|
Auteur |
Bericht |
Tr4nce
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 9
|
Geplaatst: zo 19 mrt 2006 17:41 Onderwerp: Mijn gestolen scooter terug gevonden. Wat zal de OvJ doen? |
|
|
Hallo allemaal,
Ik kreeg zaterdag een telefoontje dat mijn gestolen scooter terug gevonden is. De persoon die de scooter gekocht heeft doet natuurlijk geen afstand van de scooter. De ambtenaar bij de politie vertelde me dat de OvJ zal beslissen wie de scooter mag hebben.
Mijn vraag is nu: Wat zal de OvJ beslissen?
Als ik de zaak analyseer en kijk naar wat ik de afgelopen tijd geleerd heb in mijn rechtenstudie dan weet ik dat op degene die de scooter gekocht heeft een behoorlijke onderzoeksplicht rust (misschien in de lijn met HR Apon/Bisterbosch?), anderzijds weet ik ook dat de degene die het goed in zijn bezit heeft vermoedt wordt rechtmatig eigenaar te zijn.
Hier zit de crux. Is het niet zo dat degene die mijn scooter gekocht heeft van tevoren had moeten controleren of de scooter als gestolen geregistreerd stond? Rust op hem niet een dergelijke onderzoeksplicht? Als ik alles zo na ga, denk ik en hoop ik toch dat ik de scooter weer in mijn bezit zal krijgen, aangezien de scooter steeds mijn eigendom is gebleven. Of zal de OvJ ervoor kiezen de man de scooter toe te wijzen op grond van bijvoorbeeld art. 3:88 BW? Moet ik de OvJ, te Kampen, een brief schrijven?
Hoe denken jullie erover?
Ik hoop hier vaker te posten en alvast bedankt voor de reacties! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 19 mrt 2006 18:21 Onderwerp: |
|
|
De officier gaat niet over 3:88 BW. Misschien krijg je de scooter toegewezen als de koper veroordeeld wordt wegens heling, of wanneer hij met de OvJ tot een schikking komt, maar hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet. Als de koper strafrechtelijk niets te verwijten valt (niet hetzelfde als civielrechtelijk te goeder trouw zijn), lijkt me dat je de scooter in ieder geval niet via de OvJ terug zult krijgen.
Als je op grond van 3:88 BW nog steeds de eigenaar bent (waar en voor welk bedrag heeft de koper de scooter gekocht?), kun je natuurlijk een revindicatie instellen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 19 mrt 2006 18:49 Onderwerp: |
|
|
Rik, bij wie is de scooter teruggevonden??? Ik bedoel: hoe komt de politie zo ineens bij jouw scooter? En ligt er nu formeel beslag op het ding?
Zou in elk geval de OvJ maar een brief schrijven. Vraag aan de politieman even het nummer van het PV dat zoekt wat makkelijker bij het parket.
En in verband met het vervolg: als ze de dief hebben, dan moet jij je als benadeelde partij stellen in de strafzaak. Bel maar even met het Arrondissementsparket, die leggen je precies uit hoe en wat. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Tr4nce
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 9
|
Geplaatst: zo 19 mrt 2006 19:04 Onderwerp: |
|
|
Allebei bedankt voor jullie replies.
@ Bona Fides:
Revindicatie had ik zelf ook al bedacht, maar je kan slechts en helaas maar 3 jaar revindiceren! En het is 4+ jaar geleden dat mijn scooter gestolen werd.
@ Simone:
Ik ben in alle verbaasdheid vergeten te vragen aan de agent hoe de man gepakt is die op mijn scooter rond reed, dus dat weet ik niet. Ik denk zelf dat hij bij een controle door de mand is gevallen, omdat mijn scooter gemerkt was met Datatag, een soort codes die in het frame geslagen zijn en die gescand kunnen worden. Ik ben inmiddels 21 jaar en heb een rijbewijs en deel een auto met mijn evenoude zus (ik ben 1/3 drieling), zal dus niet vaak op die scooter gaan rijden, maar ik wil gewoon vechten voor die scooter. Het is namelijk nog steeds mijn eigendom, niemand heeft het recht die scooter van mij te stelen.
Verder nog: bedankt voor je advies inzake een eventueel strafproces, maar degene die mijn scooter heeft nu, heeft hem gekocht. Hij is dus (waarschijnlijk) niet de dief zelf. Of het ooit dus tot een strafzaak komt waag ik te betwijfelen. Voor de rest weet ik niet wat er allemaal in de tussentijd gebeurd is want mijn scooter is hier in Groningen gestolen en staat dus nu op het bureau in Kampen! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 19 mrt 2006 19:07 Onderwerp: |
|
|
Het kan wel van belang zijn waar hij hem gekocht heeft. Of dat bij een erkende handelaar was of niet. Maar ja, het is te lang geleden, helaas. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Tr4nce
|
Geplaatst: zo 19 mrt 2006 19:11 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Het kan wel van belang zijn waar hij hem gekocht heeft. Of dat bij een erkende handelaar was of niet. Maar ja, het is te lang geleden, helaas. |
Hoorde geloof ik dat de scooter op Internet gekocht was. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 20 mrt 2006 0:55 Onderwerp: |
|
|
Rik Kiers schreef: | Revindicatie had ik zelf ook al bedacht, maar je kan slechts en helaas maar 3 jaar revindiceren! En het is 4+ jaar geleden dat mijn scooter gestolen werd. |
Dan ben je dus geen eigenaar meer. Als de verkrijger niet te goeder trouw was maak je nog een kans, maar anders kun je naar de scooter fluiten.
Ik vraag me waarom de OvJ ergens over zou moeten beslissen. Ik denk dat verkrijging te goeder trouw impliceert dat er geen sprake is van heling (maar niet andersom), dus die jongen mag gewoon op zijn scooter blijven rijden.
(En het artikel was inderdaad natuurlijk 3:86 BW.)
Quote: | Het is namelijk nog steeds mijn eigendom, niemand heeft het recht die scooter van mij te stelen. |
Het eerste deel van je zin klopt niet...
Mochten ze de dief nog pakken, kun je natuurlijk schadevergoeding vorderen. Die termijn (van 5 jaar) begint pas te lopen zodra je weet wie de dief is, dacht ik. |
|
|
|
 |
|