|
Auteur |
Bericht |
Kevin
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 21 apr 2006 15:53 Onderwerp: Mishandeling minister art 116 Sr ??? |
|
|
Wanneer een onderdaan van Nederland persoon X een minister uit een bevriend land die op bezoek is in Nederland een klap verkoopt kan hier dan sprake zijn van een misdrijf zoals omschreven in art. 116 Sr?
Ik kan hier zelf geen antwoord op geven omdat ik tot dusver geen interpretatie (met concrete voorbeelden) heb gevonden van 'hoofd van een bevriende staat'. Wordt hier bijv. alleen de president van een bevriend land mee bedoelt? Of kan het breed genomen worden zodat de minister in kwestie ook onder deze omschrijving valt? En als 116 Sr niet van toepassing is valt dit dan gewoon onder 300 Sr ?
Heeft iemand misschien relevante jurisprudentie?
Bedankt voor de aandacht. |
|
|
|
 |
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: vr 21 apr 2006 20:31 Onderwerp: |
|
|
Tekst en Commentaar Strafrecht
Quote: | b. Hoofd
Dit is degene die, onverschillig naar welke regeringsvorm, met het hoogste gezag bekleed is (NLR, suppl. 100, aant. 2 bij art. 115). |
Noyon-Langemeijer Remmelink, aant. 2 bij art. 115
Quote: | Als hoofd beschouwt de wetgever hem die, onverschillig naar welke regeringsvorm, met het hoogste gezag bekleed is. Om met Schönke-Schröder (24e druk, 3 ad §102) te spreken: der durch die Verfassung der einzelnen Staaten zu ihrer völkerrechtlichen Repräsentanz berufene Vertreter. Ook de Regent zal hieronder vallen. Anders dan in supplement 41 is betoogd, zou ik willen verdedigen dat ons artikel ook ziet op de Bondspresident van Zwitserland, die voor elk jaar wordt gekozen, ook al is hij wezenlijk slechts voorzitter van de Bondsraad.(*1) Met Schönke-Schröder ben ik van mening, dat de paus ook als staatshoofd is aan te merken, namelijk als het wereldlijk hoofd van de Stato della Città del Vaticano. |
|
|
|
|
 |
Kevin
|
Geplaatst: za 22 apr 2006 12:37 Onderwerp: |
|
|
Maar bijv. in Nederland is de MP toch niet bekleed met het hoogste gezag? Het hoogste gezag word toch gedeeld door de gehele regering?
Mijn staatsrecht is roestig.
Over mijn eerste vraag het slaan van die minister is dus gewoon art. 300 Sr ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 22 apr 2006 14:18 Onderwerp: |
|
|
Art 45 lid 2 en art 48 Gw geven de minister-president een wat andere positie dan een gewone minister. In het verleden was dat geloof ik anders; toen was de minister-president voor de grondwet gewoon minister en maakte alleen het slechts intern werkende reglement van orde voor de ministerraad een onderscheid. Of zo'n kleine wijziging nu voor art 116 Sr het verschil kan uitmaken tussen "een minister is met het hoogste gezag bekleed" en "de minister-president is met een iets hoger gezag bekleed" weet ik niet.
Maar los daarvan, het staatshoofd van Nederland lijkt me de Koning, en van de meeste andere landen hetzij de Koning, hetzij de president. In het beslissingsmodel 348/350 Sv op blz. 70 geeft de schrijver in een voorbeeld ook aan "Zoals u weet is Tony Blair geen staatshoofd, maar slechts regeringsleider.".
Dit is in overeenstemming met de quote van Noyon-Langemeijer Remmelink hierboven. De Koning is in het volkenrecht de vertegenwoordiger van de staat. Verdragen worden altijd getekend namens de Koning. |
|
|
|
 |
Kevin
|
Geplaatst: za 22 apr 2006 22:39 Onderwerp: |
|
|
Ik stel iedere bijdragen zeer op prijs maar ik vindt het wel weer erg genuanceerd allemaal. Ik weet bijv dat de Koning het staatshoofd is maar de Koning is in ons land toch niet met 'het hoogste gezag bekleed' -zoals tekst & commentaar van Kluwer beoogd onder 115 Sr. Is de Koning niet een symbolische entiteit in ons staatsbestel dan wel onze representatieve democratie?
Mijn casus gaat concreet om een Franse minister die een klap in het gezicht krijgt van een Nederlander in Nederland. Waar zouden jullie het op gooien 300 Sr of 116 Sr? Andere opties zijn ook van harte welkom. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 22 apr 2006 22:56 Onderwerp: |
|
|
Kevin schreef: | Ik stel iedere bijdragen zeer op prijs maar ik vindt het wel weer erg genuanceerd allemaal. | Dat betekent dat het goede juristen zijn
Maar vertel eens: wat is je eigen stelling in deze en welke jurisprudentie heb je zelf al gevonden? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 22 apr 2006 23:15 Onderwerp: |
|
|
Als het je te genuanceerd is dan kan ik het ook zo zeggen: EEN MINISTER IS GEEN HOOFD VAN EEN BEVRIENDE STAAT . Ik weet niet wat je wilt zeggen met genuanceerd, maar als je vindt dat er een éénduidige omschrijving moet worden gegeven die opgaat voor de staatshoofden van alle landen van de wereld, dan ben je welkom om het zelf te proberen.
Als een minister onder art 116 Sr had moeten vallen, zou er wel "hoofd of lid van de regering van een bevriende staat" staan. Zie de formulering van art 118 Sr. De klap in het gezicht zal overigens wel als belediging bedoeld zijn, dus art 118 Sr is best bruikbaar. De strafmaat is alleen wel gelijk aan die van art 300 Sr.
De uitleg in Tekst en Commentaar komt overigens ook terug in de uitleg van Noyon-Langemeijer Remmelink. Het vervolg van de laatste maakt duidelijk dat het gaat om de volkenrechtelijke vertegenwoordiger.
Voor Frankrijk is het overigens helemaal makkelijk om in te zien dat een minister geen staatshoofd is. In het Franse staatsbestel is de president niet alleen met het hoogste gezag bekleed, hij heeft ook nog eens de meeste macht.
Zie Wikipedia voor meer informatie. |
|
|
|
 |
Kevin
|
Geplaatst: zo 23 apr 2006 10:02 Onderwerp: |
|
|
Harstikke bedankt. Ik ga op onderzoek of 118 Sr inzetbaar is. |