|
Auteur |
Bericht |
Aram
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 31 mrt 2006 19:15 Onderwerp: Minderjarigen contract onderteken |
|
|
Hallo,
Wat ik mij afvroeg is het verboden om een contract te onderteken, als je minderjarig bent, en geen toestemming van je ouders hebt. Zo ja, waaruit kan ik dat opmaken (artikel)? De minderjarigen zijn ook nog gedwongen om het te tekenen...
Alvast bedankt, Aram. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 31 mrt 2006 20:06 Onderwerp: |
|
|
Wat voor contract. In het algemeen is zo'n contract vernietigbaar indien de wettelijke vertegenwoordigers zich daar naar gedragen. Maar er zijn uitzonderingen. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: vr 31 mrt 2006 20:22 Onderwerp: |
|
|
En hoe bedoel je precies 'gedwongen te ondertekenen'? Dat klinkt erg ehm... vernietigbaar.  _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 31 mrt 2006 21:56 Onderwerp: |
|
|
Noemen jullie ook nog even de artikelen?  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 31 mrt 2006 22:10 Onderwerp: |
|
|
1234  |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 31 mrt 2006 22:49 Onderwerp: Re: Minderjarigen contract onderteken |
|
|
Aram schreef: | De minderjarigen zijn ook nog gedwongen om het te tekenen... |
Lijkt me een gevalletje 3:40 BW. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
Aram
|
Geplaatst: za 01 apr 2006 10:11 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | En hoe bedoel je precies 'gedwongen te ondertekenen'? Dat klinkt erg ehm... vernietigbaar.  |
Misschien is gedwongen een groot woord, het contract gaat trouwens over een schuldbekentenis, maar ze werden geschorst van school als ze het contract niet ondertekenen.. |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 01 apr 2006 11:47 Onderwerp: |
|
|
Hm. Dit ruikt volgens mij naar chantage.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 01 apr 2006 12:02 Onderwerp: |
|
|
Aram schreef: | Duch schreef: | En hoe bedoel je precies 'gedwongen te ondertekenen'? Dat klinkt erg ehm... vernietigbaar.  |
Misschien is gedwongen een groot woord, het contract gaat trouwens over een schuldbekentenis, maar ze werden geschorst van school als ze het contract niet ondertekenen.. |
Ik krijg het gevoel dat hier informatie ontbreekt. Wat voor schuldbekentenis, waarom ?
Stel dat het zo dat er sprake is van bijvoorbeeld vernieling en de schuldbekentenis betreft de schade, dan is daar imho weinig mis mee. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: za 01 apr 2006 13:56 Onderwerp: |
|
|
Hmz, voordat we allemaal verder gaan met gokken, is het misschien inderdaad handig om meer info te hebben. Aram, kan je er misschien meer over vertellen zodat we weten waar we het over hebben? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 01 apr 2006 14:30 Onderwerp: |
|
|
Ik begin te vermoeden dat de minderjarigen in kwestie het contract liever zelf ondertekenen en dat ze er een handtekening van hun wettelijke vertegenwoordiger onder laten zetten  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Aram
|
Geplaatst: za 01 apr 2006 18:06 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Wat voor schuldbekentenis, waarom ?
Stel dat het zo dat er sprake is van bijvoorbeeld vernieling en de schuldbekentenis betreft de schade, dan is daar imho weinig mis mee. |
De schuld bekentenis betrefte geen schade, maar de leerlingen moesten toegeven dat ze tijdens een Voetbal wedstrijd hadden gescholden Die brief is ook nog is rondgestuurd en is in de krant verschenen, zelf zie ik dit als een onofficieel strafblad, als je dan gaat studeren denken ze ook 'Dat waren die jongens die zich niet konden stil houden tijdens die wedstrijd'...
Hoe denken jullie hierover?
Quote: | Ik begin te vermoeden dat de minderjarigen in kwestie het contract liever zelf ondertekenen en dat ze er een handtekening van hun wettelijke vertegenwoordiger onder laten zetten |
Hoe bedoel je??
De wettelijk vertegenwoordigers wisten er tot op heden niks van, de brief is al rondgestuurd en gepubliceerd, dus de ouders hebben geen toestemming gegeven, is dit ook niet fout?
--
Genoeg informatie, of willen jullie nog specifieken dingen weten? _________________ Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst...  |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 01 apr 2006 18:57 Onderwerp: |
|
|
Aangezien er sprake is van dwang (niet tekenen is straf krijgen) en de kinderen geen toestemming van hun ouders tot tekenen hadden, en het nog eens openbaar wordt, denk ik dat het niet aanvaardbaar is dat dit gebeurt.
Verder laat ik beargumentering aan de juristen (in opleiding) over.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 01 apr 2006 18:59 Onderwerp: |
|
|
Een contract is het niet, het is ook geen rechtshandeling. De eerder genoemde artikelen over vernietigbaarheid en dwang zijn dan ook niet wat je zoekt. Dat de ouders geen toestemming hebben gegeven lijkt me er niet zo veel toe doen.
In eerste instantie vind ik dreigen met van school sturen behoorlijk ver gaan, maar ik weet niet wat er is geroepen en wat er allemaal precies is voorgevallen. Als het zo ernstig is dat schorsing een redelijke sanctie was geweest, is er misschien niet zo veel mis met de actie van de school. Al komt het wat in de buurt van de schandpaal en is het in zekere zin een soort eigenrichting. Als het om volwassenen gaat vinden we het in ieder geval niet vanzelfsprekend dat een winkelier foto's van winkeldieven op mag hangen.
De gevolgen van zo'n brief lijken me overigens wel mee vallen. Zulke dingen onthoudt toch niemand (en dan nog... iedereen doet wel eens iets doms, een strafblad is het niet, en "die zich niet konden stilhouden" klinkt zo ernstig nog niet).
Misschien kun je aangeven waar je heen wilt. Ik vermoed dat je een manier zoekt om de school duidelijk te maken dat het rondsturen van die brief e.d. niet door de beugel kan? Daarbij laat ik nog even in het midden of het echt niet kan. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 01 apr 2006 19:41 Onderwerp: |
|
|
Aram schreef: | Quote: | Ik begin te vermoeden dat de minderjarigen in kwestie het contract liever zelf ondertekenen en dat ze er een handtekening van hun wettelijke vertegenwoordiger onder laten zetten |
Hoe bedoel je??
De wettelijk vertegenwoordigers wisten er tot op heden niks van, de brief is al rondgestuurd en gepubliceerd, dus de ouders hebben geen toestemming gegeven, is dit ook niet fout?
|
Ik bedoel er mee dat het mij een kwestie leek die de minderjarigen in kwestie ook liever verborgen hadden gehouden voor hun ouders.
Het heeft inderdaad een hoog schandpaalgehalte. Heeft de school bij het ondertekenen van de brief ook gezegd dat die naar de krant zou worden gestuurd?
Overigens moet je maar zo denken: in de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt. Mensen onthouden dat heus niet eeuwig, hoor. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|