|
Auteur |
Bericht |
MaaikeWiksma
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: di 21 mrt 2006 13:37 Onderwerp: Wie kan dit artikel in normaal Nederlands uitleggen? |
|
|
Artikel 72.
Elke daad van vervolging stuit de verjaring, mits die daad de vervolgde bekend of hem betekend zij.
Na de stuiting vangt een nieuwe verjaringstermijn aan. Het recht tot strafvordering vervalt evenwel indien vanaf de dag waarop de oorspronkelijke verjaringstermijn is aangevangen een periode is verstreken die gelijk is aan twee maal de voor het feit geldende verjaringstermijn.
Dank u  |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 21 mrt 2006 15:26 Onderwerp: |
|
|
Wat wil je er van weten? Als je de precieze juridische betekenis wil weten zou ik je aanraden om het boekje Tekst & commentaar bij [de toepasselijke wet] er eens bij te pakken. Of gaat het om het (ingewikkelde?) Nederlands van de bepaling? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
MaaikeWiksma
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: di 21 mrt 2006 15:37 Onderwerp: |
|
|
'Elke daad van vervolging stuit de verjaring'
Wat bedoelen ze hier precies mee?
De rest kom ik wel uit denk ik  |
|
|
|
 |
Ramonkey
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 2280
|
Geplaatst: di 21 mrt 2006 16:22 Onderwerp: |
|
|
Krijgen wij ook de cijfers te horen die je voor deze opdrachten krijgt? Ben wel benieuwd hoe we scoren. _________________ Be the change you want to see in the world |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 21 mrt 2006 16:32 Onderwerp: |
|
|
Elke daad van of namens een justitiële autoriteit die erop gericht is tot een voor tenuitvoerlegging vatbare strafrechtelijke uitspraak te geraken.
Dus bijvoorbeeld de voorgeleiding voor de rechtercommissaris. Dat was bij ons een beetje het standaardvoorbeeld. Bij het mc-tentamen kwam het terug. Ik koos echter voor "het openen van de zitting door de rechter" of iets in die geest. Werd foutgerekend, maar uiteindelijk kreeg ik ze om door te wijzen op Corstens pagina 201, 202 en HR 10 juni 1969, NJ 1969, 420  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 21 mrt 2006 17:14 Onderwerp: |
|
|
Het hanteren van een woordenboek is de eerste stap naar de oplossing. Zie bijvoorbeeld Van Dale over stuiten
Fockema Andreae's verwijzend en verklarend juridisch woordenboek is overigens een aanrader. Komt je altijd van pas, mede omdat het ook verwijst naar de wetsartikelen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 21 mrt 2006 17:35 Onderwerp: |
|
|
Hehe, ik merk dat ik weliswaar een correct, doch niet het gewenste, antwoord gegeven heb. |
|
|
|
 |
karluk
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 23 mrt 2006 10:12 Onderwerp: |
|
|
MaaikeWiksma schreef: | 'Elke daad van vervolging stuit de verjaring'
Wat bedoelen ze hier precies mee?
De rest kom ik wel uit denk ik  |
Elke handeling die wijst op vervolging zorgt ervoor dat de verjaringstermijn (die reeds liep) op dat moment stopt. |
|
|
|
 |
|