Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 13:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verplichting tot extra werken bij duo baan
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2006 8:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ik denk het mede omdat mijn docent het desgevraagd ook zo aangaf.

Apart. Ik denk dat de docent te snel een antwoord heeft gegeven op basis van jurisprudentie waarin werknemer weigerde te werken op een zeker moment met een beroep op persoonlijke omstandigheden, die bij de werkgever bekend waren. De werkgever kreeg daar gelijk, niet vanwege de inhoud van het contract, maar omdat de werknemer op een dusdanig laat moment meldde niet te komen werken, dat het voor de werkgever in redelijkheid niet meer mogelijk was vervanging te regelen.
Quote:

Dat is 1. Verder: als mevrouw het ten tijde van het tekenen van het contract al aangaf, dan had men net zo goed die passage er uit kunnen halen (c.q. had zij er niet mee accoord kunnen gaan). Het is tot nu toe goed gelopen, maar ik vrees dat als puntje bij paaltje komt zij gewoon aan dat contract kan worden gehouden.

Dit vind ik een sterker argument, maar met geciteerd stuk Bakels in de hand, blijf ik van mening dat voor een letterlijke uitleg van een (arbeids)overeenkomst geen ruimte is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2006 9:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuke tentamenvraag dus Wink
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2006 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, het is natuurlijk mogelijk dat de uitkomst van de Haviltexformule hier, dus in dit specifieke geval, zou kunnen neerkomen op de letterlijke tekst van de bepaling. Maar dat antwoord van de docent gaf aan dat het onder meer draait om wat onder verlof moet worden verstaan. Het enkele woord verlof betekent niet noodzakelijk dat hier ook een vakantie van een maand onder valt. Dat hangt namelijk af van wat de partijen er over en weer mee bedoeld hebben, etc.

Daarnaast zie ik nog steeds een hele goede mogelijkheid om, gezien de omstandigheden, de bepaling meer te lezen als een inspanningsverplichting dan een resultaatverplichting. Zoals Helena zelf al in het begin aangaf:
Helena schreef:
Wegens privé omstandigheden kan ik dit niet. Dat is immers de reden waarom ik parttime ben gaan werken.

Het lijkt me dat Helena zich zonder meer flexibel moet opstellen en bereid moet zijn om in te springen waar redelijkerwijs mogelijk, maar dat er wel grenzen zijn.

Of om het over een wat andere boeg te gooien: de werkgever had, voordat hij de andere werknemer toestemming gaf voor zijn of haar verlof, eerst met Helena moeten overleggen. Het lijkt me dat iemand geen toestemming geven voor verlof een stuk minder ingrijpend is dan een ander verplichten tot werken buiten haar normale werktijden. Maar dit is meer een argument gebaseerd op goed werkgeverschap dan op Haviltex.

Het argument "dan had men net zo goed die passage er uit kunnen halen" gaat in mijn ogen niet op. De bepaling heeft wel degelijk betekenis, maar niet noodzakelijk de meest letterlijke.
Hanifa

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2006 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik in het hele verhaal mis is of er een gedegen overleg is geweest over die maand vakantie van je collega. Bij ons werkt het zo dat echt goed gekeken wordt of vakantie/verlof mogelijk is en aan de hand daarvan de oplossingen gezocht worden.
Als er iets dergelijks in een overeenkomst zou staan dan lijkt het mij toch op zijn minst redelijk dat er een overleg vooraf plaatsvindt. Immers, een dagje invallen of van 16 uur naar 36 uur en dat een maand lang. Ik vind dat nogal ingrijpend in iemands leven.

Aan de opmerkingen van de 'ervarenen' kan ik niets toevoegen. Daarvoor ben ik nog teveel een beginner Wink

www.galathilion.nl
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2006 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Of om het over een wat andere boeg te gooien: de werkgever had, voordat hij de andere werknemer toestemming gaf voor zijn of haar verlof, eerst met Helena moeten overleggen. Het lijkt me dat iemand geen toestemming geven voor verlof een stuk minder ingrijpend is dan een ander verplichten tot werken buiten haar normale werktijden. Maar dit is meer een argument gebaseerd op goed werkgeverschap dan op Haviltex.

Dan kan de collega dus nooit 3-4 weken met vakantie wanneer zij dat wil? Rolling Eyes

Quote:
Het argument "dan had men net zo goed die passage er uit kunnen halen" gaat in mijn ogen niet op. De bepaling heeft wel degelijk betekenis, maar niet noodzakelijk de meest letterlijke.
Dan had men die passage, als je die er al in wilt laten (want er lijkt redelijk weinig rek aan Helena's kant, juist vanwege de persoonlijke omstandigheden) in elk geval scherper kunnen verwoorden. Partijen wisten immers vooraf eigenlijk al dat deze bepaling niet echt kon worden nageleefd. 1 partij wist dat in ieder geval heel zeker.

Nogmaals - en misschien juist in verband met het bovenstaande en al eerder geschrevene - ik ben er groot voorstander van dat men er in goed overleg uitkomt. Maar ik vrees dat wanneer de werkgever het hard wil spelen hij best sterk staat, alle bescherming voor werknemers ten spijt.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2006 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dan kan de collega dus nooit 3-4 weken met vakantie wanneer zij dat wil? Rolling Eyes

Zo'n recht bestaat inderdaad niet. De werkgever bepaalt in beginsel wanneer de werknemer zijn of haar vakantiedagen opneemt. Nu is dit inderdaad te scherp gesteld, want de werkgever zal normaal gesproken natuurlijk gewoon moeten meewerken aan de vakantieplannen van de werknemer. Maar als dat betekent dat een andere werknemer daar zo onder moet lijden vind ik het een hele andere zaak worden.

Mijn standpunt is overigens nog steeds dat iemand die werkt op basis van een parttimecontract niet zomaar kan worden verplicht een maand fulltime te werken. De werkgever moet gewoon op zoek naar een invalkracht. Daar zijn uitzendbureau's toch voor! Het zal een beetje afhangen van het type functie waar het hier om gaat, maar vermoedelijk is dat ook de gebruikelijke gang van zaken in de sector waar Helena werkzaam is. Dus in mijn optiek kan die collega (na overleg) best een maand op vakantie, en komt er tijdelijk een uitzendkracht voor de dagen dat Helena niet werkt.

Maar als we dit standpunt niet aanvaarden, zodat Helena wel verplicht kan worden, dan is de werkgever wel gehouden om het een en ander in onderling overleg op elkaar af te stemmen. Ik zie dat Hanifa zich op dit punt bij me heeft aangesloten. Het recht op een vrije niet-werkdag lijkt me sterker dan het recht op een vrije wel-werkdag.

Quote:
Dan had men die passage, als je die er al in wilt laten (want er lijkt redelijk weinig rek aan Helena's kant, juist vanwege de persoonlijke omstandigheden) in elk geval scherper kunnen verwoorden.

Helena geeft aan:
Quote:
In mijn arbeidsovereenkomst staat dat ik mijn collega moet vervangen bij ziekte en verlof.
Dat lukt ons beide goed en dat doen wij dan ook regelmatig.

Dus de regeling functioneert naar behoren voor de gevallen waarvoor deze (in mijn ogen, en in die van Helena) bedoeld is. Het is voor de werkgever een stok achter de deur voor de gevallen waarin Helena misschien anders zou zeggen "ik heb eigenlijk niet zo'n zin".

Quote:
Partijen wisten immers vooraf eigenlijk al dat deze bepaling niet echt kon worden nageleefd. 1 partij wist dat in ieder geval heel zeker.

Dat is afhankelijk van de uitleg van de bepaling. De uitleg komt eerst, daarna kun je pas beoordelen of de bepaling wordt of kan worden nageleefd. Helena had de intentie de bepaling, zoals zij die begreep, na te leven en heeft dat ook altijd gedaan.

Quote:
Nogmaals - en misschien juist in verband met het bovenstaande en al eerder geschrevene - ik ben er groot voorstander van dat men er in goed overleg uitkomt. Maar ik vrees dat wanneer de werkgever het hard wil spelen hij best sterk staat, alle bescherming voor werknemers ten spijt.

Opnieuw afhankelijk van de uitleg. Ik speculeer nu even: ik denk dat Helena wel aannemelijk kan maken dat onder haar interpretatie van de bepaling indertijd niet viel een vakantie van een maand en dat goed te verdedigen is dat de werkgever dit bij het sluiten van de overeenkomst had moeten begrijpen (zal kunnen afhangen van de reden voor het parttime werk). Dan lijkt het me een uitgemaakte zaak. Maar het hangt natuurlijk af van alle omstandigheden van het geval, en die kennen we hier niet.
Helena

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

{verwijderd}

Laatst aangepast door Helena op di 03 jun 2008 11:19, in totaal 2 keer bewerkt
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 11:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel nette en vriendelijke brief.
Bekijk de homepage
Helena

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Heel nette en vriendelijke brief.

Dankjewel Steven Very Happy
Hanifa

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Keurige brief. Alles staat er in. Heel duideliljk. Ik zou alleen stageloopster vervangen door stagiair(e) Wink

www.galathilion.nl
Helena

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
Keurige brief. Alles staat er in. Heel duideliljk. Ik zou alleen stageloopster vervangen door stagiair(e) Wink

Dank je, ik heb het aangepast.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me bij het bovenstaande aan, inderdaad een heel goede brief.
Helena

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Dat komt vast omdat het grootste gedeelte van de tekst van jou is Wink
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 18:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind 'm ook prima! En persoonlijk.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helena schreef:
bona fides schreef:

Dat komt vast omdat het grootste gedeelte van de tekst van jou is Wink

Had ik al gezegd dat het een goede brief is?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds