|
Auteur |
Bericht |
pagest
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 13 mrt 2006 18:16 Onderwerp: Relatiegeschenk inleveren na einde dienstverband ? |
|
|
Vraag:
Als ik tijdens mijn werkzaamheden een relatiegeschenk heb ontvangen omdat ik een bedrijfsauto(lease) bij een dealer heb besteld, ben ik dan juridisch verplicht om na einde dienstverband dit relatiegeschenk aan mijn werkgever terug te geven? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 13 mrt 2006 23:49 Onderwerp: Re: Relatiegeschenk inleveren na einde dienstverband ? |
|
|
pagest schreef: | Vraag:
Als ik tijdens mijn werkzaamheden een relatiegeschenk heb ontvangen omdat ik een bedrijfsauto(lease) bij een dealer heb besteld, ben ik dan juridisch verplicht om na einde dienstverband dit relatiegeschenk aan mijn werkgever terug te geven? |
Lijkt mij niet; hooguit dat je inkomstenbelasting erover moet betalen, maar dat moet dan ook als je niet uit dienst gaat. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 13 mrt 2006 23:51 Onderwerp: |
|
|
Over een relatiegeschenk moet toch alleen de gever (boven een bepaald bedrag) inkomstenbelasting betalen?
Volgens mij mag je het gewoon zonder problemen houden hoor. Heb je tenminste nog IETS om van te genieten  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 14 mrt 2006 2:26 Onderwerp: |
|
|
De gever kan moeilijk de inkomstenbelasting betalen van de ontvanger. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 14 mrt 2006 12:43 Onderwerp: |
|
|
Da's waar ja. Was in de war. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 14 mrt 2006 14:38 Onderwerp: |
|
|
Ik las intussen dat als de gever er iets van 72% loonheffing over betaalt, het relatiegeschenk voor de ontvanger belastingvrij is. Hoe de regeling precies is werd me niet duidelijk. Kennelijk zijn er dus wel mogelijkheden, maar in beginsel zal het toch de ontvanger zijn die moet dokken.
Maar de vraag ging eigenlijk over een eventuele verplichting een relatiegeschenk aan de werkgever terug(??) te geven. Die is er niet. Voor zover ik kan zien staat de werkgever hier helemaal los van de gift. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: wo 15 mrt 2006 15:06 Onderwerp: |
|
|
De gever kan het toch juist aftrekken van de belasting?? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 16 mrt 2006 1:20 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | De gever kan het toch juist aftrekken van de belasting?? |
Ik heb het over mogelijkheden om de ontvanger vrij te stellen van het betalen van belasting over het geschenk dat hij ontvangt. Iemand zal daarvoor moeten dokken. De gever kan niet zelf de inkomstenbelasting voor de ontvanger voldoen, maar kennelijk is er via loonheffing wel iets mogelijk.
Hier vond ik informatie over die mogelijkheid:
Quote: | De belangrijkste voorwaarden waaronder u relatiegeschenken zonder belastingheffing bij de zakenrelatie of een niet-werknemer mag verstrekken zijn:
- u draagt 72,4% van de waarde van het geschenk aan loonheffing af
- u verstrekt deze geschenken voor dezelfde gelegenheid tegelijkertijd ook aan uw eigen werknemers via eindheffing
- de waarde van het geschenk bedraagt per verstrekking maximaal € 136,- en op jaarbasis maximaal € 272,- |
Het is me niet duidelijk of dit cumulatieve of alternatieve voorwaarden zijn. Meer of duidelijkere informatie kon ik zo snel niet vinden. |
|
|
|
 |
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: do 16 mrt 2006 10:26 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ooit een discussie meegekregen dat dergelijke relatiegeschenken die worden uitgedeeld bij het bestellen van een bedrijfsauto aan de persoon als vertegenwoordiger van het bedrijf gegeven worden. De werknemer is dan dus geen eigenaar geworden en zou het aan het einde van het dienstverband moeten teruggeven. Hopelijk weet ik het bewijs daarvan nog ergens te vinden. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: do 16 mrt 2006 13:55 Onderwerp: |
|
|
Daar heb ik ook wel aan gedacht, maar ja, topicstarter kan ook even wachten tot zijn (voormalige?) werkgever daar zelf om vraagt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|