Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 11:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verschil tussen opzeggen en ontbinden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mrmeester

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 14 mrt 2006 14:55    Onderwerp: verschil tussen opzeggen en ontbinden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is volgens jullie juridisch het verschil tussen opzeggen en ontbinden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RemcoJansen

Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: di 14 mrt 2006 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

opzeggen: eenzijdige gerichte rechtshandeling, het opzeggen van een arbeidsovereenkomt

ontbinding: meerzijdige rechtshandeling, 6:265/266 e.v.
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 14 mrt 2006 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RemcoJansen schreef:

Is dat zo? Artikel 6:267 lid 1 zegt "De ontbinding vindt plaats door een schriftelijke verklaring van de daartoe gerechtigde."

Ontbinding lijkt me meer gericht op ongedaanmaking van wat al gepresteerd is (voor zover nog terug te draaien), terwijl opzegging eerder effect vanaf nu heeft. Dat wil niet zeggen dat ontbinding terugwerkende kracht heeft, om weer even op een oude draad terug te komen; de ontbinding doet nieuwe verbintenissen tot ongedaanmaking ontstaan. Zie 6:271 BW.

Opzegging lijkt me dus meer van toepassing op het stopzetten van een duurovereenkomst, of het ontbinden (om dat woord maar te gebruiken) van overeenkomsten die nog geheel niet zijn nagekomen. Bijvoorbeeld opzeggen van een koopovereenkomst voordat betaling en levering hebben plaatsgevonden.

Dus juridisch kom ik tot het verschil dat een ontbinding nieuwe verbintenisen tot ongedaanmaking doet ontstaan, en opzegging niet.

Daarnaast kan alleen een wederkerige overeenkomst ontbonden worden. Een eenzijdige overeenkomst wordt opgezegd.
mrmeester

Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 14 mrt 2006 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
RemcoJansen schreef:

Dus juridisch kom ik tot het verschil dat een ontbinding nieuwe verbintenisen tot ongedaanmaking doet ontstaan, en opzegging niet.

Daarnaast kan alleen een wederkerige overeenkomst ontbonden worden. Een eenzijdige overeenkomst wordt opgezegd.
Als we dit dan losgooien op bijvoorbeeld artikel 8 Zorgverzekeringswet, dan klopt het niet meer helemaal. Er is immers toch sprake van een wederkerige overeenkomst?

Artikel 8 Zvw
1. Aan een opzegging of ontbinding van de zorgverzekering wegens het niet betalen van de verschuldigde premie, wordt geen terugwerkende kracht verleend.

Trouwens, als we het hebben over ongedaanmaking van wat reeds gepresteerd is, dan hebben we het meer over vernietiging denk ik. Mee eens?
Barry

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: di 14 mrt 2006 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ontbinden bij wederkerige overeenkomsten waarbij een van de partijen tekort komt (eventueel ingebrekestelling en verzuim) art 6:265 BW

Een ontbinding heeft geen terugwerkende kracht (art 6:269 BW).
Wel ontstaat door de ontbinding een verbintenis van ongedaanmaking tussen de partijen van de op grond van de ontbonden overeenkomst verrichte prestaties (6:271BW)

Opzeggen gebeurt bij duurcontracten (huurovereenkomst, arbeidsovereenkomsten enz).

vernietiging heeft wel terugwerkende kracht (art 3:53 BW)

duidelijk?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 14 mrt 2006 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mrmeester schreef:
bona fides schreef:
Als we dit dan losgooien op bijvoorbeeld artikel 8 Zorgverzekeringswet, dan klopt het niet meer helemaal. Er is immers toch sprake van een wederkerige overeenkomst?

Je leest iets wat ik niet schrijf. "Daarnaast kan alleen een wederkerige overeenkomst ..." is niet hetzelfde als "Daarnaast kan een wederkerige overeenkomst alleen ...".

Quote:
Trouwens, als we het hebben over ongedaanmaking van wat reeds gepresteerd is, dan hebben we het meer over vernietiging denk ik. Mee eens?

Nee. Lees nog eens wat ik schreef, en zie 6:271 BW.
renevanderwouden

renevanderwouden

Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: za 01 apr 2006 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ontbinden is meestal een gevolg uit wanprestatie waarbij in de regel een ingebrekestelling voor nodig is, tenzij 6:83.

Ook een overmacht is een figuur die voor ontbinding kan instaan. Als ik een boot aan mijn buurman wil verkopen, maar het ding zinkt door een hefitge aanvaring van een andere boot (schuldige), dan kan ik niet meer leveren. Een OD van een derde kan dus via een omweg ook voor ontbinding zorgen.

Opzeggen is eenzijdige wens tot beeindigen van een rechtsverhouding.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006 1:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het teloorgaan van de boot vóór de levering komt voor jouw rekening. Je zult de boot moeten repareren of een andere boot moeten leveren. Zelfs als het om een onherstelbaar beschadigd VOC-schip gaat en nakoming derhalve onmogelijk is, is er m.i. geen plaats voor overmacht. De verkoper draagt namelijk het risico tot het moment van levering. Maar hoe dan ook zal zo'n onrechtmatige daad van een derde geen automatische ontbinding van de overeenkomst impliceren. De schuldeiser kan in dit geval echter wel ontbinden.

De verkoper zou via 6:258 wel op ontbinding kunnen aansturen, maar dat moet dan via de rechter.
renevanderwouden

renevanderwouden

Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het teloorgaan van de boot vóór de levering komt voor jouw rekening. Je zult de boot moeten repareren of een andere boot moeten leveren. Zelfs als het om een onherstelbaar beschadigd VOC-schip gaat en nakoming derhalve onmogelijk is, is er m.i. geen plaats voor overmacht. De verkoper draagt namelijk het risico tot het moment van levering. Maar hoe dan ook zal zo'n onrechtmatige daad van een derde geen automatische ontbinding van de overeenkomst impliceren. De schuldeiser kan in dit geval echter wel ontbinden.

De verkoper zou via 6:258 wel op ontbinding kunnen aansturen, maar dat moet dan via de rechter.

Zo ver wilde ik niet gaan, maar je hebt geen ongelijk. Ik wilde alleen kort het verschil tussen ontbinding en opzegging aangeven. Wat er nadien met die boot gebeurt was nu even niet relevant.

Denk je dat zo'n beroep op 6:258 door de rechter snel zal worden gehonoreerd?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En mij ging het er vooral om dat het in je voorbeeld niet op ontbinding zou uitdraaien. Tenzij via 6:258 dan. Ik denk eigenlijk dat de rechter zo'n koop niet zo snel zal ontbinden, omdat vervangende schadevergoeding ook een sluitende oplossing geeft. Bij een duurovereenkomst zie ik meer ruimte voor 6:258. Of in het geval van een koopovereenkomst, als de koper een goede (onvoorziene) reden heeft om van de koop af te zien. Een bekend voorbeeld is Oostenrijk dat marineschepen had aangekocht. Tussen koop en levering zat de eerste wereldoorlog, waarna Oostenrijk plots geen havens meer had.
Lexbridge

Lexbridge

Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2006 23:18    Onderwerp: Re: verschil tussen opzeggen en ontbinden Reageer met quote Naar onder Naar boven

mrmeester schreef:
Wat is volgens jullie juridisch het verschil tussen opzeggen en ontbinden?

Kort door de bocht:

opzeggen: beeindigen van overeenkomst buiten situaties van tekortkoming. de mogelijkheid daartoe is meestal in de overeenkomst opgenomen.

ontbinden: beeindigen van overeenkomsten bij tekortkoming (wanprestatie, overmacht) of dreigende tekortkoming (verlies vrije beschikking over vermogen, zoals beslag, surceance en faillissement).
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds