|
Auteur |
Bericht |
MaaikeWiksma
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: ma 20 mrt 2006 15:52 Onderwerp: Boete vals invullen schadeformulier verzekeringsmaatschappij |
|
|
Als onderdeel van een casus vroeg iemand mij welke boete er staat op het invullen van een schadeformulier van een verzekeringsmaatschappij terwijl de schade niet geleden is.
Ga er vanuit dat de verzekeringsmaatschappij ten onrechte een bedrag van 950 euro heeft uitgekeerd in dit geval.
Is hier een vaste boeteclausule voor?
Thanks  |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 20 mrt 2006 18:30 Onderwerp: |
|
|
In de polisvoorwaarden zal de verzekeringsmaatschappij hier wel gevolgen aan hebben verbonden, zoals het eenzijdig opzeggen van de verzekeringsovereenkomst. En natuurlijk moet de € 950,-- terug worden betaald.
Ook kan de verzekeraar aangifte van fraude doen bij de politie.
Of er bovenop de andere sancties ook nog een boeteclausule op zal staan weet ik niet. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
torilion
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 08 apr 2006 18:05 Onderwerp: |
|
|
bijkomend (mogelijk groter) probleem is dat de persoon in kwestie in de toekomst geweigerd kan/zal worden voor diverse verzekeringen, waarbij er van tevoren vragen gesteld worden op grond waarvan dit gemeld moet worden. Wordt het dan niet gemeld dan kan dit ten gevolg hebben dat als de verzekering er bij een schade geval alsnog achter komt er niet uitgekeerd hoeft te worden. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 08 apr 2006 18:30 Onderwerp: |
|
|
torilion schreef: | Wordt het dan niet gemeld dan kan dit ten gevolg hebben dat als de verzekering er bij een schade geval alsnog achter komt er niet uitgekeerd hoeft te worden. |
Al is dit vaak succesvol te verwerpen door een beroep te doen op het relativiteitsvereiste. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: za 08 apr 2006 20:12 Onderwerp: |
|
|
De polisvoorwaarden zijn hier inderdaad bepalend. Al gaat het hier om een 'casus', ik moet toch even kwijt dat ik dergelijk gedrag moreel zeer verwerpelijk vind.  _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Laatst aangepast door Duch op zo 09 apr 2006 10:36, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 08 apr 2006 22:24 Onderwerp: |
|
|
ergo sum schreef: | torilion schreef: | Wordt het dan niet gemeld dan kan dit ten gevolg hebben dat als de verzekering er bij een schade geval alsnog achter komt er niet uitgekeerd hoeft te worden. |
Al is dit vaak succesvol te verwerpen door een beroep te doen op het relativiteitsvereiste. |
In het verzekeringsrecht hoeft de verzekeraar alleen maar aannemelijk te maken dat wanneer de juiste informatie opgegeven was, hij de verzekering niet of niet onder dezelfde voorwaarden gesloten zou hebben.
Er is juist *geen* vereiste dat er een relatie tussen de schade en de ontbrekende informatie bestaat.
Maar we dwalen al weer af van de oorspronkelijke vraag. |
|
|
|
 |
|