Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 12:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verplichting tot extra werken bij duo baan
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Helena

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 14:08    Onderwerp: Verplichting tot extra werken bij duo baan Reageer met quote Naar onder Naar boven

(verwijderd)

Laatst aangepast door Helena op zo 25 mei 2008 8:30, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 14:32    Onderwerp: Re: extra werken bij duo baan Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helena schreef:
Ik wilde graag iets weten over mijn duo baan en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mijn naam is Helena Krouwel en ik heb een duo baan voor 16 uur p/week.
Op 2 vaste dagen, de maandagen en woensdagen.
In mijn arbeidsovereenkomst staat dat ik mijn collega moet vervangen bij ziekte en verlof.
Dat lukt ons beide goed en dat doen wij dan ook regelmatig.
Nu heeft mijn collega 1 maand vakantie opgenomen en wil mijn werkgever hebben dat ik i.p.v. 16 uur 36 uur per week ga werken en dat 1 maand lang.

Wegens privé omstandigheden kan ik dit niet. Dat is immers de reden waarom ik parttime ben gaan werken.

Kan mijn werkgever mij nu toch verplichten een maand fulltime te werken?

In principe staat jouw werkgever, gezien de 'ziekte/verlof' bepaling in zijn recht. Wel is het mogelijk dat de werkgever in het kader van 'goed werkgeverschap', gezien de privéomstandigheden dit niet van je kan eisen. Maar daarvoor moet de concrete situatie beoordeeld worden. Als dit privéomstandigheden zijn die ook al bestonden toen de overeenkomst gesloten werd, lijkt mij een beroep daarop niet haalbaar.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat je die clausule in de arbeidsovereenkomst zonder meer zo kunt lezen dat deze de werkgever het recht geeft je tijdens de vakantie van je collega een maand lang 20 uur per week extra te laten werken. Als ik lees "vervangen bij ziekte en verlof" en weet dat je 2 vaste dagen per week werkt, denk ik meer aan vervanging bij losse ziekte- en verlofdagen. Zelfs voor die gevallen lijkt het me geen harde verplichting die jou opgelegd kan worden, maar meer een soort inspaningsverplichting om, als het even kan, de collega te vervangen. Anders ben je niet meer vrij om je vrije dagen in te vullen zoals je zelf wilt, en zou daar in de arbeidsvoorwaarden het één en ander tegenover moeten staan (en daar ga ik niet van uit).

In ieder geval is het van belang om na te gaan wat de omstandigheden waren op het moment dat de overeenkomst gesloten werd, wat jij en je werkgever met deze clausule hebben bedoeld en wat jullie over en weer omtrent de bedoelingen van de andere partij hebben mogen begrijpen.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik denk niet dat je die clausule in de arbeidsovereenkomst zonder meer zo kunt lezen dat deze de werkgever het recht geeft je tijdens de vakantie van je collega een maand lang 20 uur per week extra te laten werken. Als ik lees "vervangen bij ziekte en verlof" en weet dat je 2 vaste dagen per week werkt, denk ik meer aan vervanging bij losse ziekte- en verlofdagen. Zelfs voor die gevallen lijkt het me geen harde verplichting die jou opgelegd kan worden, maar meer een soort inspaningsverplichting om, als het even kan, de collega te vervangen. Anders ben je niet meer vrij om je vrije dagen in te vullen zoals je zelf wilt, en zou daar in de arbeidsvoorwaarden het één en ander tegenover moeten staan (en daar ga ik niet van uit).

Dat zou ik ook gedacht hebben, maar ik ben nu net met het vak arbeidsovereenkomstenrecht bezig en het blijkt dat dit soort bepalingen toch een stuk minder werknemer-vriendelijk uitgelegd plegen te worden dan ik verwachtte.
Quote:

In ieder geval is het van belang om na te gaan wat de omstandigheden waren op het moment dat de overeenkomst gesloten werd, wat jij en je werkgever met deze clausule hebben bedoeld en wat jullie over en weer omtrent de bedoelingen van de andere partij hebben mogen begrijpen.

En daar kan ik me helemaal in vinden.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat hij het je formeel wel kan verplichten, omdat jullie dat nu eenmaal zo hebben vastgelegd. MAAR: hoe ingewikkeld is het werk dat je doet? Ik vraag dat omdat dat de redelijkheid van het verzoek van de werkgever kan bepalen. Iemand die achter de kassa staat is bijv. een stuk makkelijker te vervangen dan een PR-medewerker.

Kun je in goed overleg met je baas tot een middenweg komen? Bijvoobeeld dat je 3 dagen of 3,5 dag zult werken? Is er een oplossing te verzinnen voor de situatie waardoor jij niet meer kunt werken dan die 2 dagen? (dat kun je immers met ziekte ook, namelijk). Wie weet wil je werkgever je daarin wel tegemoetkomen (als het bijv. om opvang van kinderen gaat de kosten voor oppas geheel of gedeeltelijk voor zijn rekening nemen).
bona fides

BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ik denk dat hij het je formeel wel kan verplichten, omdat jullie dat nu eenmaal zo hebben vastgelegd.

Een deel van de vraag is wat er is vastgelegd. De letterlijke tekst van de bepaling zegt beslist niet alles (Haviltex en zo). Het blijkt hier dat in ieder geval de werkneemster bij het tekenen waarschijnlijk niet het idee heeft gehad dat ze verplicht kon worden een maand lang 36 uur/week te werken. Het zou me niet verbazen als ook de werkgever er eigenlijk alleen maar een regeling in zag voor de sporadische ziekte- of snipperdag. Als dat niet zo was dan had hij, mijns inziens, zich er best even van mogen verzekeren dat de werkneemster daar ook zo over dacht, zeker als het toen al duidelijk was dat 36 uur per week werken voor Helena gezien haar privésituatie bezwaarlijk was. Misschien redeneer ik hier te veel in het voordeel van Helena, maar ik heb er zelf moeite mee om het anders te zien.

Pas zodra vaststaat dat de eis van de werkgever onder de bepaling valt, kan hij er een beroep op doen. In dat geval ben ik het met je eens dat het een afweging wordt tussen de belangen van de werkgever en de werknemer, waarbij in beginsel de werkgever in zijn recht zal staan.

Een voor beide partijen acceptabel compromis vinden is natuurlijk het beste. Daarbij kan het voor Helena in de onderhandelingen wellicht nuttig zijn om aan te voeren dat de bewuste bepaling in de overeenkomst nooit voor deze situatie bedoeld is geweest, en dat de werkgever dat zo ook begrepen moet hebben.
Helena

BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2006 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verwijderd

Laatst aangepast door Helena op di 03 jun 2008 9:22, in totaal 1 keer bewerkt
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2006 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In het verleden heb ik altijd in goed overleg de vakantieperiode van mijn collega kunnen oplossen.
Er werd een rooster gemaakt voor de dinsdagen en donderdagen waarbij mijn collega’s invielen.

Hoe in het verleden met een overeenkomst werd omgegaan, is een duidelijke aanwijzing met wat er mee bedoelt werd.
Als de afgelopen jaren ook niet werd gesteld "dat het zo in je contract stond", maar dat er blijkbaar wel ruimte was om jouw presoonlijke situatie in de gaten te houden, dan kan de werkgever niet nu opeens een ander standpunt innemen.

Blijft natuurlijk wel dat er dit jaar een probleem is om de plaats van je collega waar te nemen, maar de oplossing hoeft niet helemaal van jou afkomstig te zijn.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2006 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de vraag vanavond even tijdens college arbeidsrecht gesteld. Er is maar heel kort op ingegaan, maar het kwam hier op neer: het hangt er van af wat over "verlof" is afgesproken. Als daaronder ook vakantie van de collega valt, dan is Helena helaas wel verplicht om te gaan werken.

Overigens vind ik heel veel te zeggen voor de andere argumenten die naar voren zijn gebracht (wat partijen redelijkerwijs van de afspraken mochten verwachten en ook: hoe het al een paar jaar in de praktijk is gegaan)

Kortom: probeer door onderhandelen met je baas tot een goede oplossing te komen. Om nu "je zin krijgen" maar daar een echt verstoorde arbeidsrelatie aan overhouden is ook naar. Dus probeer nog eens, evt. samen met collega's, of je creatieve oplossingen kunt verzinnen (ik ken je persoonlijke situatie niet, dus ik kan daar helaas nu niet over meedenken).
Overigens vind ik dat je je door het aanbieden van een maand onbetaald verlof al zeeeeeer inschikkelijk en bereidwillig opstelt. Het zou niet zo ver moeten komen.
Helena

BerichtGeplaatst: zo 16 apr 2006 16:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(verwijderd)

Laatst aangepast door Helena op zo 25 mei 2008 8:33, in totaal 1 keer bewerkt
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 16 apr 2006 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou een schriftelijke reactie op de brief opstellen, waarin je duidelijk aangeeft dat

* Je persoonlijke omstandigheden bij je werkgever bekend waren bij het aangaan van de overeenkomst
* Er in het verleden altijd rekening is gehouden met die omstandigheden
* Dat de inhoud van een arbeidsovereenkomst niet uitegelegd wordt aan de hand van de letterlijke interpretatie van een contract, maar dat die inhoud uitgelegd moet worden aan de hand van de betekenis die beide partijen bij het aangaan van de overeenkomst aan de overeenkomst gaven.Hierbij is de manier waarop die overeenkomst tot stand is gekomen, maar ook de manier waarop daarna aan die overeenkomst invulling is gegeven, bepalend.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 16 apr 2006 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou er ook bij zetten:
- dat je je werkgever bedankt voor de oplossing die nu gevonden is (het huren van de uitzendkracht)
- dat het op grond van de al eerder aan de orde gekomen omstandigheden incidenteel wel mogelijk is de collega te vervangen, maar niet voor lange periodes
- dat je in principe graag bereid bent mee te werken aan een oplossing bij ziekte of vakantie van de collega wanneer dit niet zoals tot voor kort gebruikelijk opgevangen kan worden (en wellicht dat je baas dan in ruil oppas o.i.d. vergoedt als dit in je situatie mogelijk is)

en eventueel:
- dat je hierbij je eerder gedane aanbod (het opnemen van onbetaald verlof) herhaalt (dat toont nl. erg veel goede wil van jouw kant, maar ik vind het nog steeds te veel goede wil van jouw kant)

Over dat wel of niet moeten naleven van wat er in het contract is afgesproken verschillen de meningen, zoals je merkt, maar ik denk dat hier WEL letterlijk de tekst van het contract geldt.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 16 apr 2006 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Over dat wel of niet moeten naleven van wat er in het contract is afgesproken verschillen de meningen, zoals je merkt, maar ik denk dat hier WEL letterlijk de tekst van het contract geldt.

Bakels is daar anders heel duidelijk over:
Quote:

Wat tussen partijen heeft te gelden wordt mede bepaald door hetgeen hun bij het sluiten van de overeenkomst voor ogen stond, mede in aanmerking genomen de wijze waarop zij feitelijk aan de overeenkomst uitvoering hebben gegeven. Daarbij is niet één enkel kenmerk beslissend, de verschillende gevolgen die partijen aan hun verhouding hebben verbonden moeten in onderling verband worden bezien

Ook hier zien we weer duidelijk Haviltex terug. Bij bovenstaande tekst wordt verwezen naar 2 uitspraken van de HR. Vasthouden aan de letterlijke tekst van een contract lijkt me derhalve niet realistisch. Dit is overigens anders wanneer het CAO bepalingen betreft: http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtluitspraak.asp?searchtype=ljn&ljn=AR1049&u_ljn=AR1049
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 16 apr 2006 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone, waarom denk je dat de letterlijke tekst zou gelden? Ook op arbeidsovereenkomsten is gewoon de Haviltex-norm van toepassing.

Bij CAO-bepalingen is het inderdaad iets anders, al is het ook dan niet de letterlijke tekst die geldt, maar de CAO-norm. In Pensioenfonds/Fox geeft de Hoge Raad aan dat voor de uitleg van CAO-bepalingen (en andere geschriften met derdenwerking) alle omstandigheden van het geval van belang zijn, met uitzondering van de niet-kenbare bedoeling van degenendie de uit te leggen bepaling hebben geformuleerd, en dat slechts die uitzondering het verschil met de Haviltex-norm uitmaakt. Het komt erop neer dat de letterlijke tekst van groot belang is, maar niet noodzakelijk van doorslaggevend belang.

Maar goed, hier gaat het niet om een CAO-bepaling, maar om een bepaling uit de arbeidsovereenkomst.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2006 8:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk het mede omdat mijn docent het desgevraagd ook zo aangaf. Dat is 1. Verder: als mevrouw het ten tijde van het tekenen van het contract al aangaf, dan had men net zo goed die passage er uit kunnen halen (c.q. had zij er niet mee accoord kunnen gaan). Het is tot nu toe goed gelopen, maar ik vrees dat als puntje bij paaltje komt zij gewoon aan dat contract kan worden gehouden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds