|
Auteur |
Bericht |
MartiNs
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
Berichten: 8
|
Geplaatst: vr 17 mrt 2006 13:10 Onderwerp: Leren jas gescheurd, en nu? |
|
|
Ik heb onlangs een leren jas gekocht van 198 euro voor 95 euro ivm met opheffingsuitverkoop. De zaak waar ik de jas had gekocht die stopt ermee.
De jas had ik zaterdag gekocht. Toen ik hem woensdag ochtend aan deed was er nog niks met de jas aan de hand. Ik zat op de fiets en deed mijn handen in mijn jaszak en wilde mijn jas naar beneden trekken. Toen ik dat deed hoorde ik een scheurend geluid en had ik een winkelhaak in mijn leren jas.
Dit mag je natuurlijk nooit van een leren jas verwachten en ik ging dus terug naar die zaak. Daar kwam de verkoper tot het oordeel dat dit met brute kracht moest zijn gebeurd. ''Leer scheurt pas met zeer harde kracht''. Volgens hun moet ik ergens tegen aan gelopen zijn of iets dergelijks. Maar zelf weet ik dat ik de jas nog maar 3x had aangehad en dat het echt is gebeurd toen ik met mijn handen in mijn jaszak mijn jas naar benenden wilde trekken.
Nu willen ze dus de jas niet vergoeden. Het enige wat ze willen doen is de reparatie betalen. Zelf vind ik dit maar niks en wil een nieuwe jas uitzoeken of mijn geld terug.
Wat kan ik nu het beste doen? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 3307
|
Geplaatst: vr 17 mrt 2006 14:36 Onderwerp: |
|
|
Als een product niet conform is moet de verkoper het eerst herstellen, en pas als dat niet mogelijk is het product vervangen of terug innemen en geld teruggeven.
Als ik jou was zou ik maar akkoord gaan met de reparatie, want ik ben eigenlijk al verbaas dat de winkel daar niet moeilijk over doet, gezien het feit dat ze een opheffingsuitverkoop hadden.
Groeten, M. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
Berichten: 1289
|
Geplaatst: vr 17 mrt 2006 14:59 Onderwerp: |
|
|
Dat iets in de uitverkoop is betekent nog niet dat je geen recht hebt op een conform product.
In beginsel geldt gewoon de normale regeling bij consumentenkoop, die van 7:18, waarin de winkel dus moet aantonen dat jij de jas met brute kracht zeg maar hebt gescheurd.
Het enige waar je nog wel naar moet kijken is naar de vraag of de aard van de afwijking zich niet tegen het vermoeden van non-conformiteit verzet. Kijk als echt de hele jas enorm gescheurd is dan zou het zo kunnen zijn dat dit het geval is en dat de hoofdregel dus niet toepasbaar is. Het ligt er dus wel een beetje aan hoe groot de scheur is en waar die zit. Maar de winkel heeft sowieso het recht om de scheur te laten repareren, pas als dat niet lukt heb je recht op een vervangende jas of je geld terug. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 3307
|
Geplaatst: vr 17 mrt 2006 16:58 Onderwerp: |
|
|
Eva schreef: | Dat iets in de uitverkoop is betekent nog niet dat je geen recht hebt op een conform product.
[...] |
Dat weet ik, maar bij het lezen van het bericht verwachtte ik dat dát het probleem zou zijn. Dat bleek dus niet zo. Vanwege die opheffing zou de winkel heel goed moeilijk kunnen gaan doen, ook al is dat onterecht, en dan zit je daar weer mee.
Grtz M. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
Berichten: 1289
|
Geplaatst: za 18 mrt 2006 16:02 Onderwerp: |
|
|
Ja maar dat is sowieso het hele probleem bij consumentenrecht. Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
meester
Leeftijd: 77 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 245
|
Geplaatst: za 18 mrt 2006 17:30 Onderwerp: Leren jas |
|
|
Kan het dat ik de verplichting tot reparatie niet kan lezen in 7:18? _________________ Nil desperandum! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 18 mrt 2006 19:44 Onderwerp: |
|
|
Zie daarom 7:21 en 7:22. Eva doelt op 7:22 lid 2. |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
Berichten: 1289
|
Geplaatst: zo 19 mrt 2006 17:56 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, 7:18 gaat over de bewijslast. Het recht op herstel volgt uit 7:21 en 7:22. |
|
|
|
 |
MartiNs
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
Berichten: 8
|
Geplaatst: ma 20 mrt 2006 18:53 Onderwerp: |
|
|
Maar stel het is inderdaad in stijd met de wet, wat kun je dan nou precies doen om je jas te laten vergoeden? Je gaat niet naar de rechtbank voor een bedrag van 100 euro lijkt me?
Hoe gaat dat ik het algemeen met producten die een gewone consument in de winkel koopt? |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
Berichten: 1289
|
Geplaatst: ma 20 mrt 2006 18:59 Onderwerp: |
|
|
Nou, precies wat ik eerder gezegd heb aandragen bij het winkelpersoneel, beter een manager ofzo. Dat is het enige wat je kunt doen, eventueel nog een brief schrijven naar het hoofdkantoor.
Verder is het zoals ik al eerder zei, bij consumentenzaken is er een groot gat tussen je gelijk hebben en gelijk krijgen omdat de meeste mensen niet voor 100 euro naar de rechter stappen. Maar je zou het kunnen doen, gewoon uit principe. |
|
|
|
 |
|