|
Auteur |
Bericht |
BB2
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 09 mrt 2006 16:47 Onderwerp: Aansprakelijkheid bij kettingbotsing? |
|
|
Wie heeft verstand van aansprakelijkheid in het verkeer?
Een kennis is (wachtend voor een stoplicht) van achteren aangereden. Haar auto is total-loss en ze heeft er helaas allerlei fysieke klachten aan overgehouden. Tot zover is het duidelijk: degene die haar aanreed is aansprakelijk voor haar schade.
Maar door de botsing schoot haar auto naar voren, en reed de auto voor haar aan. Volgens de politie is zij, en niet degene achter haar, aansprakelijk voor de schade aan die voorste auto. Het was immers haar auto die die schade heeft veroorzaakt.
Klopt dit? Het lijkt nogal onrechtvaardig, omdat zij er niets aan kon doen, maar hier is ongetwijfeld wel jurisprudentie over. Wie weet er meer van? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 09 mrt 2006 17:17 Onderwerp: |
|
|
Dat heeft de politie dan mis, tenzij ze te dicht op de volgende auto stond. Wachtend voor een rood verkeerslicht is dat niet heel waarschijnlijk (tenzij echt bumper aan bumper of zo).
Jurisprudentie heb ik niet voorhanden, maar de redenering is als volgt. Zowel haar auto als de auto die haar aanreed hebben de schade aan de voorste auto veroorzaakt (want: denk je 1 van beide weg, dan was die schade niet ontstaan). De schade is echter niet aan je kennis toe te rekenen, omdat ze er nu eenmaal niets aan kon doen (geen schuld) en ook de (maatschappelijke) verkeersopvattingen daar niet op duiden. Ze is dus niet aansprakelijk.
Een andere redenering is dat de schade ook was ontstaan als haar auto daar niet had gestaan, omdat de auto die haar aanreed in dat geval zelf de voorste auto had geramd. In dat geval zou haar auto de schade dus niet veroorzaakt hebben. Maar in deze redenering zitten wat meer aannamen verwerkt. |
|
|
|
 |
BB2
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 13 mrt 2006 14:13 Onderwerp: |
|
|
Bedankt, dit is helder. Het leek me ook onwaarschijnlijk dat ze wel aansprakelijk zou zijn, maar ik kon de goede argumenten niet vinden. Na mijn tweede jaar heb ik geen privaatrecht meer gedaan, soms toch lastig  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 13 mrt 2006 18:22 Onderwerp: |
|
|
Ik sluit niet uit dat de praktijk niet helemaal met mijn zienswijze overeenkomt. Bewijstechnisch kan ik me in ieder geval allerlei problemen voorstellen. Misschien verklaart dat de andere insteek van de politie, die wat meer praktijkervaring heeft op dit gebied.
Het zou zelfs kunnen dat de schade naar verkeersopvattingen haar wel wordt toegerekend (maar dat lijkt me erg stug). Weet iemand hier toevallig meer van dit soort zaken? |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 13 mrt 2006 19:06 Onderwerp: |
|
|
Tijdens lessen, een jaar of 6 terug, kwam ik als bestuurder van de middelste auto in dezelfde situatie terecht. De bestuurder van de achterste auto was aansprakelijk voor de schade van beide auto's (veroorzaakt door de botsing). |
|
|
|
 |
|