Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 19 jul 2025 22:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Factuur van een installatiebedrijf via derden
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tomdegraaff

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 9:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om de cirkel rond te maken volgt hier nog een laatste, pikant, detail.

Onze buurman was destijds in loondienst bij het desbetreffende installatiebedrijf!

Waar er aanvangkelijk geen vuiltje aan de lucht leek (buurman werkt naar beider tevredenheid bij installatiebedrijf, buurman klust bij ons, naar beider tevredenheid, wat bij), werd de situatie heel anders toen onze buurman door het installatiebedrijf werd ontslagen. Ik ken de reden van het ontslag niet precies, maar vermoed dat het installatiebedrijf ontevreden was over het afgeleverde werk of de werkwijze van de buurman.

De buurman was bovendien een "professionele beunhaas": hij kluste ook wel eens bij anderen wat bij. Ik vermoed dat de kosten van hetgeen hij bestelde, hij liet verrekenen met zijn salaris. Toen hij ontslagen werd bleek waarschijnlijk nog 1 rekening open te staan: die "van ons". Op de buurman viel niets meer te verhalen. Die is (nog steeds!) spoorloos. Waarschijnlijk heeft hij onze naam of ons adres genoemd toen de factuur bij hem werd aangemaand: "Ik ben blut, haal je geld maar bij Tom en Luus!"

Ik wil dit niet als argument gaan gebruiken (en waarschijnlijk is dit niet van juridische betekenis), maar wat te denken van een installatiebedrijf dat willens en wetens meewerkt aan het zwart-werken van een eigen medewerker?
Want zeg nou eerlijk: wat moet een installateur met maandelijkse grote bestellingen (over €1.000) aan slangen, buizen en knelkoppelingen? Vernieuwd hij zijn huis elke maand opnieuw...? We weten tch allemaal wat hij daarmee deed. Bij ons installeren, bij vrienden, bekenden, kennissen, vage kennissen en ga zo maar door.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tomdegraaff

BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 9:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het wordt al een ingewikkelde kwestie. Ik heb de factuur al op formaliteiten beoordeeld, maar (ondanks anderhalf jaar na dato) daar valt niks op aan te merken. Blijft een juridisch steekspel nog als alternatief.
Hopelijk kunnen de fanatieke leden van rechtenforum.nl me aanknopingspunten geven, want ik ben niet thuis in het burgerlijk wetboek.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 9:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Suijkerbuijk, heb je mijn bovenstaande opmerking gelezen? Ik denk dat het installatiebedrijf eerst "gewoon" mijn buurman de factuur heeft gestuurd, maar die is dus overduidelijk nooit betaald. Nu er daar geen geld meer te halen valt, probeert het installatiebedrijf het bij ons. Dat is vast een tip geweest van onze "behulpzame" buurman. Dit weet ik natuurlijk allemaal niet zeker.

Dat gevoel heb ik ook. In eerste instantie zal de buurman aangeschreven zijn, en nu die geen verhaal biedt krijgen jullie een factuur.
Aangezien alles "zwart" ging, neem ik aan dat de buurman ook niet op papaier heeft aangegeven waarvoor jullie allemaal betaald hebben. Het is goed mogelijk dat hij de betreffende materialen toendertijd al lang aan jullie heeft doorberekend, en dat jullie die al lang betaald hebben, maar dat hij op zijn beurt niet aan het installatiebedrijf heeft betaald.

Het bedrag van de factuur is klein (+/- € 100,-- nietwaar?). Dat is geen bedrag waar je voor naar de kantonrechter gaat, tenzij de zaak overduidelijk is. De kosten van de procedure wegen anders simpelweg niet op tegen de mogelijke baten.

Er kunnen stevige bezwaren tegen worden ingebracht. Jullie hebben immers nooit zaken gedaan met het installatiebedrijf. Als het installatiebedrijf zich op het standpunt stelt dat de buurman voor jullie bemiddelt heeft, dan is aan hen om te bewijzen dat zij aan mochten nemen dat de buurman als bemiddelaar optrad. Als de buurman onvindbaar is, is dat een onmogelijke bewijslast. En daar komen nog omstandigheden bij, zoals het 1 1/2 jaar later sturen van een factuur, die er op wijzen dat de buurman niet bemiddelt heeft.
tomdegraaff

BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Het bedrag van de factuur is klein (+/- € 100,-- nietwaar?). Dat is geen bedrag waar je voor naar de kantonrechter gaat, tenzij de zaak overduidelijk is.

Bedankt voor je argumenten, Suijkerbuijk. Maar je hebt gelijk: ik ga er niet mee naar de kantonrechter. Ik stuur een brief naar het installatiebedrijf. Waarschijnlijk kunnen we het onderling eens worden, hoewel ik een hard standpunt ga innemen.
De strekking van mijn bezwaarschrift zal ik vanmiddag hieronder posten.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 12:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het installatiebureau wil geld, dus is het het installatiebureau dat in het uiterste geval naar de rechter moet stappen, niet jij.
tomdegraaff

BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

CONCEPT BEZWAARSCHRIFT

Installatiebedrijf #####
Straat 1
POST AB PLAATS

30-03-2006

L Tuenter
T H de Graaff
2e Gasthuisstraat 17
7101 EA Winterswijk

Betreft: bezwaarschrift factuur ##### d.d. ##-##-2004

Geachte heer / mevrouw,

Middels dit bezwaarschrift reageren wij op de factuur ##### van ##-###-04 in hoogte van €###.

Op ##-##-2006 is ons een factuur per post toegekomen door de firma Grevers. Direct daarna is door ons telefonisch contact opgenomen om u ervan op de hoogte te stellen dat wij de desbetreffende goederen niet hebben besteld. Middels dit bezwaarschrift willen wij u dit standpunt schriftelijk kenbaar maken.

Wij zijn de mening toegedaan dat bovengenoemde factuur ten onrechte aan ons geadresseerd is. De premisse voorop gesteld dat wij geen bestelling bij de firma Grevers hebben gedaan, is er ofwel door de firma Grevers een administratieve fout gemaakt ofwel door een andere persoon goederen besteld op onze naam.

Deze laatste optie kan niemand uitsluiten. Vandaar onze bezorgdheid. Zoals in artikel 3:61 lid 2 BW echter is omschreven dient voor een geldige rechtshandeling in naam van een ander verricht, een verklaring of gedraging te onderbouwen dat deze andere persoon was gevolmachtigd. Wij hebben een dergelijke verklaring of gedraging, laat staan een volmacht, nooit aan iemand gegeven en verzoeken u in dat geval om opheldering.

Mocht uit uw administratie blijken dat de factuur per abuis aan ons is geadresseerd, dan verzoeken wij u vriendelijk doch dringend ons hiervan zo snel mogelijk schriftelijk kennis te geven.

Mocht niet uw administratie blijken dat de factuur per abuis aan ons geadresseerd is, dan verzoeken wij u ons ook hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen, echter middels een onderbouwing.
Wij zijn er namelijk van overtuigd dat er aanknopingspunten moeten zijn waarom er een factuur ten onrechte aan ons wordt geadresseerd en helpen u graag met de zoektocht naar de juiste persoon.

Ik vertrouw er op u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en verblijf

met vriendelijke groeten,

Tom de Graaff

Bijlage 1: factuur #####
abraxes

abraxes

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mogelijke toekomstige standpunten van de eiser
Maar pas op! De situatie kan zich m.i. voordoen dat nu u blijk geeft de goederen te hebben ontvangen dit wordt opgevat als een gedraging in de zin van art 3:61 lid 2 BW. Indien u bevestigt dat u de goederen hebt verkregen dan is het aan u om te bewijzen dat de betaling aan de buurman heeft plaatsgevonden. Ook kan dit probleem zich voordoen wanneer er sprake is van lastgeving zonder volmacht (op naam van de tussenpersoon) en er een beroep wordt gedaan op art 7:421 lid 1 BW. Mocht het komen tot een rechtszaak dan lijkt het me goed om de tussenpersoon hierbij te betrekken, hij is immers degene die kennelijk de zaak aan het bedriegen is. Het zou zo kunnen zijn dat de firma te goeder trouw is en dat uw buurman partijen tegen elkaar opzet. Dan zal hij het bij een eventuele rechtszaak wellicht nog moeilijk krijgen.

Het lijkt me sterk dat een en ander aanhangig wordt gemaakt, maar ik zou hier wel rekening mee houden.

Als reactie op de factuur:
'Dat er geen sprake is van volmacht.

'Dat de firma niet heeft mogen aannemen dat er sprake was van volmacht omdat uit de wijze waarop eerder zaken werd gedaan het tegenovergestelde blijkt. Hetgeen aan een beroep op art 3:61 lid 2 in de weg staat.

'Dat de factuur pas na anderhalf jaar ten tonele verschijnt, hetgeen ongebruikelijk is. Wellicht vormt dit een aanwijzing dat de factuur was geadresseerd aan de buurman welke tevens werknemer was van de desbetreffende firma.

'Dat er sprake was van lastgeving zonder volmacht.

'Dat u derhalve in beginsel geen partij bent van de overeenkomst, maar dat er een overeenkomst is tussen de buurman en de firma.

'Dat de firma de tussenpersoon dient aan te spreken.

'Dat u de tussenpersoon reeds hebt betaald.

Omtrent art 7:421: geen slapende honden wakker maken. Indien te bewijzen valt dat u hebt betaald dan lijkt me dat dit aan een beroep door de firma op art 7:421 in de weg staat: de tussenpersoon zal dan in het algemeen aansprakelijk zijn. Of zie ik dit verkeerd?
Bekijk de homepage
tomdegraaff

BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Dat u de tussenpersoon reeds hebt betaald.

Hallo abraxes,

bedankt voor je algemene reactie en hartelijk bedankt voor je verdere concrete opmerkingen over de factuur!

Wat betreft bovenstaand argument: het is voor mij moeilijk te achterhalen of ik de tussenpersoon voor deze goederen daadwerkelijk betaald heb. Aangezien ik hem alles ter goeder trouw hebt betaald zal het wel, maar het is allemaal al lang geleden...
Misschien heeft hij deze factuur nooit bij mij gedeclareerd. Dat vermoed ik eigenlijk, omdat hij deze ook nooit betaald heeft.

Aangezien het nauwelijks te bewijzen is dat ik de tussenpersoon heb betaald, moet ik dus beter niet blijkgeven eventueel de goederen ontvangen te hebben. Moet ik dit dan ook concreet bestrijden? Mijn gevoel zegt dat een deel van de factuur, inhoudelijk gezien, best wel eens kan kloppen...
Maw: is het dan wel verstandig, om aan te nemen en dit ook zo in een bezwaarschrift te vermelden, dat de tussenpersoon voor de desbetreffende goederen met zekerheid is uitbetaald?
Eén ding weten we wel zeker: die tussenpersoon is spoorloos.

Alvast bedankt voor aanvullende info´s!
abraxes

abraxes

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Misschien heeft hij deze factuur nooit bij mij gedeclareerd. Dat vermoed ik eigenlijk, omdat hij deze ook nooit betaald heeft. Mijn gevoel zegt dat een deel van de factuur, inhoudelijk gezien, best wel eens kan kloppen...

Misschien kunt u overwegen om de factuur te betalen.

Quote:
Aangezien het nauwelijks te bewijzen is dat ik de tussenpersoon heb betaald, moet ik dus beter niet blijkgeven eventueel de goederen ontvangen te hebben. Moet ik dit dan ook concreet bestrijden?

Dat zou ik niet doen, eerlijkheid siert de mens. (voer voor skeet120)
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je buurman je de goederen wel geleverd (zou kunnen) hebben, dan heeft het bedrijf op grond van 7:421 lid 1 BW het recht om in de schoenen van de buurman te gaan staan, en van jou betaling te vorderen. Daarom bepaalt 7:421 lid 2 BW ook dat de buurman het bedrijf de identiteit van de lastgever (dat ben jij) moet vertellen.

Als je denkt dat je die spullen wel eens echt zou kunnen hebben ontvangen, dan zou ik maar gewoon betalen. Dit is dan volledig in overeenstemming met de wet.
tomdegraaff

BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor alle aanwijzingen.

Ik slaap er nog maar een nachtje over voor ik een brief richt aan het installatiebedrijf. De reactie en definitieve afloop vermeld ik hier nog!

Groeten Tom de Graaff
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds