kreeg hij weer een brief, waarin stond dat de politie-agente een fout had gemaakt bij het controleren van zijn id-kaart, want hij bleek 16 jaar oud te zijn. De boete werd daardoor ook meteen verhoogd van 35 naar 75 euro.

Mijn tante was het hier absoluut niet mee eens en vroeg aan mij of ik een soort bezwaarschrift naar de politie wilde sturen. Het eerste wat bij mij opkwam was natuurlijk het vertrouwensbeginsel, die ik ook in de brief ga verwerken. Het enige euvel is denk ik de 7 dagen na de boete. Is er misschien een geldige termijn voor de verbetering van fouten, door de politie gemaakt, en is deze korter of langer dan 7 dagen?

Heeft iemand misschien verder nog tips voor het maken van mijn brief?

Bij voorbaat dank Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 28 apr 2006 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas, ik vrees dat meneer zal moeten betalen.
Bekijk de homepage
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 28 apr 2006 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry ik kan u niet helpen.

Ik vond deze zin toch wel leuk

Dit is natuurlijk verboden op plaatsen waar het niet mag en daarom kreeg hij een boete vanwege samenscholing ( wat overigens wel terecht is ).

Laughing Laughing

BerichtGeplaatst: vr 28 apr 2006 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin.B schreef:
Sorry ik kan u niet helpen.

Ik vond deze zin toch wel leuk

Dit is natuurlijk verboden op plaatsen waar het niet mag en daarom kreeg hij een boete vanwege samenscholing ( wat overigens wel terecht is ).

Laughing Laughing

Tsja, heb je niets beters te doen dan hangen Sad
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 28 apr 2006 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou zelf wel eens een rechterlijke uitspraak willen zien over de rechtmatigheid van een samenscholingsverbod.

Als ik een groepje hangjongeren of ouderen zie denk ik ook heb je niets beters te doen, maar kun je hangen in het openbaar (en zonder verdere overlast, dat kan ik voor dit geval verder niet beoordelen) strafbaar stellen?

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 28 apr 2006 19:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

O ja hoor, dat wordt dan bijvoorbeeld in een APV geregeld.

Zie bijv. de artikelen 149 en 151b Gemeentewet en v.w.b. de sanctie op overtredingen art 154 Gemeentewet.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 28 apr 2006 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jawel, maar een verbod op in een groepje bij elkaar staan is een beperking van een aantal grond- en mensenrechten. Een vrij willekeurig rondstrooien van zulke verboden lijkt me niet goed houdbaar. Maar ik ken de situatie bij het winkelcentrum natuurlijk niet, als de dagelijkse samenscholing effectief de ingang verspert kan ik me er wel wat bij voorstellen.

In navolging van de argumentatie in een andere thread denk ik dat art 149 Gem.w. niet voldoende is voor beperking van art 9 Gw (arrest Drugspand Venlo). Dan zou het via de Wet Openbare Manifestaties moeten. Hmmm, een APV kan voorschrijven dat een voorafgaande kennisgeving van een samenscholing vereist is.

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 28 apr 2006 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ter illustratie een paragraaf uit de APV van Rotterdam (zie met name lid 1 b, dat erg breed opgevat kan worden):

Quote:
Artikel 2.4.4 Hinderlijk gedrag op of aan de weg
1. Het is verboden:
a. op of aan de weg te klimmen, te liggen of zich anderszins te bevinden op een beeld, monument, overkapping, constructie, openbare toiletgelegenheid, voertuig, tram, metro, hekheining of andere afsluiting, verkeersmeubilair en daarvoor niet bestemd straatmeubilair;
b. zich op of aan de weg zodanig op te houden dat aan weggebruikers of gebruikers van nabij de weg gelegen gebouwen onnodig overlast of hinder veroorzaakt wordt;
c. voor een ieder die daartoe niet bevoegd is zich op de weg binnen de voor een brug geplaatste afsluitingen te bevinden nadat een of meer van die afsluitingen zijn of worden gesloten, dan wel een afsluiting voor een brug te openen.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voorzover artikel 424, 426bis, 431 van het Wetboek van Strafrecht, of artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van toepassing is.

wreckless

BerichtGeplaatst: vr 28 apr 2006 23:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat mij eigenlijk om de leeftijd. De politie-agente constateerde dat hij 15 jaar was, maar naar nader onderzoek bleek dat hij 16 jaar was, waardoor de boete ook hoger werd. In mijn bezwaar moet blijken dat hij wél de boete van 30 euro wil betalen, maar niet die van 75, omdat de politie-agente een fout had gemaakt.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 28 apr 2006 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja sorry, we dwaalden af.

De politie kan er tegenover stellen dat je neefje zelf ook wel direct de agente had kunnen corrigeren.

Maar goed, het schrijven van een bezwaarbrief kan nooit kwaad. Daarbij moet je wel even goed kijken op de boetebeschikking bij wie je neefje het bezwaarschrift moet indienen.

Ikzelf zou het in de brief maar zo feitelijk houden als het ligt./als je het beschreef en dan neefje als een soort "compromis" laten aanbieden dat hij die 35 Eur wel wil betalen, omdat hij zelf wel beseft dat het niet goed was wat hij deed. Als dat zo is, tenminste...... en anders heeft hij het achteraf misschien wel beseft???
bona fides

BerichtGeplaatst: za 29 apr 2006 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ter illustratie een paragraaf uit de APV van Rotterdam (zie met name lid 1 b, dat erg breed opgevat kan worden):

Inderdaad wel wat breed. Doet me denken aan het arrest Onbehoorlijk gedrag (HR 1985/796), over de term onbehoorlijk gedrag in het algemeen reglement vervoer. In zijn conclusie schrijft de A-G:
Quote:
Ik acht dit overigens wel een grensgeval. In een gemeentelijke APV zou ik strafbaarstelling van onbehoorlijk gedrag op de openbare weg te algemeen vinden om de verbodsbepaling aanvaardbaar te maken.

Maar voor op een station of in een trein vond de A-G met de HR dat een verbod "te vechten, handtastelijkheden te plegen, vuurwerk af te steken, anderen uit te schelden of lastig te vallen dan wel zich op andere wijze onbehoorlijk te gedragen" wel voldoende bepaald was. Gezien rechtsoverweging 6.3 is het van belang dat de norm geconcretiseerd is tot gedrag op de stations en in de treinen.

Ik denk dat lid 1 b voor zover het betrekking heeft op gedrag dat weggebruikers hindert wel in orde is. Maar wat het hinderen van gebruikers van nabij de weg gelegen gebouwen allemaal kan inhouden vraag ik me af.

Lid 1 b als basis voor een boete wegens samenscholing lijkt me onhoudbaar.

BerichtGeplaatst: za 29 apr 2006 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wreckless schreef:
Het gaat mij eigenlijk om de leeftijd.

In welke gemeente speelde dit zich af? Ik zou de APV er wel eens op na willen slaan. Ook in verband met de bepalingen omtrent de hoogte van de boete.

Wat de correctie van de leeftijd betreft, ik denk dat dit wel toegestaan is. Het feit dat je neefje onmiddellijk had moeten begrijpen (en waarschijnlijk begreep) dat een fout werd gemaakt zal een beroep op het vertrouwensbeginsel vermoedelijk doen falen. Ik vind het overigens ernstiger dat de eerste brief fout was, dan dat de agente een fout maakte.

Wel vind ik 75 euro een nogal hoge boete. Zwart rijden in de tram is goedkoper, ook nu die boete flink omhoog is. Als je neefje al vaak gewaarschuwd is niet te hangen is de hoogte misschien begrijpelijk, maar anders denk ik niet dat de rechter zo'n boete in stand zal laten. (Maar aan mijn uitlatingen mag je zeker geen vertrouwen ontlenen Wink.)

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 29 apr 2006 13:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar de vraag van wreckless is gewoon of de boete nog veranderd mocht worden. Het anwtoord is dus ja. Het levert geen ander feit op dat de boete is veranderd. Het bedrag wordt alleen hoger. En dit mag dus nog achteraf veranderd worden.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 29 apr 2006 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, als we even wegdenken dat het in dit geval duidelijk was dat een fout werd gemaakt, lijkt me daar wel wat op af te dingen. De bevoegde instantie vertelt je eerst dat je 35 euro moet betalen. Een week later maken ze daar 75 euro van? Dat is niet zo mooi hoor. Stel je voor dat de eerste brief had gezegd "Voor deze keer seponeren we, maar niet meer doen hoor!" waarop een week later een brief volgt met "Foutje, we gaan je toch laten betalen.".

Voor de vraag of een beroep op het vertrouwensbeginsel kan slagen zijn de volgende factoren van belang:
1. Door wie is de verwachting gewekt?
2. Hoe, waardoor is de verwachting gewekt?
3. Heeft de betrokkene op basis van het vertrouwen gehandeld?
4. Zijn er factoren die zich verzetten tegen het honoreren van het vertrouwen?

De antwoorden op vraag 1 en 2 wijzen heel duidelijk op een slagen van het beroep. Vraag 3 niet, maar deze lijkt me in dit geval niet van het grootste belang. Onder vraag 4 vallen eventuele belangen van derden (die spelen hier niet), en ik zou zeggen ook de vraag of het voor de belanghebbende duidelijk had moeten zijn dat er een fout was gemaakt.

Al met al vind ik het een twijfelgeval. Ik denk eigenlijk dat zelfs nu het neefje wist dat een fout werd gemaakt, er goede kans is dat een beroep slaagt. Was het eigenlijk wel duidelijk dat het verschil tussen 15 en 16 jaar ook het verschil tussen 35 en 75 euro uitmaakte?? En staat dat echt in de APV, ik ben wel benieuwd.

BerichtGeplaatst: za 29 apr 2006 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal de APV eens bekijken en kijken of daar nog goede gronden in staan m.b.t. de nieuwe boete.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds