Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 21:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aanbod en aanvaarding bij het kopen van een huis?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
GodPigeon

GodPigeon

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006 16:55    Onderwerp: Aanbod en aanvaarding bij het kopen van een huis? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verhaal van een vriend van mij:

Quote:
Ect een klote week gehad btw. We zijn hier bezig een huis te vinden en waren volop aan het bieden op een huis met de vraagpr. 219.000.
Wij openden op 200.000, tegenbod 215.000, wij met 204.000, tegenbod 212.000, wij 206.000, zij gaven toen door 210.000 als definitief bod te houdern. Wij reageerden daarop met "Hebben we dan met 208.000 een deal? De makelaar legde het voor waarna de reactie kwam "Nee, 210.000 is echt
definitief. Nog geen twee minuten later accepteerden we het bod 210.000. Waarop zij meldden dat er net weer een bezichtiging was geweest die meer bood en dat we tegen ze op moesten bieden?!! Wat een naaiers..

We zijn er de hele week mee bezig geweest. Steeds als wij een bod gaven duurde het een dag voordat we een tegenbod terug kregen .

Opbieden tegen anderew bieders mag naar mijn weten toch helemaal niet?? Ook het geaccepteerde bod van 210.000 is toch een wettelijke overeenkomst?

Ik had ff het één en ander gecheckt en kwam erachter dat ik volledig in mijn recht sta volgens een instantie.
Ik heb de makelaar aangegeven dat ik juridische stappen zal ondernemen om het huis gwoon voor die 210.000 te kopen..

Aan de andere kant heeft er misschien wel geen bezichtiging plaatsgevonden en heeft de verkopende partij spijt gehad van het bod van 210, alles is mogelijk.

Maandag kreeg ik het bericht dat er 215.000 was geboden door een andere partij en dat wij het voor 215.000 konden kopen omdat wij nog steeds de voorkeur hadden. Waarom hebben wij in godsnaam de voorkeur voor de verkopers? Wanneer ik 215 had gezegd had ik al helemaal geen poot gehad om op te staan want dan mag je zowieso niet meer terugvallen op de eerdere afspraak van 210.000.

Nu ik zelf niet zo erg thuis ben ik het contractenrecht bij onroerende goederen, zou jullie extreem deskundige help mij erg helpen Wink

Mij leek het dat, algemeen gezien, er al sprake is geweest van aanbod een aanvaarding. Dit zou dus een koopovereenkomst betekenen (art 6:217 BW).

Is deze gang van zaken laakbaar? Zijn er bij de verkoop van huizen voor dit soort praktijken (of is het de praktijk Confused) aparte bepalingen?

Voor elke reactie alvast hartelijk dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben ook niet echt thuis in dit soort recht, maar ik herinner me iets van de houdbaarheid van een bod. Je kan bijvoorbeeld zeggen 'als je voor vrijdag accepteert, mag je het hebben voor 210.' In zo'n geval is het bod zaterdag van tafel. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als je geen termijn stelt, en of het 'definitieve' karakter van het bod hierin nog een rol speelt. Overigens vraag ik me af of het misschien mogelijk is dat de verkoper nu twee overeenkomsten heeft gesloten.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'Aanbod en aanvaarding' is bij de koop van een huis "Aanbod, aanvaarding en bedenktijd'...
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat betreft het tegen elkaar opbieden, ik dacht altijd te weten dat dat bij het kopen van een huis niet mocht, maar tot nu toe ben ik tijdens mijn studie hier nog helemaal niets over tegengekomen. Misschien berust dit op afspraken of een gedragscode tussen de makelaars zelf. In hoeverre je hier een beroep op kunt doen zou ik niet weten.

Zoals je de gang van zaken beschrijft denk ik dat het ervan afhangt of de uitspraak "Nee, 210.000 is echt definitief" weer geldt als een nieuw aanbod.

Toen namelijk de 208.000 werd geboden, hield dat een verwerping in van het eerdere bod van 210.000, dat daarmee van de baan was. De 208.000 werd op zijn beurt door de verkoper weer verworpen met "Nee, 210.000 is echt definitief". Maar houdt dat nou een nieuw aanbod in? Vermoedelijk was de zin die echt gebruikt werd weer net iets anders, dus het hangt er maar net vanaf.

Quote:
Ik weet alleen niet wat er gebeurt als je geen termijn stelt, en of het 'definitieve' karakter van het bod hierin nog een rol speelt.

Dat vertelt 6:219 BW (tenzij uit de onderhandelingen zelf iets anders voortvloeit, zie 6:217 lid 2). Is er geen termijn gesteld, dan kan het bod herroepen worden zolang het niet aanvaard of verworpen is. Een vrijblijvend bod kan nog onverwijld na aanvaarding herroepen worden. En zoals gezegd, een reeds verworpen bod kan niet alsnog aanvaard worden.
Michèle
Moderator
Michèle

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het me goed herinner uit de tijd dat ik zelf bezig was met een huis kopen, is het inderdaad verboden met een andere partij in onderhandeling te gaan als je al met een partij in onderhandeling bent. Uit het heen en weer bieden blijkt duidelijk dat jullie in onderhandeling waren, de verkoper mag dus niet zomaar afbreken omdat er een andere - hogere - bieder zich aandient.
In reactie op wat Bona Fides schrijft, zou ik ervoor pleiten dat de opmerking '210.000 is definitief' gezien moet worden in het hele proces van uitonderhandelen. Take it or leave it. Naar mijn mening komt door aanvaarding dan de koop tot stand.
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006 1:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er in dit geval geen sprake van 'een uitnodiging tot het doen van een aanbod' door de verkoper van het huis Question

Net als bijvoorbeeld wanneer je een advertentie plaatst in de krant met een vraagprijs erbij. In dat geval is dat ook op te vatten als 'een uitnodiging tot het doen van een aanbod'.

Ik ben het ermee eens dat er uitgeonderhandeld is. Wat ik niet snap is dat de verkoper alsnog zegt dat de voorkeur bij hen ligt. Dus zou je toch denken dat het aanbod van 215.000 wellicht verzonnen is om de prijs op te krikken Question Duivels Twisted Evil
Marco S

Marco S

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Is er in dit geval geen sprake van 'een uitnodiging tot het doen van een aanbod' door de verkoper van het huis
Dat stadium ben je hier al ver voorbij.

Als je in de artt. 6:217 en verder kijkt, kun je misschien zeggen dat het aanbod ogv 6:219 niet meer te herroepen valt door de verkoper.

GodPigeon

Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste bedankt voor alle reacties!

Update: Hijzelf heeft ook zijn rechtsbijstandsverzekerings-bureau ingeschakeld. En het verhaal daar was inderdaad dat hij volledig in zijn recht staat. In onderhandelingen zoals deze over een huis, mag er niet tussentijds ineens onderhandeld worden met een andere partij.

Wel werd hem meteen verteld dat in een eventuele rechtszaak hij compleet kansloos zal zijn, puur om het feit dat hij niks op papier heeft staan. Zoals ze al zeiden:

Biedende partij schreef:
Dit schijnt in eerdere gevallen ook zo gegaan te zijn. De kopende partij trekt altijd aan het kortste eind.

Volento Deo schreef:
Is er in dit geval geen sprake van 'een uitnodiging tot het doen van een aanbod' door de verkoper van het huis?

Dit stadium ben je inderdaad voorbij. Waar jij op doelt is al geweest op het moment dat de onderhandelingen begonnen, omdat ze dan te kennen hebben gegeven de onderhandelingen dus te willen beginnen met DIE partij.
Michèle
Moderator
Michèle

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is jammer dat dit soort situaties spaak dreigen te lopen bij gebrek aan bewijs. Je kennis zou bij een eventuele rechtzaak de beide makelaars als getuigen kunnen laten optreden, maar of dat voldoende is?
Maar kansloos zijn bij een rechtszaak wil niet zeggen dat je kennis niets kan doen. Heeft hij de verkopers al geconfronteerd met de onrechtmatigheid van hun gedrag? Kan de makelaar niet op hoge poten zijn beklag doen bij de andere makelaar? Of hadden de verkopers geen makelaar? In dat geval kan je in ieder geval dreigen met juridische stappen in een brief, wellicht dat ze daar gevoelig voor zijn.
Indien de verkopers wel een makelaar hebben ingeschakeld, is deze aangesloten bij een vereniging? Daar zou je je beklag kunnen doen. De aantasting van zijn goede naam als makelaar zou toch moeten gaan jeuken.
Tenzij het huis de moeite niet is, zou ik het zeker niet zonder slag of stoot laten gaan. Indien de verkopers het huis inmiddels wel verkocht hebben aan die andere partij maakt dat de zaak natuurlijk een stuk ingewikkelder.

Succes in ieder geval!

Grtz M.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Als ik het me goed herinner uit de tijd dat ik zelf bezig was met een huis kopen, is het inderdaad verboden met een andere partij in onderhandeling te gaan als je al met een partij in onderhandeling bent.

Weet iemand wat hiervoor de basis is? (Ik weet dat het klopt, maar waar is het vastgelegd?) Het geldt niet voor willekeurige contractsonderhandelingen, lijkt me (al gelden wel de Plas/Valburg criteria).
Marco S

Marco S

BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Let op dat Plas/Valburg alweer verouderd is. In augustus 2005 heeft de Hoge Raad een nieuw arrest gewezen wat duid op een 2deling ipv een 3deling in de pre-fase. Ben de naam van het arrest even kwijt.

abraxes

Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Let op dat Plas/Valburg alweer verouderd is. In augustus 2005 heeft de Hoge Raad een nieuw arrest gewezen wat duid op een 2deling ipv een 3deling in de pre-fase. Ben de naam van het arrest even kwijt.

Daar ben ik erg benieuwd naar. Mocht het je te binnen schieten dan hoor ik t graag.
Bekijk de homepage
Marco S

Marco S

BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij deze:

CBB / JPG, HR 12-8-2005: maatstaf is dat ieder van de onderhandelende partijen – die verplicht zijn hun gedrag mede door elkaars gerechtvaardigde belangen te laten bepalen – vrij is de onderhandelingen af te breken, tenzij dit op grond van het gerechtvaardigd vertrouwen van de wederpartij in het totstandkomen van de overeenkomst of in verband met de andere omstandigheden van het geval onaanvaardbaar zou zijn.

abraxes

BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je Wink

De zin volgt overigens direct uit VSH-Shell. Maar ik zal eerst het arrest eens lezen.
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lap tekst

Laatst aangepast door abraxes op do 06 apr 2006 17:43, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds