|
Auteur |
Bericht |
Adonai
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: ma 17 apr 2006 1:53 Onderwerp: Aanklacht mishandeling |
|
|
Ik hoop dat enkele mensen hun licht willen schijnen op dit verhaal.
Eerst de harde feiten:
- X was een goede vriend van mij.
- X was behoorlijk aangeschoten / dronken.
- X bood een vriendin van mij geld om met hem naar bed te gaan.
- Ik nam het op voor deze vriendin, en vroeg hem om weg te gaan.
- X suggereerde dat ik met deze vriendin "vreemdging".
- X gebruikte mijn ongeboren kind hierbij als pressiemiddel.
- Ik heb X eenmaal weg geduwd, en hierop nam hij een dreigende houding aan.
- Op het moment dat hij in mijn richting kwam heb ik hem eenmaal geslagen.
- X had geen zichtbare verwondingen en hierop ben ik weggelopen.
- X heeft hier direct aangifte van gedaan.
- X zet getuigen onder druk om tegen mij te getuigen.
- Echter, 4 van de 6 getuigen hebben aangegeven mijn kant te kiezen, omdat X veel te ver ging.
- Ik heb een blanco strafblad.
Ik weet dat ik te ver ben gegaan, maar in hoeverre is hier nog sprake van een gegronde reden om aangifte te doen. Ik heb hem niet willen kwetsen, maar hij mij duidelijk psychisch wel. De ene klap kwam in een opwelling, toen mijn kind ter sprake kwam, en eerder heb ik belediging na belediging naast mij neer gelegd.
Wordt ik hier zwart-wit gezien als agressor?
En wat kan ik zelf nog doen? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 17 apr 2006 7:48 Onderwerp: |
|
|
Hoezo 'te ver' bent gegaan ? Juist bij iemand die dronken is en z'n lid achterna loopt, is overreden niet echt een optie.
Je hebt 'iemands eerbaarheid' verdedigt en daar moet je met noodweer of desnoods noodweerexces uit kunnen komen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 17 apr 2006 7:58 Onderwerp: |
|
|
Hoe direct is "heeft direct aangifte gedaan"? Toen X nog dronken was??? Dan zal de politie hem wel met een korrel zout hebben genomen.
Ik zie het probleem ook niet zo, hoor. Is de vriendschap nu helemaal over? Misschien kunnen jullie het gewoon uitpraten? Misschien ook beter van niet.....
Ik denk dat je d'r niks meer van hoort.
Wel naar dat de vriendschap zo eindigt. Maar fijn te merken dat er nog echte heren zijn!!  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Adonai
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: ma 17 apr 2006 15:35 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Je hebt 'iemands eerbaarheid' verdedigt en daar moet je met noodweer of desnoods noodweerexces uit kunnen komen. |
Ik was juist van mening dat noodweer alleen van toepassing was bij directe dreiging?
Quote: |
Hoe direct is "heeft direct aangifte gedaan"? Toen X nog dronken was??? Dan zal de politie hem wel met een korrel zout hebben genomen. |
Inderdaad dacht ik hetzelfde. Hij heeft schijnbaar direct gebeld, en aangegeven dat het 'lichte' mishandeling was. De politie heeft hem verteld om foto's te nemen van zijn lichte verwondingen, en binnenkort op het bureau langs te komen.
En betreffende vriendschap: Hij moet echt diep door het slijk, wil hij het ooit nog goed krijgen, en aangifte helpt daar natuurlijk niet bij. |
|
|
|
 |
leader
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 apr 2006 19:41 Onderwerp: |
|
|
Je durft nogal wat, om je "Adonai" te noemen? |
|
|
|
 |
Michael Dekkers
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: ma 17 apr 2006 19:43 Onderwerp: |
|
|
In beginsel levert dit mishandelig op, en als een getuige zegt "ja, hij heeft geslagen, maar blablablabla", dan is dat in beginsel alleen maar een positieve bijdrage aan het bewijs.
Noodweer is de noodzakelijke verdediging bieden (subsidiariteit / proportionaliteit) tegen een ogenblikkelijke wederrechtelijke aanranding van eigen of andermans lijf of eerbaarheid. De vraag is of hier sprake was van een "nodweersituatie" als zodanig. Zoja, dan levert dit noodweer op als rechtvaardigingsgrond.
Indien er wel een noodweersituatie is, maar de verdediging overschrijdt de grenzen van subsidiariteit / proportionaliteit dan is er sprake van noodweer-exces als schulduitsluitingsgrond. |
|
|
|
 |
|