|
Auteur |
Bericht |
MF
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 15 apr 2006 20:45 Onderwerp: aanspraak maken op grond achter mijn huis. |
|
|
Hi
vraagje
ik heb onlangs een huis gekocht (niks mis mee)
maar nu ben ik er achter gekomen dat de vorige eigenaar (overleden)
10 meter grond achter het huis heeft gebruikt van de gemeente zeker 20 jaar heeft ze de grond gehad.
een andere buurman heeft deze grond immiddels (huis heeft een tijd leeggestaan) ingenomen.
mag dit zomaar?
kan ik op een of andere aanspraak maken op deze grond?
daar de vorige eigenaar deze lang gebruikt heeft.
Greetingz,
Mike |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 15 apr 2006 21:03 Onderwerp: |
|
|
Als de vorige eigenaar minimaal 20 jaar lang dat stuk grond heeft gebruikt is ze inderdaad eigenaar geworden. Het lijkt me aannemelijk dat ze met het huis dat stuk grond aan je heeft verkocht. Dus ik denk dat je inderdaad aanspraak kunt maken, mits je het één en ander ook kunt aantonen.
Het kan wel van belang zijn wat in de koopovereenkomst stond en in de akte van levering. Ik kan me ook indenken dat het stuk grond nu eigendom is van de erven van de vorige eigenaar. |
|
|
|
 |
MF
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 15 apr 2006 21:07 Onderwerp: |
|
|
ik moet er wel bij zeggen
het huis was een huurhuis ik heb dit nu gekocht van de woningbouw
en de grond van de gemeente
ik weet niet of dit nog wat uitmaakt?
mike |
|
|
|
 |
Xman83
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: ma 17 apr 2006 0:36 Onderwerp: |
|
|
er is veel jurisprudentie over dit soort gevallen. Relevant is om te weten wat in de akte van levering staat zoals bona fides zegt. Daar staat in welke grond je precies hebt gekocht. Als de vorige 'eigenaar' het huurde dan was hij geen eigenaar, dat was namelijk de verhuurder. _________________ It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.
Sir Winston Churchill |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 17 apr 2006 7:31 Onderwerp: |
|
|
Als jij het huis van de woningbouw hebt gekocht, kan er sprake zijn van verkrijgende verjaring, omdat de vorige bewoner nooit ook maar de illusie heeft gehad die grond te bezitten. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 17 apr 2006 17:56 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Als jij het huis van de woningbouw hebt gekocht, kan er sprake zijn van verkrijgende verjaring, omdat de vorige bewoner nooit ook maar de illusie heeft gehad die grond te bezitten. |
Je bedoelt geen sprake van verkrijgende verjaring, neem ik aan?
Het klopt natuurlijk dat de vorige bewoner niet voor zichzelf kan hebben gehouden, omdat hij huurder was. Maar misschien moet je het zien als houden voor de woningbouwvereniging? Ik ben er zeker niet van overtuigd dat het zo is, maar het lijkt me wel dat ook bij verhuur enige vorm van bescherming via verjaring mogelijk moet zijn. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 17 apr 2006 18:53 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | StevenK schreef: | Als jij het huis van de woningbouw hebt gekocht, kan er sprake zijn van verkrijgende verjaring, omdat de vorige bewoner nooit ook maar de illusie heeft gehad die grond te bezitten. |
Je bedoelt geen sprake van verkrijgende verjaring, neem ik aan?
|
Yep, tipfoutje. |
|
|
|
 |
|