|
Auteur |
Bericht |
KoosHopeloos
|
Geplaatst: do 27 apr 2006 22:46 Onderwerp: Oprichten stichting |
|
|
L.S.,
Ik ben van plan om dit jaar een stichting op te richten. Nu heb ik al verschillende statuten gevonden zoals die bij een notaris worden opgesteld. Ik weet dus wat ik wat dat betreft moet doen.
Zijn er nog dingen waar ik op letten (die eventueel mee moeten worden genomen in de statuten)?
Alvast bedankt, KoosHopeloos |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 27 apr 2006 23:00 Onderwerp: |
|
|
Een hopeloos algemene vraag. Misschien kun je iets meer vertellen over de op te richten stichting en aan wat voor mogelijke problemen met de statuten je zelf denkt? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
nieky
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 mei 2006 9:09 Onderwerp: |
|
|
Het oprichten van een stichting is een fluitje van een cent. De prijzen zijn vrij, dus informeer eens bij verschillende notarissen. Een notaris zal een standaardcontract willen aanbieden, dan hoeft niet de hele tekst letter-voor-letter te worden nagekeken. Je kunt je dan dus beperken tot de naam en een goede omschrijving van de doelen. Hoeveel bestuursleden komen er? Het kan met 1. Zijn het er meer, dan wordt het wat ingewikkelder en zullen de taken verdeeld moeten worden. Is het doel een ideëel doel? Wil je erkenning als goed doel? Dan zijn er allerlei aanvullende voorwaarden, ook fiscaal.
In de praktijk is een 'stichting' niet meer één bepaalde soort rechtspersoon, maar is dit uitgewaaierd tot een groep, varierend van klein en vrij tot groot en sterk gereguleerd. |
|
|
|
 |
|