Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 04 jul 2025 14:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schade aan auto door wasstraat
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tommie

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 13:00    Onderwerp: Schade aan auto door wasstraat Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel je auto loopt schade op door de wasstraat. Kun je de wasstraat hiervoor aansprakelijk stellen? Als het goed is is hier een uitspraak over, maar ik kan deze uitspraak niet vinden. Wie helpt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Xman83

Xman83

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ook even gezocht naar jurisprudentie hierover maar kon het ook niet snel vinden.

Ik kan me herinneren van studie dat het onder eigen verantwoordelijkheid viel, maar dat weet ik ook niet helemaal zeker Sad

Sir Winston Churchill
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hangt van veel factoren af. Staat er aan het begin van de wasstraat een duidelijk bord dat aansprakelijkheid uitsluit? Zo'n bord kan niet alle aansprakelijkheid uitsluiten, maar kan wel verschil maken. Verder is van groot belang natuurlijk waarom de schade is ontstaan en aan wie die toe te rekenen is. Als je je raam of dak open laat staan is dat je eigen schuld.
BoeZ

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik mij goed herinner is een exoneratie op de hoofdverplichting van de overeenkomst nietig. De hoofdverplichting is hier het wassen van de auto.
Een uitsluiting van aansprakelijkheid aangaande schade veroorzaakt door een wasstraat lijkt mij een exoneratie op de hoofdverplichting.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik wilde eigenlijk alweer terugkomen op mijn antwoord. Het exoneratiebeding (het bordje dus) wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn, dus zal in de praktijk vernietigbaar zijn.

Grappig genoeg proberen BOVAG wasstraten kennelijk niet de hele aansprakelijkheid uit te sluiten, maar er wel een limiet op te zetten:
Quote:
De directie van een autowasbedrijf kan niet elke aansprakelijkheid voor schade aan een auto die ontstaat tijdens het wassen afwijzen door een bordje op te hangen met ‘Wassen op eigen risico’. Zulke bordjes tref je dan ook niet aan bij wasstraten die bij de BOVAG zijn aangesloten. Die hanteren algemene voorwaarden waarin duidelijk staat opgeschreven wat klant en bedrijf over en weer mogen verwachten. Daarin staat ook een bepaling over schade. Die wordt vergoed tot een bedrag van maximaal € 4545,45 (fl. 10.000), tenzij de schade ontstaat doordat de klant de instructies van het personeel niet opvolgt of het voertuig ongeschikt is om machinaal te wassen.

Maar die limiet van € 4545,45 valt net zo goed onder art 6:237 sub f BW (grijze lijst).
Xman83

Xman83

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dus eigenlijk naar 6.162 kijken, en de 'toerekenbaarheid' beoordelen aan de hand van het specifieke geval !?

Is eigenlijk wel logisch dat als de hele installatie instort op je auto dat dan niet nog het bordje 'onder eigen risico' geldt haha Laughing

Sir Winston Churchill
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja sowieso eerst 6:162, al zou onder omstandigheden 6:74 denkbaar zijn. Het bordje probeert die aansprakelijkheid uit te sluiten, maar dat mag in de regel dus niet (grijze lijst). Soms mag het wel: TPG Post is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zoekgemaakte poststukken. Anders zou het versturen van brieven een stuk duurder worden. Als de gebruiker van een exoneratiebeding expliciet de mogelijkheid tot verzekeren aanbiedt zal het beding eerder niet onredelijk bezwarend zijn. Misschien is de beperking tot € 4545,45 voor een wasstraat ook niet onredelijk bezwarend, maar daarvan ben ik lang niet overtuigd.
Tommie

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je de wasstraat aansprakelijk kan stellen op grond van 6:74BW: als je door een wasstraat rijdt mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat je auto er onbeschadigd weer uit komt (mits je zelf niets fout hebt gedaan). De wasstraat i.c. is geen lid van BOVAG. Er bordjes met 'wassen op eigen risico', maar ik dacht zelf ook aan de grijze lijst. Maar als het goed is is er door (ik meen) een kantonrechter een uitspraak gedaan in een vergelijkbare zaak. Ik kan die uitspraak alleen niet vinden.
Verstuur e-mail
renevanderwouden

renevanderwouden

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: za 01 apr 2006 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tommie schreef:
Ik denk dat je de wasstraat aansprakelijk kan stellen op grond van 6:74BW: als je door een wasstraat rijdt mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat je auto er onbeschadigd weer uit komt (mits je zelf niets fout hebt gedaan). De wasstraat i.c. is geen lid van BOVAG. Er bordjes met 'wassen op eigen risico', maar ik dacht zelf ook aan de grijze lijst. Maar als het goed is is er door (ik meen) een kantonrechter een uitspraak gedaan in een vergelijkbare zaak. Ik kan die uitspraak alleen niet vinden.

De essentie (kern v/d overeenkomst) is het wassen van een auto met een daartoe behorend apparaat (wasborstels, water, zeep, aandrijfketting waar je auto in moet zetten). Ik denk dat als je de auto op normale wijze in de aandrijfketting zet, de instructies opvolgt (dus in zijn vrij en van de handrem) en er toch beschadigingen optreden, die dus voor rekening van de wasserette komen. Je mag er dus inderdaad van uit gaan dat indien je de instructies opvolgt de auto 'gewassen' wordt en er toch schade optreedt door bijvoorbeeld loszittende voorwerpen van de wasserette zelf, zo'n bodje geen enkel nut heeft.
Lexbridge

Lexbridge

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2006 23:14    Onderwerp: Re: Schade aan auto door wasstraat Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tommie schreef:
Stel je auto loopt schade op door de wasstraat. Kun je de wasstraat hiervoor aansprakelijk stellen? Als het goed is is hier een uitspraak over, maar ik kan deze uitspraak niet vinden. Wie helpt?

De uitspraak ken ik niet, sorry.

Terzijde:

Een bord bij de ingang is niet voldoende om aansprakelijkheid uit te sluiten, dat ten eerste. Zeker niet omdat de afnemers van het product meestal consumenten zullen zijn.

Het is echter niet tevoren gezegd dat de wasstraat voor alle schade aansprakelijk is. Vooral bij risico-aansprakelijkheden is er ruimte voor discussie.

Als de wasstraat naar behoren heeft gefunctioneerd en voor de meeste soorten auto's adequaat is ingesteld, heeft een vordering tot vergoeding van schade aan een zeldzaam type auto al minder kans van slagen (voorzienbaarheid schade gering). Daarbij zal de schade meestal in schril contrast staan met de vergoeding die de wasstraat voor zijn diensten heeft ontvangen (Fokker/Zendveld).

Succes met de zoektocht!

Cindy
Bekijk de homepage
pure100

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 13 mrt 2010 13:36    Onderwerp: wasstraat perikelen Reageer met quote Naar onder Naar boven

met veel belangstelling heb ik deze discussie gelezen, zelf afgelopen week ook door een wasstraat schade opgelopen aan de velg en de zijkant van de auto. de eigenaar wilt van niks weten en na mijn brief heb ik een brief retour ontvangen dat ik mijn verzkering maar moet inlichten. telefonisch probeerde hij mij af te bluffen met het verhaal dat een microfilm controle op mijn auto a 1100 euro mogelijk was, dienverstande dat de kosten voor mij waren indien dit aantoonde dat de schuld niet bij hem lag. allemaal larie. voordat ik bij hem de auto liet wassen was ik bij mijn dealer om de auto te laten taxeren tbv inruil, van een half uur voordat ik ze liet wassen heb ik dus een rapport waarop elk krasje staat. iemand tips en ervaringen met dit soort malafide wasstraten en ervaringen met rechterlijke uitspraken want ik wil mijn 700 euro schade graag vergoed zien!
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 13 mrt 2010 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Grappig dat niemand 6:173 BW noemde.
Matthijs

Matthijs

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk eigenlijk dat 6:173 geen uitkomst biedt, omdat het op roerende zaken ziet. Ik neem aan dat de wasstraat zich in een gebouw bevindt. Daar installatie en gebouw bij de bouw op elkaar zijn afgestemd is het aan te merken als één zaak (Depex/Bergel), zijnde onroerend en dus buiten de werking van 6:173 vallend.

Maar misschien verschilt dat per wasstraat hoor, ik ga even uit van de mijne (garagedeur aan beiden kanten, installatie echt ingebouwd).
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Grappig dat je onroerendheid nu juist via Depex/Curatoren benadert, meer voor de hand liggend lijkt me Portacabin; die ziet direct op roerend/onroerend, ipv via de natrekking door de grond tot de aard van de zaak te komen. Zou me er bijna aan durven wagen te stellen dat via Depex de wasinstallatie nu juist niet tot het gebouw zou behoren, terwijl via Portacabin (adhv de naar buiten toe kenbare bedoeling van de bouwer duidelijk bestemd om duurzaam ter plaatse te blijven) geen twijfel hoeft te bestaan...

- maar dat doe ik niet, omdat dat een lange en uitgebreide technische discussie zou kunnen opwekken die ons ver off topic brengt Wink

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2011 12:27    Onderwerp: Schade aan auto Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Perfect voorbeeld wat ons gisteren is overkomen. 21 mei 2011 zijn wij onze nieuwe auto bij de dealer gaan ophalen. De auto heeft een week of wat buiten gestaan en was hierdoor aan een wasbeurt toe.
We gingen dus met onze nieuwe auto door de IMO carwash in Hoogvliet. Helaas liep onze nieuwe auto (stond toen 2 uur op mijn naam) hierbij schade in de wasstraat op.
De transportband trok ons tijdens de wasbeurt op de trekhaak van de voorganger. Gevolg bumper vervormt, lakschade, onderste grill los, kentekenplaat houder gebroken, kentekenplaat vervormt.
Tijdens de wasrit had ik door het beperkte zicht (water, zeep, wasrollen, enz.) geen idee dat ik tegen de voorgaande auto werd getrokken, hierdoor was ik dus niet instaat in te grijpen (voor zover als mogelijk).

De voorganger is na de wasrit netjes gestopt en heeft aangeven niet geremd te hebben (kan dit door beperkte zicht niet bevestigen). De voorganger geeft ook aan tijdens de rit twee hobbels gevoeld te hebben. Waarschijnlijk waren deze twee hobbels het over de rolletjes van de transportband heen schieten. De wasstraat eigenaar geeft aan niet aansprakelijk te zijn omdat vooraf vermeld staat dat IMO niet aansprakelijk te zijn voor enige vorm van schade. Ook staat er een bord met instructies dat er niet mag worden geremd, gestuurd, enz. mag worden.

Na tussenkomst van de politie is duidelijk geworden dat er in de wasstraat één afstand beveiliging (tussen de auto’s) aanwezig is, deze staat in het begin van de wasstraat staat opgesteld.
Er is dus verder geen beveiliging systeem aanwezig die de gehele wasrit bijhoud hoever de auto’s achter elkaar zitten en indien nodig ingrijpt.
Ook gaf de politie aan dat door het gebruik van een transportband de bestuurders geen actieve deelnemers aan het "verkeer" zijn.

Kort door de bocht, ik heb echt geen idee bij wie ik aanspraak op mijn schade in dit verhaal kan maken. Hopelijk kan een van jullie mij juridisch advies geven? Hierbij zou het mooi zijn wanneer er al eens een soortgelijke gerechtelijke uitspraak is waarnaar ik kan gaan wijzen.

Wat betreft de carwash, ik ga er nooit meer door heen.

Mvrg, Peter
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds